۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی موجب عقب‌گرد کردستان در تولیدگندم می‌شود
نماینده تشکل‌های بخش کشاورزی کردستان:

افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی موجب عقب‌گرد کردستان در تولیدگندم می‌شود

کردستان- رحیمی، نماینده تشکل‌های بخش کشاورزی کردستان گفت: افزایش بی‌سابقه قیمت نهاده‌های کشاورزی موجب عقب‌گرد استان در تولیدگندم و برگشتن به وضعیت تولید در چهل سال پیش می‌شود.

سید حسین رحیمی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه قیمت بسیاری از نهاده‌های کشاورزی نسبت به سال گذشته حدود یک هزار درصد افزایش پیدا کرده است، اظهار داشت: نرخ هر کیسه کود فسفات در تابستان سال گذشته ۶۵ هزار تومان بود و دیروز این میزان به ۴۹۵ هزارتومان افزایش پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه قیمت سم مبارزه با آفت سن از ۴۹ هزار تومان به ۴۳۲ هزار تومان رسیده است، اضافه کرد: مصرف عمده کود فسفات در فصل پاییز و در مرحله کاشت محصولات زراعی از جمله گندم است.

این گندمکار نمونه ملی افزود: کود فسفات برروی وزن هزاردانه و کیفیت گندم تاثیرگذار است و با قیمت کنونی آن کشاورزان استان توانایی خرید آن‌را نخواهند داشت.

رحیمی یادآور شد: کاشت گندم در سال زراعی جدید بدون کود فسفات باعث می شود باردیگر به وضعیت تولید گندم در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ برگردیم و به نوعی عقبگرد در میزان تولید و کیفیت این محصول را شاهد خواهیم بود.

وی از دیگر تبعات افزایش قیمت کود و سموم کشاورزی را افزایش بیکاری و مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها ذکر کرد و اظهار داشت: در سال جهش تولید و هفته دولت انتظار دادن چنین هدیه ای به کشاورزان را نداشتیم و بیشتر چشم انتظار حمایت در این راستا بودیم.

نماینده تشکل‌های بخش کشاورزی کردستان و یکی از گندمکاران نمونه در سطح ملی گفت: قیمت تضمینی هر کیلوگرم گندم دو هزار و ۵۰۰ تومان است و اگر این میزان به پنج هزار تومان افزایش یابد می بایست قیمت هر کیسه کود فسفات ۱۵۰ هزار تومان می شد تا کشاورز توانایی تهیه آن را داشته باشد.

رحیمی اضافه کرد: غرب کشور به ویژه کردستان در آستانه فصل کاشت محصولات زراعی هستند و این افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی بزرگترین لطمه را به این بخش وارد می کند.

کد خبر: ۳۸٬۲۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha