۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵
کابوس یک ویروس
کرونای چینی برای ششمین روز پیاپی قیمت نفت را کاهش داد

کابوس یک ویروس

یک کارشناس انرژی که نگرانی از افت تقاضا را مهم ترین دلیل افت بهای نفت در بازارهای جهانی می داند، می‌گوید: تهدیدهای بسیاری برای صنعت نفت در ۲۰۲۰ پیش‌بینی می‌شد ولی هیچ‌کس انتظار نداشت انتشار یک ویروس در چین تا این حد به تقاضای نفت آن سرایت کند.

به گزارش خبرگزاری بازار، ویروس کرونا همچنان در حوزه های متعدد اثرگذار است و این تاثیر کاملا منفی است. قیمت نفت برای ششمین روز پیاپی نزولی شد. قیمت شاخص نفت خام برنت در ساعت هفت و ۱۸ دقیقه دیروز (سه‌شنبه، هشتم بهمن‌ماه) به ۵۸ دلار و ۹۵ سنت و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا به ۵۲ دلار و ۸۵ سنت رسید. رضا پدیدار کارشناس انرژی در رابطه با اینکه سقوط جهانی بهای نفت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، به خبرگزاری بازار گفت: چین بزرگترین اقتصاد جهان بوده و بیشترین نفتی که مصرف می‌کند وارداتی است و این همان چیزی است که خیلی راحت می تواند بازاری را تحت تاثیر قرار دهد.

به گفته او، تا زمانی تنش های روانی ناشی از این اتفاق فروکش نکند، روند نزولی قیمت‌ها ادامه خواهد داشت.

او که تنش های روانی شیوع ویروس کرونا در چین را یکی از عوامل اصلی افت بهای نفت در بازارهای جهانی می‌داند، ادامه داد: نگرانی سرمایه گذاران نفتی از کاهش تقاضا شیب کاهش قیمت نفت را چندبرابر کرده است.  این نگرانی به قدری است که حتی اوپک و موفقیتش در اجرای پیمان محدودیت عرضه هم نمی‌تواند اخبار منفی که پیرامون کندی رشد تقاضای چین وجود دارد را تحت‌الشعاع قرار دهد.

پدیدار می‌گوید: تهدیدهای بسیاری برای صنعت نفت در ۲۰۲۰ پیش‌بینی می‌شد ولی هیچ‌کس انتظار نداشت انتشار یک ویروس در چین تا این حد به تقاضای نفت آن سرایت کند.

هراس بازیگران بازار نفت

شیوع ویروس کرونا در چین و چند کشور دیگر و نگرانی‌ها درباره کاهش تقاضا و رشد اقتصادی سبب شد قیمت نفت برای ششمین روز پیاپی کاهش یابد.

ایان برمر، بنیانگذار موسسه مشاوره یوروآسیا گروپ (Eurasia Group) در این باره گفت: احتمال لغو همه سفرها در چین بالاست. آنچه که باعث سقوط ادامه‌دار قیمت نفت در چند روز گذشته شده، هراس بازیگران بازار نفت از کاهش تقاضای نفت چین در پی افت رشد اقتصادی احتمالی و همچنین کاهش سفرهای هوایی به این مقصد مهم تجاری یا خروج از آن است.

طبق ارزیابی بانک آمریکایی گلدمن ساکس، ویروس کرونا می‌تواند تقاضا را به میزان ۲۶۰ هزار بشکه در روز کاهش داده و باعث شود قیمت نفت حدود سه دلار در هر بشکه سقوط کند. با این حال در روزهای پس از انتشار گزارش این بانک، قیمت نفت بیش از سه دلار کاهش پیدا کرد. تقاضای داخلی نه چندان بالا به همراه رشد قابل توجه ظرفیت پالایش، احتمالا باعث می‌شود صادرات فرآورده‌های نفتی چین افزایش چشمگیری پیدا کند. صادرات بنزین در سال ۲۰۱۹ بر مبنای سالانه ۲۷ درصد رشد کرد و به ۱۶.۳۷ میلیون بشکه در روز رسید، در حالی که صادرات دیزل با ۱۵ درصد رشد، به ۲۲ میلیون بشکه در روز بالغ شد.

کد خبر: ۳٬۸۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha