۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۲
آخرین وضعیت آزادسازی سهام عدالت در اردبیل/ ۴۸ درصد مشمولین پیش‌قدم شدند
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

آخرین وضعیت آزادسازی سهام عدالت در اردبیل/ ۴۸ درصد مشمولین پیش‌قدم شدند

اردبیل- مطابق بررسی‌ها، مشمولین سهام عدالت در اردبیل بیش از میانگین کشوری است و در این میان طرح آزادسازی از سوی شهروندان این استان استقبال قابل‌توجهی دارد.

ونوس بهنود؛ بازار: شورای عالی بورس و اوراق بهادار جهت تبیین فرایند آزادسازی سهام عدالت در راستای ابلاغیه مورخ ۱۳۹۹/۲/۹ رهبر معظم انقلاب در ۲۰ ماده آیین‌نامه آزادسازی سهام عدالت را تصویب و منتشر کرد.

سهام عدالت مجموعه‌ای از سهم‌های ۴۹ شرکت است که ۳۶ شرکت از آن‌ها در بورس حضور دارند و ۱۳ شرکت دیگر هنوز وارد بورس نشده‌اند. سهام اختصاص‌یافته به سهام عدالت در ۳۶ شرکت بورسی تحت مدیریت خود سهامداران (روش مستقیم) و یا شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی (روش غیرمستقیم) خواهد بود؛ همچنین به‌منظور مدیریت سهام شرکت‌های غیر بورسی، یک شرکت هلدینگ سهامی عام جهت سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های اقتصادی موضوع فعالیت اساسنامه تشکیل خواهد شد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل با اشاره به مشارکت مقبول مردم اردبیل در طرح آزادسازی سهام عدالت تصریح کرد: این موضوع بیانگر افزایش توجه و علاقه مردم جهت مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی سود آفرین است.

علیرضا نوروزی تأکید کرد: درواقع پیش‌بینی می‌شود آزادسازی سهام عدالت ثمرات مطلوبی در تولید ناخالص داخلی استان و توسعه اقتصادی داشته باشد.

*چند درصد از جمعیت استان مشمول دریافت سهام عدالت است؟
مطابق اطلاعات ارائه‌شده در جدول و بر اساس آخرین سرشماری جمعیت، ۴/۷۷ درصد از جمعیت استان را مشمولین سهام عدالت تشکیل می‌دهند. این رقم در سطح ملی برابر ۵/۶۱ درصد بوده و به عبارتی درصد مشمولین سهام عدالت در استان نسبت به کشور بالاتر است.

*در خصوص شیوه آزادسازی سهام عدالت و وضعیت آن در استان اردبیل توضیحاتی بفرمایید؟
سهامداران سهام عدالت به دو روش می‌توانند سهام خود را مدیریت کنند: روش مستقیم و روش غیرمستقیم.

در صورت انتخاب آزادسازی به روش غیرمستقیم، مالکیت و مدیریت سهام عدالت فرد، با لحاظ مراتب ذیل از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ساماندهی خواهد شد و فردی که این روش را انتخاب کرده، نمی‌تواند سهم‌های موجود دربسته سهام عدالت را به‌طور مستقیم و موردی به فروش برساند. در این روش سود یا زیان احتمالی به سهامدار بر اساس عملکرد شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی خواهد بود.

در صورت انتخاب آزادسازی به روش مستقیم، مالکیت و مدیریت سهام عدالت به‌صورت مستقیم و بدون واسطه به فردی که این شیوه را برگزیده منتقل می‌شود.

 باید توجه داشت به میزان سهام تخصیص‌یافته به هر فرد تعدادی از سهام ۳۶ شرکت بورسی تخصیص خواهد یافت. بعلاوه این افراد به ازای سهام شرکت‌هایی که هنوز در بورس عرضه نشده‌اند، سهام  شرکت‌های سرمایه‌گذاری  استانی خواهند داشت.

 در این روش مسئولیت مدیریت سهام اختصاص‌یافته (از قبیل نگهداری یا فروش) به عهده سهامدار است. درعین‌حال، در راستای حفظ ارزش سهام تخصیص‌یافته، قابلیت نقل‌وانتقال سهام مزبور به غیر و فروش آن بر اساس محدودیت‌های زمانی و مقداری تعیین‌شده توسط شورای عالی بورس صورت خواهد گرفت. مطابق قانون تجارت این سهامدار از مزایای سهام تخصیص‌یافته ازجمله سود توزیعی بهره‌مند خواهد شد.

جمعیت مشمولین سهام عدالت در استان شامل ۹۸۳ هزار و۹۸۰ نفر است که از این تعداد ۴۷۲ هزار و ۴۸۳ نفر روش مستقیم و ۵۱۱ هزار و ۴۹۷ نفر روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند.

*در مقایسه با میانگین کشوری، میزان استقبال از آزادسازی در استان را چطور ارزیابی می‌کنید؟
همان‌طور که عنوان شد، مشمولین سهام عدالت در استان قریب به یک‌میلیون نفر اعلام‌شده است. از این تعداد ۴۸ درصد مشمولین در جریان طرح آزادسازی سهام عدالت روش مستقیم و ۵۲ درصد روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند. این ترکیب در بین ۴۹ میلیون مشمول کل کشور ۳۹ درصد روش مستقیم و ۶۱ درصد روش غیرمستقیم است که نشان می‌دهد انتخاب روش مستقیم در استان نسبت به متوسط کشوری با اقبال بیشتری مواجه بوده است.

*بعضی از شهروندان از اینکه نتوانسته‌اند مبالغ فروش و آزادسازی را دریافت کنند، گله‌مند هستند. در این خصوص نظر خود را بیان کنید.
بنا به گزارش بورس منطقه‌ای استان مبنی بر اینکه تا پایان مردادماه از محل فروش ۳۰ درصد سهام عدالت درمجموع حدود ۷۶۰۰ میلیارد تومان از مبلغ فروش سهام تسویه شده است که با احتساب سهم ۴ / ۲ درصدی از ارزش سهامداران استان از کل سهامداران کشور که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند نزدیک به ۱۸۳ میلیارد تومان پرداختی به فروشندگان سهام در استان انجام می‌شود.

علت عدم پرداخت وجه برخی از فروشندگان سهام به‌احتمال‌قوی تائید نشدن شماره موبایل یا شماره شبا است. سهامداران می‌توانند طی تماس با شماره ۱۵۶۹ و گرفتن کد ۱ از کارگزار ناظر خود مطلع شوند و از طریق کارگزار خود در جریان فرایند فروش قرار بگیرند.

درعین‌حال، دلیل واریز نشدن یا واریز مرحله‌ای وجوه گاه به علت بسته بودن نماد به دلایلی نظیر برگزاری مجامع است. با این اوصاف کارگزاران به‌منظور صیانت از دارایی سهامداران سفارش‌های فروش را در زمان‌های مقدور و مناسب ارائه می‌دهند که گاه زمان‌بر است.

کسانی که شماره شبای آن‌ها به دلایلی نظیر عدم استفاده طولانی‌مدت مسدود شده است باید به نشانی اینترنتی sahamedalat.ir مراجعه کرده و شماره شبای خود را تغییر داده و سپس منتظر تأییدیه از سوی بانک مرکزی باشند.

*آیا در وضعیت فعلی امکان فروش سهام وجود دارد؟
در حال حاضر امکان فروش سهام عدالت برای کسانی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند، وجود دارد.

 در خصوص کسانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده و سهامدار شرکت سرمایه‌گذاری استانی شده‌اند و همین‌طور کسانی که روش مستقیم را برگزیده‌اند و بخشی از سهام آن‌ها غیر بورسی است، مقررشده شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بورس پذیرش شوند و سهام آن‌ها مورد معامله قرار گیرد. ازاین‌رو، افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب می‌کنند، خواهند توانست سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را نگه‌داشته یا در صورت تمایل به فروش برسانند.

برای کلیه افرادی که دارای سهام عدالت هستند کد بورسی صادرشده است. افرادی که از قبل کد بورسی فعال دارند، می‌توانند از طریق سامانه‌های کارگزاری‌ها دارایی‌های خود را مشاهده کرده و در صورت تمایل به فروش رسانند. افرادی که قبلاً کد بورسی نداشته‌اند و روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند، می‌توانند جهت اطلاع از دارایی خود به سامانه استعلام و آزادسازی سهام عدالت به نشانی sahamedalat.ir  مراجعه کنند.

*در خصوص کارت اعتباری سهام عدالت توضیح دهید.
این امکان برای دارندگان سهام عدالت مهیا شده که ۵۰ درصد از ارزش روز سهام عدالت خود را با نرخ ۱۸ درصد و دوره بازپرداخت ۳ ساله به‌صورت وام دریافت کنند. این تسهیلات در قالب قرارداد مرابحه و به‌صورت کارت اعتباری است.

 مطابق اعلام صورت گرفته، درصورتی‌که دریافت‌کننده وام مزبور طی ۳۰ روز همه مبلغ را به بانک برگرداند، مشمول سود نخواهد بود. همچنین درصورتی‌که وام را دریافت نموده اما به هر علتی هزینه نکند (مبلغ اعتبار در کارت باقی بماند) سودی دریافت نمی‌شود که این از امتیازات کارت اعتباری است.

 به‌طورمعمول نمی‌توان با کارت اعتباری وجه نقد دریافت کرد یا از طریق عملیات کارت به کارت مبلغ آن را به‌حساب دیگری واریز کرد اما می‌توان از طریق همه پذیرندگان کارت‌های شتاب در سراسر کشور مبلغ مربوط را هزینه کرد یا خرید اینترنتی انجام داد. در حال حاضر بانک ملی این اقدام را شروع کرده و سایر بانک‌ها نیز به‌تدریج و پس از اعلام در سایت بانک، اقدام به صدور کارت‌های اعتباری خواهند کرد.

*به اعتقاد شما آزادسازی سهام عدالت تا چه حد در توسعه اقتصادی این استان مؤثر است؟
​​​​​آزادسازی سهام موجب می‌شود تا شرکت‌ها در امور مختلف سرمایه‌گذاری کنند که به‌منزله افزایش تولید و افزایش تولید ناخالص داخلی است.

از سویی برخی شرکت‌ها نسبت به توسعه عملکرد خود اقدام خواهند کرد که مجموع این شرایط مؤثر در توسعه اقتصادی این استان است و در حال حاضر نیز تأثیرات آن در افزایش تولید ناخالص داخلی لمس می‌شود.

*در خصوص نحوه پذیرش و حسابرسی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی چه تصمیماتی اتخاذشده است؟
شش ماه پس از تأسیس شرکت، اولین مدیران شرکت، نسبت به برگزاری مجمع عمومی به‌طور فوق‌العاده جهت انتخاب مدیران بعدی اقدام خواهند نمود.

در سایت سازمان بورس و اوراق بهادار دستورالعمل‌های مرتبط با شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بارگذاری و اطلاع‌رسانی شده است، طبق دستورالعمل موجود اشخاص بایستی امتیازهای لازم را کسب نمایند تا بتوانند به‌عنوان کاندیدای هیئت‌مدیره یا سایر ارکان شرکت‌های سرمایه‌گذاری مطرح شوند.

با توجه به تغییر ترکیب سهامداری شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، تمامی مشمولین سهام عدالت که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند می‌توانند جهت عضویت در هیئت‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری استانی ثبت‌نام نمایند. حداقل داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی و سابقه تجربی کافی الزامی است.

کد خبر: ۳۸٬۰۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سجاد IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
      2 1
      ما که تو استان اردبیل هستیم کی میتوانیم