۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹
بی مهری بانک ها به  گیاهان دارویی  به رغم تکالیف قانونی
کارشناس تولید گیاهان دارویی مطرح کرد

بی مهری بانک ها به گیاهان دارویی به رغم تکالیف قانونی

کارشناس تولید گیاهان دارویی با اشاره به غفلت رسانه ها در زمینه گیاهان دارویی ایرانی و اشاعه آن گفت: علاوه بر آن، این بخش باید توسط تسهیلات بانکی تقویت شود که متأسفانه بانک‌ها نه ‌تنها برای این موضوع بلکه برای سایر بخش‌ها نیز پولی ندارند.

قاسم شاکری

قاسم شاکری مدیرعامل شرکت گیاهان معطر پرند به عنوان تولید کننده و صادرکننده عصاره ها و اسانس ها گیاهان دارویی و معطر در گفتگو با خبرنگار بازار گفت : طب ایرانی و اسلامی که ریشه در فرهنگ و گذشته ایرانی دارد اکنون پس از گذر از لایه های مختلف زمان کاربردی و به فراخور ارتقاء دانش و تکنولوژی امروز به عنوان یک سیاست اقتصادی پویا در جامعه و اقتصاد کشور ظرفیت های قابل توجهی دارد که برای زنده نگه داشتن این میراث و اشاعه آن نیازمند به فرهنگ سازی و سرمایه گذاری های جدی دارد. در این باره نقش دولتمردان و مردم در اعتلاء بخشیدن به این حوزه یکسان است و همواره باید با سرمایه گذاری در صنعت گیاهان داروئی و داروهای گیاهی با حمایت بانک های مربوط و از طرفی آموزش کشاورزان و ترویج استفاده از گیاهان دارویی توسط وزارت بهداشت و دانشگاه ها مسیر روبه رشد این قسمت را هموار نمود.

این صادر کننده نمونه افزود: اینکه صرفا بگوییم گیاهان دارویی در کشورمان به جایی نرسیده چون دولتمردان در این زمینه کاری انجام نداده‌اند، درست نیست، از طرف دیگر نیز بگوییم این بخش به جایی نرسیده چون تولیدکننده و مردم به فکر این بخش نبوده ‌اند، باز هم درست نیست و این صحبت‌ها اشتباه است؛ بلکه باید تعاملی وجود داشته باشد تا بخش گیاهان دارویی و طب ایرانی با هماهنگی و کمک دولت و تولیدکننده به یکدیگر اعتلا یابند؛ بدین ترتیب در بخش تولید و فرآوری محصول و همچنین در بخش درمان و صادرات می‌توانند به نقطه مشترکی برسند.

شاکری در زمینه خلأهایی که در بخش گیاهان دارویی و طب ایرانی وجود دارد، خاطرنشان کرد: در موضوع فرهنگ‌سازی و اینکه چه اقداماتی باید تا کنون در این باره انجام می‌شد، مشکلاتی وجود داشته است و غفلت رسانه ها در زمینه گیاهان دارویی ایرانی مشهود است. وی ادامه داد:  باید این موضوع که داروهای گیاهی  به سلامت و اقتصاد جامعه کمک می‌کند را به خوبی اشاعه و رونق داد.

 کارشناس و تولیدکننده محصولات گیاهی دارویی اظهار کرد:طبق قانون ، گیاهان دارویی و صنایع وابسته آن باید توسط تسهیلات بانکی تقویت شوند تا علاوه بر رونق این بخش و احیای طب ایرانی، خط تولید مناسب وجود داشته باشد و بتوان پرسنل و متخصص فعال در این صنایع را به خوبی آموزش داد.

وی ادامه داد: متأسفانه با توجه به شرایط اقتصادی کشور بانک‌ها نه تنها برای بخش گیاهان دارویی و طب ایرانی، بلکه برای سایر بخش‌ها نیز تسهیلات حمایتی ندارند که ارائه دهند. لذا شرکت گیاهان معطر پرند به سهم خود به عنوان بخش خصوصی برای اشاعه و ترویج کاشت گیاهان داروئی در سطح سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی در طی مدت بیش از ده سال اقدام به برگزاری همایش ها و جلسات اموزش برای تولید کنندگان، کشاورزان مختلف نموده است.

کد خبر: ۳٬۷۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha