۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳
تصویب ۱۳ میلیارد ریال اعتبار برای منابع طبیعی و آبخیزداری بیرجند
در گفتگو با بازار مطرح شد

تصویب ۱۳ میلیارد ریال اعتبار برای منابع طبیعی و آبخیزداری بیرجند

بیرجند-علیپور، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بیرجند از تصویب مبلغ ۱۳ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌ های عمرانی در حوزه منابع طبیعی وآبخیزداری این شهرستان از محل اعتبارات استانی و نفت خبر داد.

ابراهیم علیپور در گفتگو با بازار با اشاره به برگزاری کمیته برنامه ریزی این شهرستان و اعلام گزارش هایی از پروژه های در دست اقدام این اداره برای بهبود شرایط آب و خاک در منطقه گفت: با توجه به نیاز اعتباری ویژه  از مجموع اعتبارات  پیشنهادی ، مبلغ ۱۳ میلیارد ریال در قالب ۷ پروژه برای اجرای طرحهای عمرانی در بخش های مختلف منابع طبیعی  تصویب شد .

وی ادامه داد: هرساله بخش عظیمی از هرز آبها و سیلابها به جای ذخیره و استفاده مناسب در آبخیزها، با روندی تخریبی و فرسایشی هدر می رود که این امر ضمن خروج منابع ارزشمند آب و خاک، مشکلاتی نیز در سطح آبخیزها و دشت ها ایجاد می کند.

علیپور با توجه به این موضوع گفت:  این در حالی است که در شرایط خشکسالی، بایستی از کمترین بارندگی و منابع آب، بهترین و بیشترین استفاده را کرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بیرجند اضافه کرد:  بدیهی است موثرترین راه برای مقابله با خشکسالی، آبخیزداری است و یکی از مشکلاتی که همواره ساکنان حوزه های آبخیز با آن مواجه هستند کمبود آب، چه در بخش کشاورزی و چه در بخش شرب بوده است.

 وی ادامه داد: این موضوع همواره زندگی ساکنان این منطقه را با بروز پدیده هایی همچون خشکسالی، سیلاب ها و همچنین نبود دسترسی به منابع آب سالم و کافی در معرض تهدید قرار داده است.

 وی با بیان اینکه عملیات آبخیزداری در قالب اقدامات مکانیکی شامل احداث بندهای خاکی، سنگی- ملاتی، سنگی-گابیونی و ... انجام شده است، افزود: این اقدامات در چندین حوزه آبخیز اصلی شامل حوزه‌های آبخیز باقران فاز یک  ،باقران فاز ۲ و ... اجرایی شده است.

 تقاضای مردمی برای اجرای پروژه های آبخیزداری
وی گفت: با توجه به شرایط حساس و تغییرات اقلیمی و بارش‌های یکباره و همچنین خطرات سیلاب که چندین بار در حوزه های مختلف  به وقوع پیوسته است، تداوم اجرای پروژه‌های آبخیزداری ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

وی تاکید کرد: در این خصوص و برای تحقق این مهم اعتبارات صندوق توسعه ملی به کمک آمده و طی دو سال گذشته شاهد اقدامات خوب و مؤثری در اجرای پروژه‌های آبخیزداری هستیم  که این امر بر مردم نیز پوشیده نمانده  وباعث شده به اهمیت اجرای طرحهای آبخیزداری بیشتر واقف شوند و  خواستار اجرای فعالیتهای آبخیزداری در حوزه های مختلف هستند.

وی عنوان کرد: با فعالیت های آبخیزداری و استحصال و بهره برداری مناسب آب، باعث می شود علاوه بر حفاظت از آب و خاک در این مناطق ، رونق و آبادانی و امید به زندگی نیز در انتظار ساکنان باشد و اجرای این سازه ها زمینه را برای پایداری محیط طبیعی و توسعه پایدار فراهم می‌کند.

اعتبار ۴.۴ میلیاردی برای آبخیزداری و کنترل سیل
علیپور ادامه داد: این موضوع پس از طرح در کمیته برنامه ریزی و قول مساعد استاندار به مردم در سفرهای استانی  سبب شد خوشبختانه سال جاری بیشترین اعتبار نسبت به سایر پروژه ها با اعتباری بالغ بر ۴.۴ میلیارد ریال به پروژه آبخیزداری و کنترل سیل در حوزه های داخلی شهرستان اختصاص یابد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بیرجند اعلام کرد: هنوز مساحت زیادی از شهرستان نیاز به اجرای سازه های آبخیزداری دارد که با تخصیص اعتبارات شهرستانی  می توان در این حوزه فعالیت بیشتری انجام داد.

علیپور با بیان اینکه  اجرای سیاستهای سازمان جنگل ها مبنی براینکه اجرای پروژه های آبخیزداری فقط در حوزه های دارای مطالعات تفضیلی امکان پذیر است اضافه کرد:نظر به اینکه حوزه های مطالعاتی در سطح شهرستان کم است توجه مسولین استانی و شهرستانی مبنی بر گذاشتن اعتبارات جهت مطالعات حوزه ها امری ضروری به شمار می آیدکه امیدواریم این موضوع نیز مد نظر قرار گیرد .

کد خبر: ۳۷٬۸۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha