۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۸
قیمت انرژی برای ساختمان‌های دولتی، واقعی می‌شود
رییس بخش انرژی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

قیمت انرژی برای ساختمان‌های دولتی، واقعی می‌شود

کاری، رییس بخش انرژی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، از پیگیری ارایه شناسنامه مصرف انرژی برای ساختمان‌ها همزمان با راه‌اندازی سامانه پایش انرژی که به زودی رونمایی می‌شود، خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، بهروز کاری رییس بخش انرژی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، راه‌اندازی سامانه پایش انرژی و تکمیل آن را مستلزم تامین اعتبارات لازم و حمایت از آن به ویژه در دو سال ابتدایی راه‌اندازی برشمرد و گفت: موفقیت اجرای طرح مستلزم هماهنگی و تعامل با وزارتخانه‌های نیرو و نفت است تا اطلاعات موردنیاز توسط آنها ارایه و سامانه تکمیل شود. چنانچه هماهنگی با دو وزارتخانه نیرو و نفت، تنگاتنگ و مستمر باشد کار به سرعت تکمیل خواهد شد.

رییس بخش انرژی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تنها چالش موجود بر سر تکمیل اطلاعات سامانه پایش انرژی را اطلاعات شهرداری‌ها و پیچیدگی‌های آن در راه شناسایی ساختمان‌های پراهمیت در خصوص مصرف انرژی، عنوان کرد.

تدوین، ویرایش و بازنگری مقررات ملی ساختمان در مرکز تحقیقات
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی یادآور شد: موضوع انرژی از جمله موضوعاتی است که سال‌ها درباره آن  در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مطالعات و فعالیت‌هایی آغاز شده است. تدوین، ویرایش و بازنگری مقررات بخشی از مطالعاتی است که در مرکز تحقیقات در حال انجام است، موضوع کنترل کیفیت محصولات مرتبط با بهینه سازی مصرف انرژی از دیگر موضوعاتی است که سال هاست بر روی آن در حال مطالعه هستیم. در عین حال، کنترل کیفیت و اعطای گواهی تایید محصولات از دیگر اقداماتی است که مرکز انجام می دهد. علاوه بر آن، تلاش می کنیم با انجام پروژه های پایلوت و همکاری با سازمان های دیگر، اطلاعات موجود را تکمیل و به روز رسانی کنیم.

کنترل کیفیت و اعطای گواهی تایید کیفیت محصولات ساختمانی
کاری همکاری سازمان ملی زمین و مسکن را با مرکز تحقیقات در خصوص برخی از پروژه‌های انبوه‌سازی موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی و پیاده سازی آن مثبت ارزیابی کرد و توضیح داد: در نظر است تا علاوه بر نظارت، فرهنگ‌سازی در خصوص بهینه سازی مصرف انرژی نیز انجام شود. موضوع انرژی یک  موضوع چندوجهی است و باید به تمامی وجوه آن همزمان پرداخت شود.

وی بر واقعی کردن قیمت حامل‌های انرژی در ساختمان‌ها تاکید کرد و گفت: واقعی کردن مصرف انرژی باید از ساختمان‌های دولتی شروع شود تا انگیزه برای صرفه‌جویی ایجاد شود.

ضرورت شناسایی ساختمان‌های موجود از نظر مصرف انرژی
رییس بخش انرژی مرکز تحقیقات لازمه موفقیت سامانه پایش انرژی را شناخت وضعیت موجود ساختمان‌های کشور عنوان کرد و گفت: شناخت وضع موجود ساختمان ها از نظر مصرف انرژی باید انجام شود. در عین حال، طراحی انواع راهنماها و نرم افزارهای کمک طراحی به منظور بهره مندی مهندسان از آنها در شناسایی وضع موجود بسیار حائز اهمیت است و در برنامه انجام توسط مرکز قرار گرفته است.

ارایه آموزش‌های لازم به مدرسان انرژی
رییس بخش انرژی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، موضوع آموزش مدرسان انرژی را از دیگر موضوعاتی برشمرد که مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بر آن همت گماشته است.

به گفته وی، هم‌اکنون مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، روی آموزش مهندسان در حال همفکری است. در همین خصوص، دوره پیش نیاز به اتمام رسیده و  دوره دیگری است از اواخر شهریور آغاز می‌شود. دوره دیگری نیز برای مدرسان نرم افزارهای شبیه سازهای انرژی، آغاز شده است که این دوره نیز با هماهنگی هم نظام مهندسی و هم معاونت فناوری ریاست جمهوری پروژه ها پیگیری خواهد شد.

توجه به محیط‌زیست در بهینه‌سازی مصرف انرژی
کاری موضوع توجه به محیط زیست را از دیگر موضوعات مهم در خصوص مصرف انرژی و بهینه سازی مصرف انرژی برشمرد و گفت: در بیشتر کشورها، انرژی و محیط‌زیست دو موضوع کاملا به هم پیوسته است. در این مورد نیز بخش انرژی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خود را تجهیز کرده است تا بتواند در این خصوص نیز هم پژوهش ها و هم خدماتی که لازم است را ارایه دهد.

رییس بخش انرژی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی توضیح داد: مرکز با همکاری سازمان ملی زمین و مسکن، پروژه آماده‌سازی الگوی ارزیابی ساختمان‌های سبز را در دستور کار دارد. بدین‌معنا همانطور که در مبحث ۱۹ و در ویرایش جدید آن موضوع رتبه‌بندی انرژی و تمایز ساختمان‌ها از نظر مصرف انرژی مدنظر قرار گرفته است در خصوص شناسنامه انرژی ساختمان با همکاری شهرداری و سازمان نظام مهندسی موضوع در دست پیگیری است.

کد خبر: ۳۷٬۶۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha