۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۴
بسته حمایتی برای کشت قراردادی پنبه وجود ندارد
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

بسته حمایتی برای کشت قراردادی پنبه وجود ندارد

ساداتی نژاد، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی هیچگونه بسته حمایتی در خصوص کشاورزی قراردادی پنبه ندارد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، سید جواد ساداتی نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در تشریح نشست امروز(دوشنبه ۳ شهریورماه) کمیسیون، گفت: دستور کار جلسه امروز در خصوص بررسی مشکلات کشت پنبه در کشور بود و نمایندگانی از بخش خصوصی، اتحادیه نساجی، سازمان امور اراضی، مجری کشت پنبه، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت حضور داشتند.

نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پنبه یکی از چهار محصول استراتژیک تعیین شده توسط دولت است، ادامه داد: باتوجه به قرار گرفتن صنعت نساجی در میان پر اشتغال ترین صنایع کشور این حوزه مورد حمایت قرار گرفته و یکی از مواد اولیه‌های مورد نیاز صنایع نساجی پنبه می‌باشد.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر حدود ۸۵ هزار هکتار سطح زیر کشت پنبه در کشور وجود دارد که حدود ۸۰ هزارتن پنبه مورد نیاز صنایع از آن برداشت می‌شود، عنوان کرد: صنایع کشور به ۱۵۰ هزار تن پنبه نیاز دارند و بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته این میزان به ۲۰۰ هزار تن افزایش پیدا می‌کند، با توجه به نگاه چشم‌اندازی و افزایش نیاز صنایع به پنبه باید سطح زیر کشت این محصول افزایش داده شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه میزان پنبه برداشت شده در هر هکتار حدود ۲و نیم تن است که باید به ۵ تن افزایش داشته شود، ادامه داد: افزایش میزان برداشت پنبه در هر هکتار نیازمند حمایت‌های وزارت جهاد کشاورزی از کشاورزان در زمینه تامین بذر، کود شیمایی، سموم کشاورزی و نحوه برداشت است.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه در حال حاضر پنبه کشت شده توسط کشاورزان به روش سنتی برداشت می‌شود، گفت: سال گذشته بخش خصوصی در قالب کشاورزی قراردادی دو دستگاه کمباین برداشت پنبه وارد کشور کرده است، اگر وزارت جهاد کشاورزی از کشاورزی قراردادی حمایت کند سطح کیفیت و عملکرد کشت محصول پنبه افزایش پیدا می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی هیچگونه بسته حمایتی در خصوص کشاورزی قراردادی پنبه ندارد، گفت: باید از بخش خصوص حمایت شود تا در زمینه کشت پنبه با کشاورزان قرارداد امضا کنند زیرا این امر موجب افزایش کیفیت و سطح زیر کشت پنبه، سود کشاورزان و تامین نیاز صنایع نساجی در داخل کشور می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بخش خصوصی درخواست داشت تا امکان ایجاد زنجیره کامل کشت و صنعت پنبه و نساجی را داشته باشد، اضافه کرد: در گذشته گروه صنعتی بهشهر مجموعه کامل زنجیره تولید را در اختیار داشت، امروز بخش خصوصی حاضر در نشست نشان داد که انگیزه ایجاد چنین مجموعه‌هایی را دارد.

ساداتی نژاد با بیان اینکه بخش خصوصی در خواست کرد تا مستقیما در حوزه کشت پنبه ورود کند و مقرر شد سازمان امور اراضی و وزارت جهاد کشاورزی این موضوع را بررسی نماید، گفت: استراتژی کشورهای تامین کننده پنبه مورد نیاز صنایع نساجی ایران مانند ازبکستان این بود که تا سال ۲۰۲۰ دیگر مواد اولیه خام صادر نکنند، هرچند به هدف خود دست پیدا نکرده‌اند اما این موضوع نشان می‌دهد کشورهای تامین کننده قصد دارند به سمت تولید نخ یا پارچه حرکت کنند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه باید در زمینه تولید پنبه، حمایت از پنبه کاران، افزایش کیفیت و سطح زیر کشت برنامه ریزی مدونی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در جریان واردات نخ باید مراقب حوزه تولید پنبه توسط کشاورزان باشد و از بخش خصوصی حمایت کند؛ دوگانگی موجود در حوزه بازرگانی محصول کشاورزی مانند پنبه می‌تواند کشاورزان و صنعتگران را با مشکل مواجه کند که امیدواریم با اجرای کامل قانون تمرکز شاهد اینگونه مشکلات نباشیم.

کد خبر: ۳۷٬۵۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha