۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹
بورس تا کِی منفی است؟ / بازنده‌های بازار را از هم‌اکنون بشناسید
کارشناس بازار سرمایه تحلیل کرد

بورس تا کِی منفی است؟ / بازنده‌های بازار را از هم‌اکنون بشناسید

صفاری، مدیر عامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان تمثیلهای جالبی را درباره بازار سرمایه به کار می برد و با ادبیاتی خاص درباره ریزش بورس می‌گوید اصلاح تا زمانی است که ترسوها از بازار خارج شوند و این افراد، بازنده هستند.  

پژمان مرادی؛ بازار: «اصلاح بازار تا زمانی است که افراد ترسو یا کم حوصله از بازار خارج شوند» این سخن یک نفر یا دو نفر نیست، بلکه بیشتر روانشناسان بازار و تحلیلگران خبره به این سخن ایمان دارند و از هر گونه نظری در رابطه با آینده بازار که چه زمانی مثبت می‌شود و چه زمانی منفی خودداری می‌کنند.

امروز دوشنبه ۳ شهریور ماه تا زمان تنظیم خبر بازار حدود ۵۱هزار ریزش داشته است که سبب شده شاخص کل هم اکنون روی یک میلیون ۶۱۰هزار واحد قرار بگیرد. حالا برخی از تحلیل‌گران تکنیکال عنوان کردند که نقطه حمایت بازار یک میلیون ۵۰۰هزار واحد است، عددی که قبلا یک میلیون ۸۰۰هزار واحد عنوان شده بود.

این مطلب به این معنا نیست که تحلیل تکنیکال ایراد دارد، بلکه این موضوع نشان می‌دهد که باید در کنار تحلیل تکنیکال موارد دیگر همچون  روانشناسی بازار و شرایط سیاسی و اقتصادی کشور را در نظر گرفت.

مصطفی صفاری، مدیر عامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان می‌گوید که اصلاح تا زمانی است که ترسوها از بازار خارج شوند و این افراد بازنده هستند.  


تعبیر بازنده را کارشناسان دیگر همان کم تجربه‌ها معنی کردند و کسانی که در هنگام اصلاح به صورت هیجانی اقدام به فرش سهام خود می‌کنند.

مصطفی صفاری، مدیر عامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان در گفتگو با بازار در مورد شرایط کنونی بازار گفت: آدم‌هایی که تازه وارد بازار سرمایه شدند دیدهای کوتاه مدت دارند و معمولا این افراد گرانخر هستند و وقتی ارزان می‌شود نمی‌خرند و می‌گویند هنوز فرصت هست برای خرید، حتی عده‌ای هم که می‌خواهند بخرند می‌گویند  بفروشیم و ۵درصد پایین‌تر بخریم و این اقدامات ناشی از افق دید کوتاه مدت است در حالی که بورس افق دید بلند مدت دارد، این باعث شده صف‌ها سنگین شود و حمایت‌ها جوابگوی بازار نباشد.

صفاری اضافه کرد: اما بالاخره این اصلاح تمام می‌شود و سود و زیان‌ها معلوم می‌گردد. در ۳۱ شهریور معلوم می‌شود کدام شرکت‌ها موفق و کدام ناموفق هستند. اما فعلا حجم عمومی که ترسیده اند، بیشتر از آن‌ها هستند که می‌خرند.

وی ادامه داد: یک مدتی بود که سهامداران تازه وارد صبح ساعت ۹ می‌خریدند و ساعت ۱۲ می‌فروختند، در حالی که بازار سرمایه را باید یکساله نگاه کرد به همین خاطر است که سبدگردان‌های ما قراردادهایشان یک ساله است. به کسانی که افق کوتاه مدت دارند توصیه می‌کنم وارد این بازار نشوند اما افرادی که کوتاه مدت وارد این بازار می‌شوند خیلی زیاد شدند و همین افراد بازار را بسیار هیجانی کردند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این جمله وارن بافت که بورس محل انتقال ثروت از آدمهای عجول به آدمهای صبور است افزود: کسانی که عجله می‌کنند میروند ولی صبورها سود خود را در بلند مدت دریافت می‌کنند.

صفاری نفس بازار سرمایه را شامل همین نوسانات دانست و اظهار داشت: بازار بورس همیشه بالا و پایین دارد، بازدهی بازار بورس از همه بیشتر است. درست است که سالانه ۵۰درصد سود می‌دهد اما ۵۵ درصد هم نوسان دارد، پس کسانی‌ که وارد این بازار می‌شوند باید بدانند که این بازار بلوچیپ (به انواعی از سهام ابر شرکت‌ها گفته می‌شود، که از نظر کیفیت، اطمینان، قابلیت و توانایی سودآوری شهرتی ملی را دارا باشند) مطمئن مثل اوراق قرضه نیست شما در یک بازاری وارد شدید که دارای نوسانات زیادی است و اگر با یک تفکر اشتباه وارد این بازار شدید مشکل از تفکر است نه بازار.

باغ میوه را از شکوفه‌هایش باید خرید
وی خلا اطلاعاتی در بازار بورس را به عنوان یک مشکل می‌داند و در همین رابطه عنوان کرد: الان خلا اطلاعاتی در بازار وجود دارد، مردم نمی‌دانند بعد از تیرماه که سود تبدیل  شد، کدام شرکت موفق و کدام موفق نیست. متاسفانه الان سهامداران نمی‌دانند که مثلا مس امسال چقدر سود کرد در صورتی که مدیران شرکت‌ها می‌دانند و کافی است که سازمان بورس اعلام کند که حداقل برای شرکت‌های شاخص دار فروکست‌ها (اطلاعات سودآوری) ایجاد شود، که مردم بدانند که مدیران چه سودی برای شرکت توانستند به دست بیاورند، اگر این اتفاق بیفتند به نظرم بازار جمع می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه در توصیف خرید و فروش در بازار سرمایه گفت: شما یک باغ میوه دارید، چه زمانی قیمت این باغ گران‌تر است؟ زمانی که میوه‌ها به درخت آویزان و پر است مثلا تیره ماه و چه زمانی ارزانترین قیمت‌ها را دارد؟ الان که میوه‌ها از باغ چیده شده، می‌توان این مثال را برای بازار سرمایه زد ما ارزان ترین قیمت یک سهم را باید الان داشته باشیم. اگر کسی تصور می‌کند که قیمت تیرماه برگردد اشتباه می‌کند و باید صبر کند تا تیرماه سال دیگر، حالا از کجا باید فهمید که سهم رشد می‌کند؟ از شهریور که شکوفه‌های این باغ معلوم می‌شود که نشان می‌دهد امسال محصول خوبی دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا درست است که گفته شده در دوران اصلاح تا کنون ۳هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه خارج شده؟ گفت: حجم معاملات مثل قبل که ۳۰ هزار تا ۳۵ هزار میلیارد تومان وارد بورس می‌شد نیست، حجم معاملات بسیار پایین است یعنی کسی نتوانسته از بازار خارج شود.

وی با تاکید بر اینکه افراد تازه وارد، مستقیم وارد بازار سرمایه نشوند افزود: مردم مستقیم وارد این بازار نشوند از سبدگردان‌ها یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنند، این بازار، بازار پر پیچ و خمی است. توصیه می‌کنم اگر ۱۰۰میلیون تومان به بالا دارند از سبدگردان‌ها استفاده کنند که دچار هیجان خرید و فروش نشوند و افق خود در بازار سرمایه را یکساله ببینند و با دید کوتاه مدت وارد این بازار نشوند.

صفاری در پاسخ به اینکه این اصلاح تا چه زمانی ادامه دارد گفت: این اصلاح تا زمانی ادامه دارد که ترسوها از بازار خارج شوند. این افراد بازنده هستند.

کد خبر: ۳۷٬۴۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha