۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۹
از اول با ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالف بودم
رییس کل بانک مرکزی:

از اول با ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالف بودم

همتی، رئیس کل بانک مرکزی گفت: خوشبختانه نقدینگی کنترل شده است و رشد پایه پولی نسبت به پایان سال تا پایان مرداد ۴ درصد بود و رشد نقدینگی در ۵ ماه اول سال در این شرایط ۱۲ درصد بوده است.

به گزارش بازار عبدالناصر همتی در شبکه خبر سیما، ضمن تشکر از عنایت و لطف و حمایت‌های مقام معظم رهبری از بانک مرکزی، با بیان این مطلب افزود: این میزان رشد پایه پولی و رشد نقدینگی خبر از کنترل و کاهش تورم می‌دهد.  

همتی گفت: ما برای کنترل ریال و تراکنش ریال کارهای اساسی و بزرگی شروع کرده ایم و تراکنش‌ها به تدریج تحت کنترل بانک مرکزی قرار می‌گیرد. ما روزانه ۲۰۰ میلیون تراکنش داریم و این حجم گردش مالی و تراکنش را داریم مدیریت و کنترل می‌کنیم و تا پایان سال ۷ سامانه جدید برای پایش و کنترل و مدیریت خدمات بانکی راه اندازی می‌کنیم که برای جلوگیری از سفته بازی و پولشویی و فرار مالیاتی است.  

رئیس بانک مرکزی گفت: در بازار ارز اگرچه قیمت مناسب و قابل پذیرش نیست، منتها یکی از موفقیت‌های ما کنترل نرخ ارز بوده است، زیرا می‌توانست اوضاع خیلی بدتر از این باشد.  

او مهمترین وظیفه بانک مرکزی را کنترل تورم و ایجاد ثبات در بازار پولی و ارز دانست و گفت: ما می‌توانستیم تورم را بیشتر کاهش دهیم، اما شوک کرونا مانع شد.  

رئیس بانک مرکزی درباره حفظ ارزش پول ملی گفت: حفظ ارزش پول ملی برمی گردد به تولید ملی و رشد اقتصادی کشور و وقتی اقتصاد کشور تقویت شود پول هم تقویت می‌شود. رشد صادرات و کنترل واردات خودش پول ملی را تقویت می‌کند مهمتر از همه، همه این‌ها را از تورم می‌بینیم و اگرنتوانیم تورم را کنترل کنیم نمی‌توانیم ارزش پول ملی را حفظ کنیم.  

همتی افزود: تورم هم می‌تواند به پول ملی آسیب بزند هم می‌تواند موجب فعالیت‌های سفته بازانه و غیر تولیدی شود. باید برگردیم به کنترل تورم و کنترل تورم برمی گردد به سیاست‌های بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی.  

رئیس بانک مرکزی همچنین گفت: بانک مرکزی هیچ تغییر عمده‌ای در نرخ سود بانکی نداده و سود بانکی را کاهش نداده است. الان رشد سپرده بانکی داریم و هیچ سپرده‌ای هم از بانک‌ها خارج نمی‌شود فقط سپرده‌ها ممکن است سیالیتشان فرق کند.  

همتی گفت: از اول با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی مخالف بودم، اما تابع سیاست‌های دولت هستم و دولت قصدش کار خیر است و می‌خواهد کالاهای اساسی با قیمت مناسب به دست مردم برسد، ولی من معتقدم اگر بتوانیم مشکل توزیع را حل کنیم و ما به تفاوت را به طبقات پایین بدهیم نتیجه مطلوب‌تر خواهد بود.

او با بیان این که اسامی ۲۵۰ نفری را که ارز را برنگردانده اند به قوه قضائیه داده است گفت: بسیاری از این‌ها افراد ناتوان و کارتن خواب هستند و از آن‌ها سوء استفاده شده است این‌ها یک دلار هم نیاورده اند و تولید کننده هم نیستند و ۷۰ نفر از این ۲۵۰ نفر به چند نفر وصل اند.  

همتی تاکید کرد: کارت بازرگانی باید اصولی و طبق ضوابطی داده شود و صادر کننده باید دارای برند و نام و نشانی باشد. حتی با محاسبه آن‌هایی که یک میلیون دلار به بالا گرفته اند هنوز ۲۰ میلیارد دلار ارز برنگشته است.

کد خبر: ۳۷٬۴۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha