۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵
واکسن کرونا مانند آنفلوانزا باید به صورت دوره ای تجدید شود
کرونا تا سالها در زندگی ما باقی می ماند

واکسن کرونا مانند آنفلوانزا باید به صورت دوره ای تجدید شود

در شرایطی که تنها امید دنیا برای رهایی از ویروس کرونا، کشف و تزریق واکسن آن است، دانشمندان دنیای غرب از ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی تا زمان کشف واکسن صحبت می کنند و بر این باورند که ویروس تا سالها در زندگی ما باقی می ماند.

بازار؛ گروه بین الملل: در این روزها که تولید واکسن کرونا به اولین و مهمترین خبر رسانه های دنیا تبدیل شده است، برخی از دانشمندان  بزرگ دنیا در مورد اینکه ویروس کرونا  تا سالیان سال با ما باقی می ماند و تزریق همگانی واکسن به معنای پایانی برای بحران کرونا نیست صحبت می کنند.

 اخیرا رادیوی بی بی سی  مصاحبه ای با پروفسور مارک والپورت، عضوگروه مشاوران علمی برای شرایط اورژانسی دولت بریتانیا انجام داده است. وی در این مصاحبه تاکید کرد:«ویروس کرونا برای سالهای طولانی با ما باقی می ماند و ما برای اینکه از اثرات مخرب سلامتی ناشی از این ویروس دور بمانیم باید به طور مداوم و سالیانه واکسینه شویم.»

 وی ویروس کوید-۱۹ را به ویروس آنفولانزا تشبیه کرد و گفت: «برخی از بیماریها با یک دوره واکسیناسیون کنترل می شوند ولی برخی از ویروس ها در طول زمان مداوم تغییر می کنند و این تغییر باعث می شود تا احتمال ابتلای افراد به آن افزایش یابد. در نتیجه هر ساله واکسنی برای ویروس آنفولانزا با توجه به تغییراتی که این ویروس کرده است تولید می شود و در آستانه فصل سرما در تمامی کشورها به مردم تزریق می شود تا انها از ابتلا به ویروسهای مرگبار آنفولانزا در امان بمانند. واکسن کرونا هم مشابه واکسن آنفولانزا خواهد بود و باید بارها تزریق شود. البته هنوز نمی توانم با اطمینان بگویم که این واکسن باید سالانه تزریق شود یا اینکه هر شش ماه یک بار تزریق شود یا حتی دو سال یک بار باید تمدید شود.  ولی اطمینان دارم با یک دوره واکسیناسیون برای تمام عمر در برابر این ویروس ایمن نمی شویم.»

فعلا واکسن تنها امید دنیا است
والپورت بر این باور است که در حال حاضر تنها امید دنیا برای مقابله با ویروس ، تولید و عرضه واکسن است و از نظر او محصولی که دانشگاه آکسفورد روی آن کار می کند، قابل اعتماد ترین واکسنی است که ممکن است وارد بازار مصرف شود.

رویترز هم با اشاره به این مطلب که در بسیاری از کشورهای غربی موج های تازه ای از بیماری شروع شده است نوشت:« برخی تصور می کنند با توجه به شمار بالای مبتلایان در دنیا، ما به سطحی از ایمنی جمعی رسیده ایم و دیگر نیازی به رعایت پروتکل های بهداشتی نیست. ولی واقعیت این است که در کشورهای صنعتی تنها ۱۰ درصد از جمعیت به این ویروس مبتلا شده اند و در کشورهای در حال توسعه سهم افراد مبتلا شده به ویروس به کل جمعیت بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است.  دنیا تا ایمنی جمعی که ناشی از ابتلای بالای ۷۰ درصد جمعیت به ویروس است، فاصله زیادی دارد و تا آن زمان تنها راه ممکن  برای مقابله با شیوع ویروس ، تلاش برای عدم ابتلا به آن است.»

مراقب موج های تازه بیماری باشید
 والپورت در این مصاحبه در مورد موج های تازه ای از همه گیری در کشورهای اروپایی هشدار داده است . وی با اشاره به افزایش شمار مبتلایان در کشورهای فرانسه و اسپانیا  گفت:«در ماه های اخیر ما شاهد کم توجهی مردم به اصول بهداشتی پیشنهاد شده توسط مقامات بهداشتی در کشورهای فرانسه و اسپانیا و بازشدن مرزها به روی توریستها بودیم که  این مساله شیوع موج دیگری از بیماری را در کشورها به همراه داشت. در روزهای اخیر شمار مبتلایان به کرونا در فرانسه بیش از ۴ هزار نفر در روز است که نرخ بسیار بالایی است. باید در نظر داشت تا زمانی که واکسنی برای این ویروس کشف نشود، بهترین سیاست رعایت پروتکل های بهداشتی و تلاش برای عدم ابتلا به بیماری است.»

روزنامه گاردین هم مقاله ای در مورد موج تازه همه گیری کرونا در کشورهای اسپانیا و فرانسه  منتشر کرد و نوشت:« احتمال اینکه ویروس از کنترل خارج شود وجود دارد. زیرا مردم کشورهای مختلف با هم ارتباطات زیادی دارند و تجارت هم سهم زیادی در اقتصاد کشورها دارد. حجم بالای ارتباط بین کشورها نقطه ضعف اصلی ما در مقابل ویروس است ولی یک برگ برنده هم داریم و آن برگ برنده تکنولوژی های پیشرفته ای است  که از آنها بهره می گیریم.»

 احتمال عرضه واکسن در پاییز وجود ندارد
مساله دیگری که در رسانه ها بارها مورد بحث قرار گرفته است، احتمال عرضه واکسن در پاییز سال جاری است اما روزنامه گاردین به نقل از وزارت بهداشت این کشور نوشت:« تولید و عرضه واکسن در پاییز سال جاری بسیار بعید است و ما نمی توانیم قبل از تعطیلات سال نوی میلادی  از این واکسن استفاده کنیم.»

کریس ویتی مسوول ارشد وزارت بهداشت این کشور هم  به گاردین گفت:« اگر مردم به امید دریافت واکسن تا انتهای پاییز و قبل از سال نوی میلادی  برنامه ریزی های خود را از حالت بحرانی به وضعیت عادی تغییر داده اند، اشتباه بزرگی مرتکب شده است زیرا خیلی ساده انگارانه به نظر می رسد اگر ما تصور کنیم این واکسن ظرف چند ماه آتی به بازار عرضه می شود. دنیا در حال طی کردن سومین مرحله از آزمایشهای بالینی است و در خوش بینانه ترین حالت تا انتهای سال  جاری میلادی نتیجه این مرحله مشخص می شود و تاییدیه واکسن ها دریافت می شود. ما عرضه واکسن  و شروع پروسه واکسیناسیون را در سال ۲۰۲۱ می دانیم.»

کد خبر: ۳۷٬۴۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha