۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۴
غیرقابل استفاده شدن اراضی و باغ های حوضه آبریز دریاچه ارومیه
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی مطرح کرد؛

غیرقابل استفاده شدن اراضی و باغ های حوضه آبریز دریاچه ارومیه

تبریز- رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از غیرقابل استفاده شدن اراضی و باغ های حوضه آبریز دریاچه ارومیه خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: تامین امنیت غذایی در واقع تامین غذای کافی و سالم برای جمعیت رو به رشد کشور و قطع وابستگی از کشورهای خارجی و بیگانگان است برای حصول به این نتیجه عوامل زیادی از جمله عامل انسانی به عنوان عامل اصلی این پروسه که همان کشاورزان زحمتکش و پرتلاش هستند و عوامل پشتیبانی اعتباری، تسهیلاتی و هم پشتیبانی های فنی دولت که در بخش کشاورزی از اهمیت ویژه ای برخوردارند، دخیل بوده و ایفاء نقش می کنند.

 وی ادامه داد: عوامل فنی این پروسه بخش ترویج کشاورزی سازمان است که همگام و هم ردیف کشاورزان در کنار این عزیزان تلاش می کنند تا یافته های نوین و مدرن کشاورزی را با دانش بومی و تجربیات کشاورزان تلفیق کنند و با هزینه کمتر، محصول بیشتر و با کیفیت تری تولید کنند.

فتحی با اشاره به موضوع محدودیت منابع طبیعی از جمله آب و خاک، اظهار کرد: در حال حاضر منابع آبی و خاک رو به کاهش است، اراضی زراعی و باغی استان به دلیل مشکلات پیش آمده در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در حال کاهش و غیرقابل استفاده برای کشاورزی است بنابراین کارشناسان و مروجان کشاورزی با استفاده از دانش روز و روشهای تازه و با همکاری کشاورزان و پشتیبانی فنی در حوزه کانال های آبیاری، شبکه های آبیاری و تعویض سیستم های آبیاری از سنتی به مکانیزه و مدرن، در تلاشند تا این پروسه را پیش برده و با استفاده کمتر از منابع آبی محصول بیشتری را تولید و به بازار عرضه کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با بیان این نکته که الگوی کشت کشوری تدوین و ابلاغ شده است و در همایش آغاز سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ از آن رونمایی به عمل آمد، اضافه کرد: طبق الگوی کشت و مصرف آب کشاورزی در استان آذربایجان شرقی، محصولات پرآب بر از جمله پیاز، سیب زمینی و گوجه فرنگی با توجه به شرایط استان در اولویت تولید قرار ندارند.

وی افزایش تعرفه های سازمان آب منطقه ای آذربایجان شرقی در خصوص کشت برنج در شهرستان میانه را در این راستا دانست و گفت: کشت برنج در استان با توجه به محدودیت منابع آبی توجیه اقتصادی نداشته و افزایش تعرفه های آب منطقه ای بر این اساس می باشد.

فتحی ادامه داد: الگوهای کشت برای تولید هر محصول باید توجیه پذیر باشند، عوامل زیادی در توجیه الگو منجمله شرایط آب و هوایی، خاک و شرایط اقتصادی دخیل بوده و تاثیرگذار هستند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان این که دانه روغنی کلزا هم به لحاظ نیاز مبرم کشور به روغن و هم به لحاظ تامین نهاده های دام و طیور، مورد توجه ویژه وزارت جهادکشاورزی قرار گرفته است، ادامه داد: کاشت کلزا در سطح کشور جهت استحصال روغن کلزا که مناسب مصرف خوراکی است و همچنین کنجاله آن بهترین جایگزین برای کنجاله سویا می باشد جزو سیاست های اصلی وزارت جهادکشاورزی بوده و قرار است تا حداقل ۳۰ درصد روغن مورد نیاز کشور در داخل تولید شود.

وی با خاطرنشان  کردن این نکته که توسعه گلخانه ها و افزایش محصولات گلخانه ای اولویت بعدی وزارت جهادکشاورزی و سازمان جهادکشاورزی استان است، عنوان کرد: سبزی و صیفی جات محصولات پر آب بر هستند، به عنوان مثال کاشت گوجه فرنگی در فضای باز در یک هکتار با برداشت ۴۰ تنی به ۲۰ هزار مترمکعب آب نیاز دارد در حالیکه در فضای بسته و گلخانه ای با مصرف ۱۰ هزار مترمکعب آب یعنی نصف میزان آب مصرفی در فضای باز، می توان ۴۰۰ تن محصول از هر هکتار برداشت کرد.

فتحی در خصوص خریدهای تضمینی سازمان جهادکشاورزی استان نیز گفت: موثرترین موضوع در ارتباط با کارآمدتر کردن بازرگانی محصولات کشاورزی مبحث عرضه و تقاضا می باشد، الگوی کشت در راستای الگوی مصرف قرار دارد بنابراین کشاورزان باید در وهله اول در امر تصمیم سازی نسبت به بازار مصرف، بازار تقاضا را بدرستی برآورد و کشت محصولات زراعی باغی را با توجه به تقاضای بازار اولویت بندی نمایند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، افزود: رسالت سازمان تعاون روستائی استان آذربایجان شرقی صرفاً در این راستا تعریف و تبیین شده است اگر کشاورزان به توصیه های سازمان تعاون روستائی، مروجین کشاورزی و شرکت های کشاورزی به طور دقیق توجه و رعایت کنند در این صورت قیمتها تحت تاثیر شرایط عرضه و تقاضا متعادل تر خواهد شد.

وی تاکید کرد: خرید تضمینی برخلاف تصور کشاورزان آخرین نقطه است، در خرید تضمینی کف قیمت لحاظ می شود؛ هزینه تمام شده محصول بعلاوه ۵ درصد سود محاسبه و خرید تضمینی صورت می گیرد تا کشاورز متضرر نشود خرید تضمینی فقط در راستای حمایت از کشاورز و تولیدکننده در شرایطی که محصول مازاد بر مصرف در دست کشاورزان و تولیدکنندگان بلاتکلیف مانده، انجام می گردد.

کد خبر: ۳۷٬۴۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha