۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۷
گوگل بابت ارائه اطلاعات از پلیس پول دریافت می کند
تصمیم نامتعارف گوگل

گوگل بابت ارائه اطلاعات از پلیس پول دریافت می کند

گوگل از این پس با دریافت هزینه از نیروی پلیس اجازه دسترسی به اطلاعات کاربران را به آنها می دهد.

بازار، فاطمه محمدی پور: در مواجهه با تعداد زیاد درخواست برای دریافت اطلاعات کاربران توسط پلیس و ...، گوگل این ماه شروع به دریافت هزینه جهت ارائه اطلاعات مانند ایمیل، اطلاعات ردیابی موقعیت مکانی و نمایش داده های کاربران به پلیس کرد. طبق اطلاعیه ای که به آگاهی مقامات اجرای قانون در ایالات متحده آمریکا رسیده است این شرکت به ازای هر احضاریه ۴۵ دلار، استراق سمع ۶۰ دلار و  حکم جست و جوی اطلاعات  ۲۴۵ دلار هزینه از پلیس دریافت می کند. در این اطلاعیه همچنین هزینه سایر درخواستهای حقوقی نیز درج شده است.

سخنگوی گوگل در این ارتباط گفت: این هزینه ها تا حدودی برای جبران هزینه های مطابقت حکم ها و احضاریه ها در نظر گرفته شده است.  قانون فدرال به شرکتها اجازه می دهد جهت ارائه اطلاعات وجه دریافت کنند و تصمیم گوگل تغییری عمده در نحوه برخورد با درخواستهای حقوقی است. اجرای این طرح در مقیاس بزرگ دشوار است و می تواند این تصور را ایجاد کند که یک شرکت قصد دارد از جستجوی حقوقی سود ببرد. اما کارشناسان حریم خصوصی از چنین هزینه هایی به عنوان عامل بازدارنده برای نظارت در خارج از کشور پشتیبانی می کنند.

واقعیت این است که گوگل اطلاعات بسیار زیادی در مورد میلیاردها کاربر و سازمان های اجرای قانون در ایالات متحده  آمریکا و سراسر جهان دارد و به طور معمول به درخواست های حقوقی پاسخ می دهد. در نیمه اول سال ۲۰۱۹، این شرکت بیش از ۷۵، ۰۰۰ درخواست داده برای تقریباً ۱۶۵، ۰۰۰ کاربر در سراسر جهان دریافت کرده است که حدود ۲۵۰۰۰  درخواست از ایالات متحده آمریکا بوده است. گوگول قبلاً نیز می خواست در مقابل ارائه اطلاعات پول دریافت کند برای مثال در سال ۲۰۰۸  این شرکت به دنبال دریافت وجه در ازاء ارائه اطلاعات کاربر بود.

آقای گیداری، وکیلی که سالها نماینده گوگل و سایر شرکتهای فناوری و ارتباطات بوده است در این ارتباط گفت: هزینه های جدید می تواند به بازپرداخت برخی از هزینه های مورد نیاز برای پر کردن چنین حجم زیادی از درخواست های حقوقی کمک کند. درخواست ها نسبت به گذشته پیچیده تر شده اند زیرا شرکت های فنی داده های بیشتری کسب کرده اند و اجرای قانون پیچیده تر و پیشرفته تر شده است. هیچکدام از این سرویس ها با استفاده از داده های مجزا برای اجرای قانون در نظر گرفته نشده اند.

آقای گیداری همچنین گفت خوب است که این هزینه ها منجر به درخواست های حقوقی کمتری به شرکت شود. هزینه واقعی انجام پاسخگویی به حکم های جستجو بسیار زیاد است و وقتی این هزینه ها را دولت پرداخت کند، از نظارت بیش از حد دولت جلوگیری می کند.

در ماه آوریل، روزنامه تایمز گزارش داد که گوگل با نوع جدیدی از درخواست حکم جستجو، معروف به جستجوهای جغرافیایی اشباع شده است.  پایگاه داده عظیم گوگل به نام سنسوروالت، فرصتی به ماموران قانون جهت یافتن مظنونان و شاهدان با استفاده از لوکیشن کاربرانی که از موبایل استفاده می کنند می دهد. این درخواست ها اغلب منجر به یافتن اطلاعات در مورد ده ها یا صدها دستگاه می شوند و به بررسی حقوقی گسترده تری نسبت به سایر درخواست ها احتیاج دارند. گزارش های منتشر شده توسط این شرکت حاکی از افزایش تقریباً ۵۰ درصدی تعداد درخواست های جستجوی دریافت شده در نیمه اول سال ۲۰۱۹ در مقایسه با یک سال قبل بوده و حجم احضارها حدود ۱۵ درصد افزایش یافته است. از ژانویه گذشته تا ژوئن این شرکت نزدیک به ۱۳، ۰۰۰ احضار و بیش از ۱۰، ۰۰۰ حکم جستجو از نهاد اجرایی قانون آمریکا دریافت کرده است.  گوگل اعلام کرده است در بعضی موارد از جمله درخواست تحقیقات ایمنی کودک و شرایط اضطراری تهدید کننده زندگی این مبلغ را دریافت نمی کند.

سوالی که اکنون مطرح می شود این است که دلیل واقعی گوگل برای دریافت پول از پلیس جهت ارائه اطلاعات چیست؟

یکی از دلایلی که مطرح می شود این است که گوگل قصد دارد درآمد زایی کند. در اینجا منابع درآمد گوگل را مطرح کرده و راستی این فرضیه را بررسی می کنیم.

تقریبا تمام درآمد گوگل از تبلیغات بدست می آید  و بخش ناچیزی هم از فروش مجوز و دریافت حق اشتراک برای خدمات و قراردادهای دیگر به دست می‌آید. این تبلیغات شامل تبلیغات متنی و پیونددار، تصویری، ویدئویی، رادیویی، تلویزیونی و انواع دیگری می‌شوند که آگهی‌دهندگان برای آن‌ها پول پرداخت می‌کنند و گوگل به عنوان ناشر آگهی تمام آن را دریافت می‌کند یا به عنوان واسطه‌ی نشر آگهی، بخشی از آن را برمی‌دارد و بقیه را به ناشر آگهی می‌پردازد.

در طی ماه جاری نیز  ارزش هلدینگ آلفابت که گوگل بزرگترین زیر مجموعه آن است برای اولین بار به یک تریلیون دلار بالغ شد و هم اکنون بعد از مایکروسافت و اپل با ارزش‌ترین شرکت آمریکایی است. قبلا آمازون سومین جایگاه را داشت.

بخش عمده‌ای از این افزایش ارزش، بخاطر شرکت گوگل بوده که با بهبود خدمات جستجوی اینترنتی، رشد درآمدهای تبلیغاتی و یوتیوب، به روزرسانی خدمات سیستم عامل اندروید موبایل، و همچنین راه‌اندازی برخی محصولات فناوری‌ هوشمند حضور خود در بازار را گسترش داده است.

با توجه به درآمد گوگل به نظر می رسد که قصد گوگل از دریافت وجه بابت اطلاعات به پلیس درامد زایی نیست و دریافت هزینه سبب می شود سازمان های مجری قانون جست و جوهای وسیع درباره کاربران را محدود کنند. این شرکت طی دهه گذشته شاهد افزایش درخواست ها بوده است به طوریکه در نیمه اول سال ۲۰۱۹، این شرکت بیش از ۷۵، ۰۰۰ درخواست داده برای تقریباً ۱۶۵، ۰۰۰ حساب در سراسر جهان دریافت کرده است که حدود ۲۵۰۰۰  درخواست از ایالات متحده آمریکا بوده است.

گفتنی است که  گوگل از لحاظ قانونی اجازه دارد در ازای این خدمات هزینه دریافت کند، اما به طور معمول شرکت های بزرگ فناوری برای انتقال اطلاعات هیچ هزینه ای دریافت نمی کنند.

شرکت های مخابراتی مانند ورایزن Verizon سالها هزینه خدمات مشابه را دریافت کرده اند. اما حداقل یکی از بزرگترین همسالان گوگل  یعنی فیس بوک، هزینه پاسخ به چنین درخواست هایی را دریافت نمی کند. مایکروسافت و توییتر اعلام کردند که از نظر قانونی مجاز به دریافت هزینه پاسخ به درخواست ها هستند اما این کار را انجام نمی دهند.

کد خبر: ۳٬۷۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha