۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴
دولت سیاستگذاری کند؛ دخالت مستقیم با این نقدینگی اثری ندارد/ معاملات بورسی فایده ای برای تولید ندارد
«بازار» از علل به هم ریختگی بازارها گزارش می دهد؛

دولت سیاستگذاری کند؛ دخالت مستقیم با این نقدینگی اثری ندارد/ معاملات بورسی فایده ای برای تولید ندارد

کارشناسان و نمایندگان مجلس می گویند؛ دولت به جای دخالت مستقیم در بازار باید با برنامه ریزی درست نقدینگی سیل آسا را مهار کند چرا که بازارها با دخالت دولتها به ثبات نمی رسند و روز به روز شاهد نوسان قیمت ها در همه بازارها خواهیم بود.

اسدالله خسروی؛ بازار: نوسان قیمت ها در بازار ارز و سکه، سقوط و صعود شاخص ها در بازار سرمایه، گرانی خودرو و مسکن و... همه  ناشی از بی برنامگی دولت ها و نبود ساختار درست اقتصادی در کشور است. تورم بالا، رکود اقتصادی، بیکاری و بی تحرکی تولید موجب می شود تا مردم سرمایه ها خود را به بازارهای سود آور روانه کنند. در این شرایط سرمایه گذاران برای کسب سود و یا حفظ ارزش سرمایه هایشان بازارهای رسمی و غیر رسمی را هدف گرفته و با ورود به این بازارها همچنین ایجاد تقاضا قیمت ها را در بازار بالا و پایین می کنند.

نقدینگی بی اثر عامل اصلی نابودی اقتصاد
اقتصاددانان معتقدند؛ تمام مشکلات اقتصادی ناشی از وجود نقدینگی حجیم و رشد تورمی است که بدنبال این شاخص در اقتصاد کشور ایجاد می شود. برخی نیز بر این باورند ورود دولت به بازار به جای ایجاد راهکارهای کارشناسانه باعث می شود بازارها تحریک و قیمت ها دچار تغییر شوند. تغییر قیمتی که به نفع عده ای گرانی ها به بازار تحمیل می شود و قشر ضعیف و کم درآمد جامعه را در شرایط سخت اقتصادی قرار می دهد.
به طور مثال حمایت بی چون چرای دولت از بازار سرمایه باعث شد کاردار و بی کار وارد این بازار جذاب پر سود بشوند از بانک ها به عنوان قدرتمندترین بنگاههای اقتصادی گرفته تا کشاورز و دست فروش و زنان خانه دار و ...غافل از اینکه فعالیت در بورس برای کسانی است که حرفه ای بوده و یا با دوراندیشی به این بازار نگاه می کنند نه با چشم سفته بازی و سود آوری آنی!
هرچند بازار سرمایه بازای شفاف و رسمی است و نبض اقتصاد هر کشور محسوب می شود اما تازه واردها نباید مستقیما وارد چنین بازاری شوند بلکه باید سرمایه های خود را به بازار گردان های خبره بدهند تا با ریزش شاخص ها دچار زیان نشده و این گونه بازار را ترک نکنند.

بی ثباتی دولت ها در پی دخالت دولت ها 
میثم رادپور، تحلیل گر اقتصادی و کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با «بازار» درباره علل فرار و نشیب بازارها در چند هفته اخیر، گفت: این که برخی ها می گویند؛ ریزش شاخص ها در بازار سرمایه موجب شده است تا قیمت ها در بازار ارز و سکه افزایشی شود، هر چند تاثیر گذار بوده اما این گونه نیست چرا که اکنون قیمت ها در همه بازارها افزایشی است و دخالت دولت در بازارها بی ثباتی را در بخش ایجاد می کند.
وی با بیان این که بازارها به نوعی با هم مرتبط هستند افزود: با ریزش شاخص ها در بازارسرمایه، ۵ تا ۱۰ درصد قیمت ها در بازار ارز و سکه بالا  رفت این در حالی است که با حجم بسیار زیاد معاملات در بورس، قیمت ها در این بازار (ارز و سکه) بشدت بالا نرفت.
این کارشناس بازارهای مالی تصریح کرد: با افزایش حجم معاملات در بازار سرمایه گردش پول افزایش یافت این در حالی است که با رشد شاخص ها در بازار سرمایه بازار بیت کویین باید مورد مطالعه و توجه قرار می گرفت.

استفاده دولت از ابزارهای کارشناسانه برای مهار قیمت ها و ساماندهی بازارها
رادپور با تاکید بر اینکه دولت باید بازار را رها کند، اظهار داشت: رشد شاخص ها در بازار سرمایه و یا جلوگیری از کاهش قیمتها در بازار ارز سکه با دخالت دولت، مقطعی و بی فایده است. اما دولت می تواند با ابزارهای گوناگون و راهکارهای کارشناسانه مانع از رشد بی منطق قیمتها در بازار ارز و سکه شود و یا اقداماتی انجام دهد که سرمایه گذاران در بازار سرمایه با زیان شدید مواجه نشوند.
وی در پاسخ به این سئوال که طبق اظهارات وزیر اقتصاد؛ قرار است در آینده نزدیک سهام چندین شرکت بزرگ دولتی به بازار سرمایه عرضه شود و وی در این راستا تاکید دارد؛ سرمایه گذاران نگران از دست رفتن سرمایه های خود در بورس نباشند، افزود: برخی اقدامات و یا اظهارنظرها باعث می شود بازارها متحرک شوند اما این تحرک اصول خاصی ندارد تاثیر گذاری آن گذرا است به نظر می رسد دولت چنانچه سنگ اندازی نکند و جلو فعالیت ها و کسب و کارها را نگیرد بازار به روال عادی خود بر می گردد. از طرفی امر و نهی سیاست گذاران و دست اندرکاران دولتی بر تاکید در خرید و فروش سهام و یا کالا های سرمایه ای اقدام درستی نیست چرا که بازار راه خود را به خوبی بلد است هر چند باید نظارتها در بازار باشد.

سلب اعتماد عمومی به دولت با عدم و عرضه سهام دارا دوم در بورس
رادپور یکی از علل ریزش شاخص ها در بازار سرمایه را عدم فروش سهام ETF دارا دوم توسط دولت عنوان کرد و افزود: این رفتارها از سوی دولت باعث سلب اعتمادی عمومی بخصوص سرمایه گذاران در بازار شد. البته دولت در ابتدا نباید تنور بورس را داغ می کرد چرا که این بازار بریزد دولت نمی تواند آن را جمع کند.
وی خاطر نشان کرد: از آنجایی که اقتصاد ما دولتی است، بنابراین حمایت از بازارهایی چون بازار سرمایه عاقبت خوبی نخواهد داشت و نباید از ابتدا همه را وادار به ورود در این بازار می کردند چرا که بورس برطرف کننده مشکلات اقتصادی کشور نیست زیرا اکنون ۹۹ درصد معاملات در این بازار دست به دست انجام می شود و این شیوه معامله تاثیری بر رشد اقتصادی و تولید کشور ندارد.

تا نقدینگی هست بازار سفته بازی همچنان داغ است
همچنین سید جواد حسینی کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «بازار» درباره علل نابسامانی ها در بازار ارز، بورس و سکه، گفت: تا زمانی که نقدینگی با این حجم در اقتصاد کشور وجود دارد و به سمت تولید، اشتغال و فعالیت های اقتصادی روانه نمی شود همچنان باید شاهد سفته بازی و نوسان قیمت ها در بازارها باشیم.
وی با بیان اینکه دولت باید زمینه جذب نقدینگی به بخش تولید و فعالیت های اقتصادی را فراهم کند، افزود: با وجودی که بخش عمده ای از ظرفیت ۷۲ هزار واحد تولیدی و بنگاه اقتصادی کشور خالی و نیمه فعال است و نیاز به منابع مالی و گردش سرمایه برای توسعه دارند، اما متاسفانه دولت به این موضوع مهم بی توجه است که تبعات آن ورود نقدینگی به بازارهای رسمی و غیر رسمی که این روزها در قالب سفته بازی ظهور می کنند.

دولت پروژه های زخمی و طرح های نیمه تمام را با قیمت نسبتا پایین واگذار کند نقدینگی جمع می شود
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به خیل عظیم طرح ها و پروژه های نیمه کاره و زخمی دولت اشاره کرد و اظهار داشت: اگر دولت در راستای تکمیل و راه اندازی این طرح ها و پروژه ها آنها با نرخ پایین به سرمایه گذاران و پیمانکارن عرضه کند، مشکل نقدینگی تا حدودی حل می شود و این منابع عظیم هر روز سر از بازاری در نمی آورند.
حسینی کیا، اظهار داشت: وقتی افسار نقدینگی کشیده نشود و این منابع به سمت تولید و اشتغال هدایت نشود وارد بازار ارز، سکه و، بورس، خودرو و... شده و سفته بازی در کشور رونق می گیرد که نتیجه آن گرانی ارز و بدنبال آن افزایش سطح عمومی قیمت ها همچنین ورور تازه واردها به بازار سرمایه و دچار شدن آنها با ضرر و زیان خواهیم بود.
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه اکنون تمام کمیسیون های تخصصی بدنبال راهکاری برای رونق تولید هدایت نقدینگی به بخش تولید و ساماندهی بازارها هستند افزود: مجلس اکنون در صدد ترقی و توسعه اقتصاد کشور و بهبود معیشت مردم است و با مجاب کردن دولت سعی می شود اقدامات لازم در این زمینه بکار گرفته شود.  

کد خبر: ۳۷٬۰۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha