۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۶
فقدان تسهیل‌گری گمرکات گلستان باعث کاهش صادرات شد
یک کارشناس اقتصادی:

فقدان تسهیل‌گری گمرکات گلستان باعث کاهش صادرات شد

گرگان- یک کارشناس اقتصادی گفت: کاهش حجم صادرات از گمرکات گلستان وابسته به میزان تولید در استان نیست و دلیل اصلی را باید در ارائه خدمات به صادرکنندگان جستجو کرد چراکه تسهیل‌گری نکردن گمرکات کاهش صادرات از استان را به همراه دارد.

علیرضا عبداللهی در گفتگو با بازار اظهار کرد: باید بپذیریم اقتصاد ایران یک اقتصاد با رویکرد بین‌المللی شدن و محور قرار دادن صادرات نیست.

وی افزود: اقتصاد بزرگ ایران در دنیای اقتصاد تقریباً منزوی است و ما خودمان را از دنیا جدا کرده‌ایم و این موضوع ارتباطی به تحریم‌ها و برنامه‌های دولت‌های مختلف ندارد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: رویکرد اقتصادی کشور بر اساس آنچه در قانون اساسی لحاظ شده و نظر مسئولان نظام، اقتصادی دولت محور و فارغ از رقابت است و معادلات سیاسی باعث شده ایران اقتصادی منزوی از دنیا داشته باشد.

وی اضافه کرد: تا قبل از لغو برجام در همین شرایط صادرات داشتیم اما بعد از لغو برجام توسط رئیس جمهور آمریکا، بانک‌های ایران به بن بست رسیده و در نقل و انتقالات بانکی با مشکل مواجه هستیم.

عبداللهی بیان کرد: باید بپذیریم بانک‌های دنیا در انحصار آمریکاست و حجم مراودات مالی آمریکا با سایر کشورها بسیار بیشتر از ایران است پس در منطق اقتصادی خیلی طبیعی است بسیاری از کشورها قید واردات و صادرات پردردسر به ایران را بزنند.

وی تصریح کرد: کاهش حجم صادرات از گمرکات گلستان نسبت به سال گذشته خیلی مرتبط با موضوعات اقتصادی نیست بلکه به تسهیل‌گری گمرکات و مقاصد صادراتی مرتبط است.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: حجم صادرات از گمرکات گلستان خیلی ارتباطی به افزایش یا کاهش تولیدات استان ندارد؛ اگر گمرکات تسهیل‌گری نکند کالا از سایر گمرکات کشور صادر می‌شود.

عبداللهی متذکر شد: تسهیل‌گری گمرکات و فراهم کردن امکانات و تسهیلات برای صادر کنندگان و نزدیکی گمرک به بازارهای هدف صادراتی می‌تواند جذابیت بیشتری برای صادرات از گمرکات استان فراهم کند.

کد خبر: ۳٬۶۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha