۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳
‌رشد قیمت ها در بازار ارز و سکه/ دلار به کانال ۲۳ هزارآمد
«بازار» گزارش می دهد؛

‌رشد قیمت ها در بازار ارز و سکه/ دلار به کانال ۲۳ هزارآمد

تداوم ریزش قیمت ها در بازار سرمایه و خروج خیلی از سرمایه گذاران بورسی در این بازار باعث شد تا قیمت ارز و سکه به دنبال رشد تقاضا همچنان افزایش شوند.

اسدالله خسروی؛ بازار: قیمت ها چند روزی است که در بازار سکه و ارز روندی افزایشی به خود گرفته است. افزایش قیمتی که ناشی از هجوم سرمایه گذاران بازار سرمایه به این بازار است چرا که بورس مدتی است با ریزش سنگین شاخص ها همراه شده است. قیمت ها البته در بازار ارز جهشی نیست اما طی چند روز اخیر نرخ ها در این بازار با آهنگ کندی در شیب بالا در حرکت است تا جایی که طی یک هفته اخیر هر روز شاهد قیمت ها در این بازارهستیم.

بی انگیزگی سرمایه گذاران در بازار ارز!
تاکید کارشناسان برغیر واقعی بودن نرخ ارز در بازار انگیزه سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری در این بازار کم کرده است. از طرفی نیز وعده های بانک مرکزی در ساماندهی این بازار موجب شده تا سرمایه گذاران چون گذشته رغبتی برای سرمایه گذاری در چنین بازارنداشته باشند.
بانک مرکزی البته نیاز وارد کنندگان به ارز را تامین کرده و با این شیوه مانع از ورود آنها به بازار آزاد برای تهیه این کالا می شود چرا که رشد تقاضا برای ارز همیشه قیمت ها را در این بازار بالا می برد.
نمونه آن ورود سری افرادی است که در پی ریزش شاخص ها در بازار سرمایه اکنون به بازار ارز هجوم آورده و باعث رشد قیمت ها در این بازر شده اند. به طور مثال قیمت دلار امروز در بازار آزاد با افزایش نسبت به نرخ های پایانی روز کاری گذشته ۲۳ هزار و ۱۰۰ و یورو ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شده است در حالی که  قیمت دلار دیروز ۲۲ هزار و ۸۰۰ تومان بود.

صرافی‌ها بانکها قیمت ها را افزایش دادند/ دلار صرافی ها در کانال ۲۲ هزار
بدنبال رشد قیمت ها در بازار آزاد ارز، صرافی‌های بانک‌ها نیز امروز قیمت دلار را برای فروش به مردم با افزایش ۵۰ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۲۲ هزار و ۴۰۰ تومان خریداری می‌کنند. علاوه بر این قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها نیز با ۵۰ تومان افزایش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو در این صرافی‌ها ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان درج شده است.

طلا و سکه هم گرانتر شدند
قیمت طلا و سکه نیز امروز به نسیت دیروز در بازار آزاد گران شدند. طوری که قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم یک میلیون و ۶۲ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. علاوه بر این، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۵۰ هزار تومان و سکه گرمی یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۶۲ هزار تومان، هرگرم طلای ۲۴ عیار یک‌میلیون و ۴۰۶ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۹۳۸ دلار معامله می‌شود.

کارشناسان چه می گویند؟
به عقیده کارشناسان به هم ریختگی بازارهای سرمایه، ارز، سکه و...در صورت عدم ساماندهی و یا بی توجهی مسئولان به آن تبعات سختی را به دنبال دارد، چرا اکنون بیش از ۶۰ میلیون جمعیت کشور در بازار سرمایه دارای سهام بوده که عمده آنها ناشی و بی تجربه هستند. از طرف دیگر چنانچه افزایش قیمت ها همچنان در بازار ارز ادامه دار شود بی شک قیمت تمام کالاها و خدمات بیش از این در بازار افزایش می یابد و این موضوع فشار مضاعفی را به خانوارها بخصوص ضعفا وارد می کند.

کد خبر: ۳۶٬۸۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha