۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸
مذاکره ایران با ۳ کشور جدید برای تجارت آزاد
معاون وزیر صمت خبرداد:

مذاکره ایران با ۳ کشور جدید برای تجارت آزاد

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: تجارت ۷۲ میلیارد دلاری ایران در ۱۰ ماه نخست امسال شگفت آور است.

به گزارش خبرنگار بازار، حمید زادبوم افزود: بازار هند و چین به علاوه ۱۵ کشور همسایه برای تجارت ایران بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: ماهانه آمار تجاری ایران از گمرک اخذ و رصد می شود  و آمار ۹ ماه نشان می دهد ارزش صادرات به چین ۱۲ درصد و وزنی ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است که پایین آوردن تعرفه گمرکی در برخی کالاها تا ۸۰۰ درصد و ۳۰ درصد کاهش تعرفه برای مجموع اقلام منجر به رشد وزنی صادرات شده است.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: چین از اهمیت تجاری بالایی برای وزارت صمت برخوردار است و نتایج سفر لاریجانی رئیس مجلس ایران به چین در حال پیگیری است. این مقام مسئول با اشاره به اهمیت نمایشگاه واردات چین اظهار کرد:چین به مثابه یک قاره است که قابلیت قیاس با هیچ کشوری را ندارد بنابراین باید از فرصت این نمایشگاه برای تقویت تعاملات تجاری  با چین و صادرات به این کشور بهره کافی را برد.

زادبوم با اشاره به قابلیتهای ایران گفت: تلاش می کنیم با کمک وزارت صمت ایدرو و ایمیدرو و شرکتهای پتروشیمی منابع لازم برای افزایش متراژ غرفه ایران از ۵۰۰ متر به ۳ هزار متر برسد.

وی برای تهاتر مبادلات تجاری با چین گفت: برای شرکت های بزرگ این اقدام انجام شده ولی برای شرکتهای خرد مدل و الگوی خاصی تهیه و ارائه شود. رییس سازمان توسعه تجارت گفت: سقف و سابقه از واردات برداشته شده اما به دلیل شرایط ویژه اقتصادی اولویت با تنظیم بازار است ولی اگر جایی قوت مردم آسیب ببیند سوپاپ اطمینان را می کشیم.

زادبوم با تاکید بر ضرورت تامین ارز برای کالاهای اساسی خاطرنشان کرد: شرایط به نحوی باید اداره شود که نه مردم آسیب ببیند و نه تجارت ایران. معاون وزیر صمت درباره تجارت ایران با اتحادیه اوراسیا اظهارکرد: روند کاهش تعرفه ها بستگی به توافق و مذاکرات سال آینده دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: کالاهایی مشمول تعرفه تجارت با اوراسیا می شود که حداقل ۴۰ درصد در این کشورها روی اقلام ارزش افزوده ایجاد شود و دارای گواهی مبدا اوراسیایی باشند. معاون وزیر صمت از مذاکره با صربستان پاکستان و لبنان برای تجارت ازاد و مذاکره با  مالزی و اندونزی و هند برای تعرفه ترجیحی خبرداد.

کد خبر: ۳٬۶۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha