۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
تقدیر از ۱۴۰۰ صادرکننده خوش حساب
مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت خبر داد

تقدیر از ۱۴۰۰ صادرکننده خوش حساب

قمری، مدیر کل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت با اعلام اینکه در هفته آینده از صادرکنندگانی که ارز خود را به چرخه اقتصاد بازگرداندند، تقدیر خواهیم کرد، گفت: هزار و ۴۰۰ صادرکننده در کشور ۱۰۰ درصد و حتی بیش از تعهد خود، ارز به چرخه اقتصاد کشور بازگرداندند.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، احسان قمری، مدیر کل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت درباره دلایل عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات به اقتصاد کشور گفت: برخی از صادرکنندگان نسبت به قوانین و مقررات اطلاعات چندانی ندارند و درواقع توجهی به اخباری که در این حوزه مطرح می شود نمی کنند. خیلی از صادر کنندگان اعتقاد دارند ارزی که با آن کالایی را تولید و صادر کرده است برای خود او است.

وی با اشاره به سال جهش تولید، عنوان کرد: وقتی از ضرورت بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد می گوییم به این معنا نیست که ارز از فرد صادرکننده گرفته شود بلکه این ارز در اقتصاد به کار می افتد و فلان تولید کننده که در یک شهر دور دست اشتغال ایجاد کرده است، با این ارز می تواند مواد اولیه و ماشین آلات مورد نیاز خود را وارد کند.

مدیر کل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه مشکلات در حوزه تأمین ارز بعد از سال ۹۷ پدید آمد، اظهار کرد: این مشکلات به دلیل افزایش تحریم ها به وجود آمد و ضمن اینکه تلاش داریم بر پایه اقتصاد مقاومتی و عدم اتکا به نفت، کشور را اداره کنیم و در نتیجه در ابتدای مسیر دچار این مشکلات می شویم.

وی درباره دیگر دلایل عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات بیان کرد: برخی از صادرکنندگان ادعا می کنند محصولات خود را در کشورهای افغانستان و عراق به عنوان بازارهای اصلی، اقدام به فروش ریالی کرده ایم درحالی‌که اساساً در ادبیات تجارت بین الملل، صادرات با ارز خود کشور نداریم و بنابراین امکان ندارد کسی به عراق صادرات انجام داده باشد و ریال دریافت کرده باشد.

قمری افزود: از مرداد سال ۹۷ تا دی ماه سال ۹۸ صادرکنندگان به عراق و افغانستان که در صادرات خود ریال دریافت کرده بودند، فرصت داشتند در سامانه جامع تجارت شماره اظهار نامه صادری خود را اعلام و رفع تعهد کنند اما با گذشته یک سال، هنوز صادرکنندگان چنین اقدامی انجام نداده اند.

مدیر کل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت با تأکید بر اینکه صادرکننده واقعی را با صادرکننده نما تفکیک کرد، اظهار کرد: صادرکننده نما از جامعه پاک، فعال، متعهد و متخصص صادر کننده سوء استفاده می کند.

وی اغلام کرد: در طی هفته آینده از صادرکنندگانی که ارز خود را به چرخه اقتصاد بازگرداندند، در سازمان تجارت ایران تقدیر خواهیم کرد زیرا اعتقاد داریم این افراد سربازان واقعی صادرات هستند. هزار و ۴۰۰ صادرکننده در کشور ۱۰۰ درصد و حتی بیش از تعهد خود، ارز به چرخه اقتصاد کشور بازگرداندند و این مسئله نشان از تعهد صادرکنندگان به کشور است.

کد خبر: ۳۶٬۵۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha