۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۷
ادامه تامین کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی
رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد

ادامه تامین کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی

نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت برای کمک به مردم و قشرهای آسیب پذیر تمام تلاش خود را برای تامین کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی خواهد کرد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، نوبخت با اشاره به نشست خود با نمایندگان مجلس برای بررسی طرح تامین کالاهای اساسی مردم گفت: ما امروز در این جلسه حضور یافتیم تا بتوانیم راه‌هایی را که فشار بر مردم را کم کند پیدا کنیم و در قالب یک طرح ارائه دهیم.

نوبخت گفت: ما هر روشی که برای مردم مفید باشد از آن استقبال می‌کنیم منتها باید کاری انجام دهیم که منابع این امر نیز در نظر گرفته شده باشد.

وی گفت: همه به این نتیجه رسیده اند که تجارب خود و خرد جمعی را کنار هم بگذاریم و راهی برای کمک به قشر آسیب پذیر مردم و تامین کالاهای آن‌ها تعیین کنیم.
نوبخت اضافه کرد: دولت ترجیح می‌دهد برای مردم کالاهای اساسی را با دلار ۴۲۰۰ تامین کند تا برای مردم رفاه ایجاد شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه بر ادامه تامین کالاهای اساسی با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و تنظیم مصارفش در خزانه بر همین ارز تا اعمال راهکار بهتر تاکید کرد.

محمدباقر نوبخت پس از حضور در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در جمع خبرنگاران، گفت: همانطور که می‌دانید نمایندگان مجلس از آنجا که همواره دغدغه معیشت مردم را دارند طرحی ارایه کرده بودند که بشود درخصوص تامین کالاهای اساسی با اطمینان بیشتری عملی کرد، به طوری که همه مردم بتوانند از کالاهای نسبتا ارزان تری برخوردار شوند.

وی افزود: البته این کار قبلا با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی از جانب دولت برای واردات ۲۵ قلم کالای اساسی انجام می‌شد، منتهی باتوجه به اینکه در یکی دو سال گذشته منابعی که دولت برای تامین کالاهای اساسی درنظر داشت با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به دست مردم برساند یکی دو قلم از این کالاها تغییر یافت و بازهم محدودیت منابع وجود دارد، از این منظر، نمایندگان مردم بسیار علاقه مندند که راهی در این زمینه بیابند.

معاون رئیس جمهور گفت: امروز همکاران من از سازمان برنامه و بودجه، مهمان اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بودند تا با همفکری بتوانند اگر راهی وجود دارد که بشود خدمت بیشتری به مردم کرد یا حداقل فشار کمتری به آنان وارد شود، انتخاب و برای اعمال آن توافق کنند.

نوبخت افزود: در این جلسه بنده دیدگاه هایم را به اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کردم و بررسی این موضوع همچنان ادامه دارد و مقرر شد که در جلسات مشترک و مختلف میان دو طرف ادامه یابد.

وی در پاسخ به این پرسش که دیدگاه دولت درباره طرح نمایندگان مجلس چیست؟ تاکید کرد: ما هر روشی که بتواند تسهیلی برای مردم ایجاد کند، قطعا از آن استقبال می‌کنیم منتهی روشی که بشود آن را اجرایی کرد.

نوبخت گفت: مثلا اگر ما بگوییم کالاها را با همین قیمت ارز نیمایی وارد کنیم و مابه التفاوت آن در کارت‌ها شارژ شود؛ آیا همه عزیزانی که در روستاها و مناطق مختلف کشور هستند، برای خرید کالاهایشان می‌توانند از کارت استفاده کنند؟

وی افزود: از آن سو با حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و ارز نیمایی چقدر می‌تواند قیمت‌ها مجددا افزایش یابد که ما برای جبرانش این کار را کنیم، البته نمایندگان هم در پی راه‌هایی نیستند که فشار بیشتر به مردم وارد شود، اما همه به این نتیجه رسیدند که خرد جمعی و تجاربمان را کنارهم بگذاریم و باز گامی به جلو برای تسهیل مردم برداریم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این پرسش که پیشنهاد دولت در این باره چیست؟ گفت: ما فعلا این راه را ادامه می‌دهیم و تلاش می‌کنیم، چون اگر یک دلار وارد کشور شود و آن را تبدیل به ارز نیمایی کنیم مثلا ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان به خزانه وارد می‌شود که دست ما از نظر ریالی بازتر است تا اینکه آن و ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تبدیل شود.

نوبخت افزود: بنابراین دولت با همه این‌ها ترجیح می‌دهد که آن را ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی حساب کند و ۲۰ هزار تومانی نیاورد، اما برای مردم، رفاه بیشتری ایجاد شود.

وی گفت: با همه این‌ها بالاخره فشارهایی که اکنون وجود دارد و در پاره‌ای از موارد، چون ارز با محدودیت مواجه است، واردات کمتری صورت می‌گیرد، یا آن بخش از کالاها که مرتبط با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بود مثلا چند قلم از کالاها مانند گوشت قرمز یا شکر که قبلا ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بود، آزاد شد.

نوبخت افزود: دولت فعلا راهی که برای کمک می‌داند این است که خودش از بخشی از منافعش صرف نظر کند و همچنان ارز کالاهای اساسی را ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بگذارد و روی همین ۴ هزار و ۲۰۰ تومان در خزانه مصارفش را تنظیم کند، تا اینکه بخواهد آن را به ارز ۲۰ هزار تومانی برساند، منتهی این نیازمند است که بتوانیم راه بهتری پیدا کنیم که اکنون دوطرف بر این اتفاق نظر دارند.

کد خبر: ۳۶٬۴۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha