۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
بهترین باتری در کشور برای تولید خودروهای برقی چیست؟
گفتگو بازار با دانشیار گروه انرژی دانشکده مهندسی مکانیک:

بهترین باتری در کشور برای تولید خودروهای برقی چیست؟

ترابی، دانشیار گروه انرژی دانشکده مهندسی مکانیک: باتری سرب اسیدی بهترین گزینه برای سفرهای درون شهری است

بازار؛ گروه خودرو: یکی از دلایل اصلی عدم تولید انبوه خودروهای برقی و هیبریدی در کشور، مقرون به صرفه نبودن تولید باتری آن‌هاست، به‌رغم تحقیقاتی که تاکنون انجام شده، صنعت خودرو هنوز نتوانسته باتری مناسب با عمر مفید را پیدا کند. بنابراین برای بررسی بهترین نوع باتری در صورت تولید انبوه خودروهای برقی و هیبرید با فرشاد ترابی، دانشیار گروه انرژی دانشکده مهندسی مکانیک در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به گفت‌وگو پرداختیم:

* برای انجام سفرهای درون شهری، چه نوع باتری مناسب خودروها است؟
ابتدا باید بیان کرد که شیوع کرونا تاثیرات منفی در اقتصاد دنیا داشته که بیشترین آن را می‌توان در خودروسازی‌ها مشاهده کرد. هرچند که برخی از هزینه‌های خودروسازان کاهش پیدا کرده، اما باید برنامه‌ریزی انجام شود تا قسمت‌هایی که هزینه کمتری شده را برای تحقیقات استفاده کرد. بارها عنوان شده برای حل چالش شارژ خودروها از باتری‌های اشتراکی که اکثر لیتیومی هستند استفاده شود، غیر از خودروهای صنعتی و سایز کوچک برای سفرهای درون شهری، استفاده از باتری‌های سرب اسیدی بهترین گزینه است. مزیت این باتری آن هست که بیش از ۹۰ درصد آن بازیافت می‌شود، اما باتری‌های لیتیومی این چنین نیستند. بنابراین برای خودروهای که قرار است سفر درون شهری داشته باشند، خودرو برقی کوچک دو نفره با باتری سرب‌اسیدی گزینه مناسبی است؛ چراکه در صورت خرابی هم به سهولت می‌توان آن را تعمیر کرد. خودروسازان باید به این مورد به‌ خصوص برای خودروهای دونفره شهری توجه داشته باشند.

* اغلب از باتری‌های لیتیومی درچه خودروهای استفاده می‌شود و چند نوع هستند؟
باتری‌های لیتیومی بیشتر برای خودروهای لوکس و با تیراژ بالا استفاده می‌شود که مقرون به صرفه باشد. این نوع باتری تکنولوژی‌های متنوعی دارد. باتوجه به کاربری خودرو و مقدار پیمایش آن از دو نوع باتری LSD و LNC استفاده خواهد شد، این دو باتری لیتیومی بوده و تنها تفاوت آن‌ها در فرآیند و زمان شارژ است.

* اگر قرار باشد در صنعت خودرو محصولی هیبریدی یا الکتریکی تولید و عرضه بازار شود، از چه نوع باتری لیتیومی مقرون به صرفه باید استفاده کرد؟
براساس تکنولوژی موجود در دنیا برای خودروهای الکتریکی یا هیبریدی معمولی بهترین گزینه باتری لیتیومی ازنوع NNC است. باتری‌های لیتومی تنوع فراوانی در ساختار و طراحی دارد، بیشتر تحقیقات و آزمایش‌ها روی آنودهای کربنی و کاتودهای فلزی انجام می‌شود. این موارد سبب ایجاد کوتاه شدن فرآیند شارژ و افزایش پیمایش و طول عمر باتری هستند.

* گاهی این سوال ایجاد می‌شود که باتوجه به پلت‌فرم خودروهای داخلی، ایمنی باتری باید به چه نحوی ایجاد شود؟
باتری‌ها به دو روش استوانه‌ای یا پوچ ساخته می‌شوند. روش ساخت پوچ مانند باتری تلفن‌های همراه و رایانه‌ است. در تکنولوژی پوچ، وظیفه حفاظت از باتری در برابر ضربه و خوردگی به عهده بدنه جسم است. البته ایمنی تنها منوط به باتری نشده بلکه در خودروها باید براساس این مساله طراحی مناسب صورت گیرد. به بیانی بهتر محل جانمایی باتری در ساختار خودرو باید به نحوی باشد که در زمان تصادف کمترین آسیب به سطح آن وارد شود. گفتنی است که باتری‌های استوانه‌ای ایمن‌تر هستند. همچنین از سوی باید سازه خوردو حفاظت شده باشد، تا درصورت انفجار، آتش به سطح جاده هدایت شود که در طراحی باید این موارد دیده شود.

کد خبر: ۳۶٬۴۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha