۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷
شاخص کل در مسیر تعادل/ از کاهش سقف دارایی سهام با درآمد ثابت تا بی اعتمادی به بورس
تحلیل روزانه بورس/ ۲۸ مرداد۹۹؛

شاخص کل در مسیر تعادل/ از کاهش سقف دارایی سهام با درآمد ثابت تا بی اعتمادی به بورس

بازار امروز از مثبت سنگین به سمت مثبت متعادل حرکت کرد؛ هر چند که با توجه یه روند روزهای گذشته، کلا حرکتی رو به بهبود وضعیت داشتیم.

وحید بلالی؛ بازار: شاخص کل بورس، امروز بعد از چند روز کاری از محدوده مثبت روند را آغاز کرده و توانست به رشد ۳۴ هزار واحدی کار را آغاز کند تا خیال فعالان بازار تا حدی راحت شود، شاخص کل در ابتدای معاملات با صعود ۳۴ هزار و ۴۵ واحدی در شاخص کل به عدد  یک میلیون و ۸۴۹ هزار واحد رسیدو اوایل معاملات رشد ۱.۸۸ درصدی تجربه کرد  و شاخص کل هم وزن نیز با رشد بیش از ۴۶۱۳ واحد رشد ۱.۰۱ درصدی را تجربه کرد، اما بعد از مدتی به یک باره بازار باز هم متعادل شد و صف های معاملات نمادهای مختلف فرو ریخت. اما علت این تعادل در بازار چه بود؟، در این گزارش آن را بررسی خواهیم کرد.

کاهش سقف دارایی سهام با درآمدثابت
یکی از دلایلی که فعالان بازار درباره ریزش آن را بیان می کنند، کاهش سقف دارایی سهام با درآمد ثابت از ۱۰ به ۵ درصد است که باعث فروش سنگین حقوقی ها شده است، این سقف باید در طی یک ماه اجرایی شود و حقوقی ها را مجبور کرده در بازار مثبت دست به فروش های سنگین کنند، محسن خدابخش مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس در گفتگویی این ادعا را تکذیب کرده و گفته در حال تغییر فرصت فروش از یک ماه به یک سال هستیم، در تکذبیه این مقام سازمان بورس اصل ماجرا مشخص شده و نشان می دهد که این عامل مهمترین عامل فروش حقوقی ها در بازار سه شنبه ارزیابی می شود.

خدشه دار شدن اعتماد به بورس 
یکی دیگر از دلایل متعادل شدن بازار و کاهش حجم صف خرید، فرصت فروش برای آن دسته از حقیقی هایی است که احساس خطر کرده اند، هر روز با حجم زیادی از پیام های مردم در کانال تلگرامی بورس بازار هستیم که می گویند به این بازار دیگر اعتماد نداشته و می خواهند از آن خارج شوند، مهمترین دلیلی که فعالان تازه وارد بورسی برای خروج انتخاب کرده اند برداشته شدن حمایت دولت از بورس، بی اعتمادی به تصمیمات دولت و وضعیت نامشخص کشور از لحاظ اقتصادی در یک ماه آینده است.

اما عامل مهمی که نباید از آن غفلت کرد عادت بیجای مردم و فعالان بورسی به سودهای کلان در این بازار است، سودهای کلانی که در عرض یک ماه پول را تبدیل به دوبرابر کرده و حالا دیگر آن سودها در دسترس نیست، فعالان بورس باید بدانند بورس قمارخانه نیست که در یک شب فرد را پولدار و یا ورشکسته کند، اگر فعالان بورسی سهمی را با تحقیق و مشاوره خریداری کرده باشند در بلند مدت هیچ گاه متضرر نخواهند شد و سودهای خوبی را نیز کسب خواهند کرد.

بورس ایران امروز تازه در ابتدای مردمی شدن قرار داشته و این عوامل ناگزیر اتفاق خواهد افتاد و افرادی که این بازار را بخواهند در ریزش ها هم با آن حرکت خواهند کرد، سازمان بورس هم برای جذابیت هر چه سریعتر باید بازار فروش تعهدی را فعال کرده تا فعالان بورسی بتوانند از ریزش ها نیز کسب سود کنند، آن گاه دیگر بورس در روزهای صعودی فقط جذاب نبوده و در روزهای نزولی هم پرفروغ خواهد شد.

پیش بینی می شود در روزهای آینده بازار به روند اصلی مثبت بازگشته و بسیاری از افرادی که قصد خروج داشتند باز هم وارد بورس شوند.

کد خبر: ۳۶٬۴۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha