۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۷
پر کشیدن دوباره قیمت مرغ؛ کمبود نهاده حرف اول را می‌زند
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

پر کشیدن دوباره قیمت مرغ؛ کمبود نهاده حرف اول را می‌زند

مشهد- اختلاف و تعارض در قیمت‌های مصوب ع تنظیم بازار باقیمت‌های کف بازار موجب سردرگمی تولیدکننده و مصرف‌کننده شده است.

بازار-گروه استان‌ها: قیمت مرغ در حال حاضر در بازار مشهد به‌گونه‌ای متغیر و غیرقابل‌پیش‌بینی شده است و مانند نرخ دلار بسیاری از شهروندان را مجبور کرده تا هرروز نگاهی به تابلوی مرغ فروشی‌ها بیندازند تا شاید با کاهش قیمت و رسیدن به نرخ مصوب بتوانند خریدی آسوده انجام دهند.

تغییر قیمت به‌گونه‌ای است که حتی پیش‌بینی‌های مسئولان را نیز غیرقابل‌باور کرده است زیرا مجید جعفری معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان رضوی ابتدای مردادماه از افزایش دو میلیون جوجه ریزی بیشتر در این ماه نسبت به ماه گذشته خبر داد و باور بسیاری از مصرف‌کنندگان کاهش قیمت گوشت مرغ بود اما این پیش‌بینی درست از آب درنیامد.

افزایش عملکرد تولید مرغ  در مردادماه به میزان پنج هزار تن بیشتر از تیرماه هرچند مصرف‌کنندگان را در انتظار خرید مرغ به نرخ مصوب تعادلی یا همان قیمت ۱۵۵ هزار ریال گذاشته بود اما متأسفانه چنین نشد و قیمت مرغ در آخرین روزهای مردادماه از کیلویی ۱۷۰ هزار ریال پائین نیامد.

استان خراسان رضوی توان تولید ۲۴۰ هزار تن گوشت مرغ در سال را در بیش از هزار و ۳۵۰  واحد تولیدی استان دارد، اما به لحاظ پایین بودن سرانه مصرف این محصول پروتئینی در استان در حد ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تن در سال تولید انجام می‌شود.

ادامه مشکلات قدیمی
در همین رابطه حسن اقدسی یکی از تولیدکنندگان مرغ به خبرنگار ما می‌گوید: نه‌تنها هیچ‌یک از مشکلات پیش پای تولیدکنندگان هنوز برداشته  نشده بلکه مهم‌ترین مشکل اصلی که همان تهیه دان مرغ است ادامه دارد و مواد اولیه در بازار نایاب شده است.

وی اظهار می‌کند: قیمت سویا از کیلویی دو هزار تومان در حال حاضر در بازار آزاد به کیلویی هشت هزار تومان و ذرت نیز از هزار تومان به کیلویی دو هزار و ۶۰۰ تومان رسیده اما بااین‌حال بازهم این نهاده‌ها به‌سختی پیداشده و در بازار نایاب است.

قیمت سویا از کیلویی دو هزار تومان در حال حاضر در بازار آزاد به کیلویی هشت هزار تومان و ذرت نیز از هزار تومان به کیلویی دو هزار و ۶۰۰ تومان رسیده اما بااین‌حال بازهم این نهاده‌ها به‌سختی پیداشده و در بازار نایاب است

اقدسی بابیان اینکه قیمت جوجه نیز سیر صعودی داشته و به دو برابر قیمت قبل رسیده است ادامه می‌دهد: قیمت دان افزایش‌یافته، واکسن آزادشده و به سه برابر قیمت قبل از عید نوروز رسیده، حقوق کارگری زیاد شده و استهلاک سالن‌ها با توجه به افزایش روزافزون لوازم بسیار بالا رفته لذا با احتساب این مشکلات چه انتظاری دارید که قیمت مرغ ثابت بماند؟

وی اظهار می‌کند: اگرچه واکسن مرغ ۳۰۰ برابر شده و بااین‌وجود برخی از واکسن‌ها در بازار نیست، اما باوجود تمام این گرانی‌ها بسیاری از مسئولان توقعاتی از تولیدکنندگان دارند که در توانشان نیست.

هزینه تولید گران تمام می‌شود
این تولیدکننده مرغ ابراز می‌کند: قیمت هر کیلو مرغ با احتساب گرانی‌های اخیر برای تولیدکننده در محدوده ۱۳ هزار تومان تمام می‌شود لذا نباید انتظار داشت تولیدکننده مرغ را به کیلویی ۱۰ هزار تومان بفروشد.

اقدسی بابیان اینکه با توجه به نبود نهاده‌های اولیه و گرانی‌های لجام‌گسیخته اظهار می‌کند: قیمت مرغ کیلویی ۱۷ هزار تومان ازنظر من تولیدکننده به‌هیچ‌وجه گران نیست.

وی بابیان اینکه بسیاری از مسئولان برای جلوگیری از گرانی به تولیدکننده فشار می‌آورند بیان می‌کند: این سیاست نادرست است و لذا اگر مسئولان می‌خواهند قیمت مرغ طبق نرخ مصوب یا حتی ارزان‌تر تمام شود نهاده‌های موردنیاز را به قیمت دولتی در اختیار تولیدکننده قرار دهند.

اقدسی تأکید می‌کند: قیمت مرغ و یا سایر فراورده‌های دستوری تنظیم نمی‌شود!

مشکلات تأمین نهاده یکی دو تا نیست
در همین حال رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان اینکه مشکلات بسیاری بر سر راه تأمین نهاده وجود دارد بیان کرد: افزایش کرایه توسط ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای به‌تازگی به دلیل افزایش هزینه‌های سربا به یکی از موانع اصلی حمل نهاده به استان تبدیل‌شده است.

محمدرضا اورانی افزود: همین موضوع موجب شده تا قیمت هر کیلوگرم نهاده در خراسان رضوی دو هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار ریال گران‌تر از استان هرمزگان تمام شود و لذا همین موضوعات بر روی قیمت محصول نهایی تأثیر می‌گذارد.

وی ابراز کرد: ازآنجاکه متأسفانه ۴۰ درصد نهاده موردنیاز مرغدار تأمین می‌شود و از طرف دیگر  قیمت گوشت مرغ در ستاد تنظیم بازار کشور بر اساس تأمین ۱۰۰ درصدی نهاده تعیین می‌شود لذا تفاوت قیمت ستاد تنظیم بازار کشور با بازار کاملاً محسوس و افزایش قیمت رخ می‌دهد.

ازآنجاکه متأسفانه ۴۰ درصد نهاده موردنیاز مرغدار تأمین می‌شود و از طرف دیگر  قیمت گوشت مرغ در ستاد تنظیم بازار کشور بر اساس تأمین ۱۰۰ درصدی نهاده تعیین می‌شود لذا تفاوت قیمت ستاد تنظیم بازار کشور با بازار کاملاً محسوس و افزایش قیمت رخ می‌دهد

وی با اشاره به این موضوع که تنها نهاده‌ای که در استان خراسان رضوی قابل تأمین است ۵۰ درصد جو موردنیاز معادل ۴۵۰ هزار تن در سال است بیان کرد: تمامی نهاده‌های ذرت، کنجاله و سویا در این استان وارداتی است.

پیشنهاد پرداخت یارانه
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با توجه به مشکلات موجود در حمل‌ونقل جاده‌ای نهاده دامی به استان ازجمله هزینه‌های بسیار سربار مانند هزینه مصوب حمل و پشت بارنامه از بندر امام خمینی (ره)، کرایه زیاد ماشین‌آلات لذا لازم است ۶۰ درصد نهاده دامی موردنیاز استان از طریق ریل وارد شود که نیاز به هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی در تهران دارد.

وی افزود: ۷۰ درصد هزینه یک واحد دامداری مربوط به تأمین علوفه و دان است و اگر روال جاری در تأمین نهاده طی شش ماه آینده ادامه یابد، مرغداری گوشتی تعطیل‌شده و واحد مرغ تخم‌گذار باید مرغ‌های خود را به کشتارگاه ارسال کنند.

وی اظهار کرد برای حل این مشکل یا باید نهاده مورد نیاز تولیدکنندگان را تمام و کمال و بدون واسطه تأمین و در اختیار دولت قرار گذاشت و یا اینکه پیشنهاد داد که کل یارانه دولت به قشر آسیب‌پذیر داده شود و در مقابل دولت اجازه دهد نهاده با ارز آزاد وارد کشور شود.

کد خبر: ۳۶٬۳۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha