۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱
دو مینوی بورس به بازار ارز و طلا/  اقتصاد کشور ۷ درصد کوچک شده است
تاثیر افت و خیر بورس بر بازار ارز چه بود؟

دو مینوی بورس به بازار ارز و طلا/ اقتصاد کشور ۷ درصد کوچک شده است

کارشناسان می گویند؛ بی برنامگی و بی توجهی دولت به تبعات ورود گسترده مردم به بازار سرمایه و نا آگاهی بیش از ۶۰ میلیون سهامدار به کارکرد این بازار حرفه ای، موجب شده است تا فراز و نشیب بورس، بازارهای موازی را تحت شعاع قرار دهد و قیمت ها را افزایشی کند.

اسدالله خسروی؛ بازار: ارتباط تنگاتنگ بازارها با هم و تاثیرگذاری نوسان قیمت در یک بازار، همیشه مشکلات فراوانی را به سایر بازارهای دیگر تحمیل می کند. مشکلاتی چون هجوم نقدینگی به بازارها و کوچ آنی سرمایه ها به بازارهای که مستعد سودآوری هستند علاوه بر به هم ریختن برنامه مدیران اقتصادی کشور، معیشت مردم را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.
در این میان اما تاثیرگذارترین بازاری که سایر بازارها رهرو آن هستند بازار ارز بوده که به قول دبیر کل انجمن اقتصاددانان ایران، این بازار همچون ماشه اسلحه عمل می کند و فراز و فرود همه بازارها به نوعی در دست چنین بازاری است که نباید به آسانی تحریک شود. تحریک این بازار به عنوان خشت نخست بازارها همیشه مشکل آفرین بوده چرا که چنین بازاری با کوچکترین اظهار نظر و یا موضوعی دچار نوسان می شود و این نوسان تاثیر خود را لحظه ای بر روی سایر بازارها به جای می گذارد.  

رشد ۵ برابری سهامداران بازار سرمایه در سال جاری
به طور مثال تا قبل از آزادسازی سهام عدالت، فقط حدود ۱۴ میلیون نفر در بازار سرمایه حضور داشتند که عمده آنها نیز فعال نبودند اما با آزاد سازی این نوع سهام ۴۹ میلیون نفر دیگر به سهامداران در بازار سرمایه اضافه شدند که این موضوع باعث شد تا حدود ۸۰ درصد جمعیت کشور به نوعی با بازار سرمایه آشنا و سرو کار داشته باشند.  
بازار پرریسکی که دارای نوسان بوده اما به دلیل ظرفیت بالای چنین بازاری دولت نیز از آن حمایت می کند. حمایتی که البته با مدیریت دقیق و صحیحی همراه نیست چرا که عمده سهامداران بورس ناشی بوده و یا اصلا بلد نیستند در این بازار فعالیت کنند.  

بورس بازانی که بورس را نمی دانند
کارشناسان اقتصادی و بازار سرمایه معتقدند؛ درست است که سرمایه گذاران این بازار به راحتی و با سرمایه خرد می توانند وارد بورس شوند اما نا آگاهی از شیوه معاملات و چگونگی فعالیت در این بازار حرفه ای همچنین عدم برخورداری از ریسک معاملات در کنار کسب سود قابل توجه و زیان در ابتدا باید مورد توجه قرار گیرد این در حالی است که برای حفظ سرمایه ها در بازار سرمایه ضروری است تا افراد ناشی و تازه کار اختیار کار را به دست خبرگان بورس و بازار گردانهای حرفه ای بدهند و خودشان مستقیما وارد چنین بازاری نشوند.

افسار همه بازارها در دست ارز است
با این وجود دکتر پیمان مولوی دبیر کل انجمن اقتصاددانان ایران، درباره تاثیر ریزش شاخص ها در بازار سرمایه  طی چند روز گذشته  بر روی بازار ارز و سکه و ... در گفتگو با «بازار» گفت: ۴ بازار موازی و مهم اقتصادی همیشه با هم در حرکت هستند بازارهایی نظیر ارز، بورس، طلا و مسکن که پیوستگی خاصی با هم دارند. البته افسار همه این بازارها در دست بازار ارز است و نوسان در این بازار همه بازارها را تحت تاثیر جدی قرار می دهد.
وی با بیان اینکه با تحریک نرخ ارز همه بازارها به حرکت در خواهد آمد افزود: ارز گران، گرانی را به سایر بازارها تحمیل می کند، از طرفی ریزش شاخص ها در بازار سرمایه، نقدینگی را روانه این بازار کرده و قیمت ارز و سکه  را دچار تغییر می کند. همچنین بازار مسکن و طلا نیز که تحت تاثیر قیمت ارز قرار دارند بنابراین نوسان نرخ ارز باعث رکود و یا تحرک و رونق این بازارها می شود.
این کارشناس اقتصادی به سیر نزولی شاخص ها در بازار سرمایه طی چند روز اخیر اشاره کرد و افزود: دومینوی بازار سرمایه بازار ارز، سکه و طلا را تحت تاثیر قرار داد و باعث شد تا قیمت ها در این بازارها افزایشی و قیمت دلار به بیش از ۲۳ هزار تومان و سکه حدود ۱۱ میلیون شود.  

افزایش ۲۰ درصدی رشد نقدینگی در کشور طی یکسال 
مولوی در ادامه افزود: این که قیمت ها در بازار ارز و سکه افزایشی شده است تاثیر مستقیمی بر روی همه کالاها و خدمات به جای گذاشته که چنین روندی فشار مضاعفی را به معیشت مردم وارد می کند.
دبیر کل انجمن اقتصاددانان ایران، مشکل اساسی اقتصاد کشور را رشد نقدینگی و حجم بالای آن عنوان کرد و افزود: نقدینگی اکنون پشت در همه بازارهاست از طرفی نیز این میران نقدینگی به جای اینکه وارد فعالیت های اقتصادی و بخش تولید شود حول محور بازار های سفته بازی می چرخد. از طرفی نیز میزان نقدینگی کشور از سال پایان ۹۸ تا خرداد ماه ۲۰ درصد افزایش یافته است. علاوه بر این پایه پولی نیز رشد کرده است این موضوع باعث شده است تا سطح تقاضا در اقتصاد افزایش یابد.

اقتصاد ملی ۷ درصد کوچک شده است
وی با بیان اینکه اقتصاد ملی بدلیل رکود، تحریم ها، و شیوع ویروس کرونا در یکسال اخیر ۷ درصد کوچک شده است افزود: نبود تحرک اقتصادی در کشور به همراه سیل ویرانگر نقدینگی تورم را در کشور افزایش داده و تورم انتظاری را در جامعه ایجاد کرده است.
این اقتصاددان به ورود سرمایه های ویلان به بازارهای موازی اشاره کرد و افزود: بی برنامگی مسئولان و عدم مدیریت درست در بازارها همچنین کاهش فعالیت های اقتصادی در پی شیوع کرونا موجب شده است تا خیلی ها دارایی های خود را به کالاهای ارزشی چون دلار، سکه، طلا و انواع ارز تبدیل کنند که این روند تشدید کننده تورم انتظاری است.
مولوی همچنین با اشاره به مدیریت درست بانک مرکزی در سال گذشته برای ثبات بخشی نرخ ارز در کشور گفت: هر چند در برخی مواقع قیمت ها در بازار ارز افزایشی می شد اما سیاست بانک مرکزی برای مدیریت این بازار بر تعادل مقوله صادرات و واردات تمرکز کرد و از این راه توانست بدون اینکه ارزی به بازار تزریق کند مانع رشد قیمت ها در بازار ارز شود. اما متاسفانه اکنون در بازار دخالت می کند و اعلام کرده است که ترمز گرانی ارز باید کشیده شود اما راهکارهایی لازم را برای تحقق چنین هدفی  ارایه نداده است.

بازار ارز را دستکاری نکنید
وی با بیان اینکه آنچه بازار ارز را دچار مشکل می کند، دستکاری در بازار است، گفت: دستور در نقد کردن سهام عدالت و بی توجهی به تبعات سرمایه گذاران ناشی در بازار سرمایه و عدم اطلاع رسانی درست به مردم در این زمینه موجب شد تا با ریزش شاخص ها در بازار سرمایه، طلا و ارز گران شود.
دبیر کل انجمن اقتصاددانان ایران، به هجوم گسترده مردم به بازار سرمایه که بیش از نیمی از آنها کارکرد بورس را نمی دانند اشاره کرد و افزود: معنایی ندارد که این همه کد بورسی در کشور صادر شود چرا که این همه کد بورسی در هیچ جای دنیا اتفاق نیفتاده است.  
وی اظهار داشت: کسی باید وارد بازار سرمایه شود که علاوه بر ریسک پذیری دارای علم کامل در چنین بازاری باشد. البته دولت باید بستر لازم را برای ورود سرمایه گذاران به این بازار فراهم کند و با اطلاع رسانی دقیق و کارشناسانه همچنین آگاهی بخش آنها به شیوه کار در این بازار آشنا کند.  
مولوی خاطرنشان کرد: اکنون ۴۹ میلیون سهامدار عدالت در بازار سرمایه هستند اما خیلی از آنها بورس را نمی شناسند بنابراین دولت باید بازارگردان هایی را به آنها معرفی کند تا از منافع سهامداران حمایت شود.  

مجلس پیگیر رشد قیمت ارز و ریزش شاخص ها در بازار سرمایه 


غلامرضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با «بازار» درباره تاثیر گذاری ریزش شاخص در بازار سرمایه بر سایر بازارها گفت: فراز و نشیب در بازار سرمایه طبیعی است، البته توجه به این نکته مهم است که بورس پایه های محکمی دارد هر چند حرکت رو به بالای این بازار در این چند ماه غیر طبیعی بود.
وی با بیان اینکه افت یک بازار، بازار دیگر را فعال می کند افزود: گرانی سکه و ارز در ۲ روز اخیر ناشی از ورود سرمایه گذاران خرد و ناشی بازار سرمایه به بازار ارز برای حفظ ارزش دارایی هایشان بوده است.
مرحبا در پاسخ به این سئوال که اقدام مجلس برای ساماندهی بازارها بخصوص بازار ارز و سرمایه چیست؟ گفت: کمیسیون اقتصادی مجلس در صدد است تا در اسرع وقت با دعوت از نمایندگان دولت راهکارهای لازم برای ساماندهی این بازارها ایجاد کند.

کد خبر: ۳۶٬۳۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha