۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲
 بورس روند مثبت را طی خواهد کرد/ تا عرضه کامل دارا دوم شاخص کل سبزپوش خواهد شد
دو کارشناس در گفتگو با بازار؛

بورس روند مثبت را طی خواهد کرد/ تا عرضه کامل دارا دوم شاخص کل سبزپوش خواهد شد

حیدری کارشناس بازار سرمایه می‌گوید که بازار آرام آرام روند مثبت خود را طی می‌کند. عسکری فعال بازار سرمایه معتقد است که بازار تا زمان عرضه دارا دوم مثبت است.

بازار؛ گروه بورس: روز دوشنبه ۲۶ مرداد ماه شاخص بازار روند خود را با منفی ۱۶ هزار آغاز کرد اما در میانه راه در ساعت ۱۰ ریزش بازار معکوس شد و بازار به سمت مثبت شدن سوق پیدا کرد  به گونه‌ای که در آخرین ساعت کاری بازار شاخص با ۲۱ هزار صعود به ۱ میلیون ۸۰۰هزار رسید. مثل همیشه برای صعود سهام به دنبال یک خبر خوش می‌گردیم که آن را به صعودی بودن سهام ارتباط دهیم.

در معاملات امروز نیز شاخص کل با افزایش ۱۱۵۹۹ واحدی تا به این لحظه کار خود را ادامه داده است، بر اساس آنچه که امروز در بازار دیده ‌شده،  حمایت حقوقی‌های سبب شد که صف فروش در برخی از سهام‌ها برچیده شود. شاید نتوانیم خبر یا دلایل قابل قبولی را در رشد شاخص پیدا کنیم اما آنچه که تا کنون در رابطه با رشد شاخص مطرح شده عبارت است از خبر توقف عرضه اوراق نفتی، عدم تصویب قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت، افزایش نرخ دلار  و خبرها مربوط به حمایت از خودروسازها. آنچه بر روی تابلوی بورس دیده می‌شود حمایت حقوقی‌ها از سهام بوده که سبب رشد شاخص شده است.

این انتظار که بازار برای اصلاح نیاز به بهانه دارد و برای خروج از اصلاح هم به دنبال حمایت یا به عبارتی بهانه می‌گردد شاید از نظر ظاهری برای سهامداران دلایل قابل قبولی باشد اما آنچه که به گفته کارشناسان در چند روز اصلاح با آن برخورد کردیم دستوری بودن بازار بود.

بازار سرمایه به آرامش رسیده است
حیدری کارشناس بازار سرمایه می‌گوید که بازار آرام آرام روند صعودی پیدا می‌کند و این روند تا زمانی  که خبرهای از سوی حاکمیت و بانک مرکزی ادامه دارد.

در رابطه با وضعیت بازار دوشنبه و روند مثبت آن علی حیدری کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار گفت: آغاز هفته یکسری ترس و نگرانی ایجاد شد. درست زمانی که قطعنامه رای نیاورد ایلات متحده آمریکا عنوان کرد که مکانیسم ماشه  را فعال می‌کند، و در کنار آن بحث عرضه اوراق نفتی سلف مطرح شد جدا از اینکه من عرضه اوراق نفتی را فرآیند مثبتی می‌بینیم، اما چنین موضوعاتی سبب ایجاد ترس و تردد در بین سهامداران شد و باعث شد که سهامداران برای خروج از بازار سرمایه اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در حیطه بین الملل  سرمایه‌گذاران را کبوتر سفید لقب دادند، افزود: سرمایه‌گذار در هر بازاری همه جوانب را می‌سنجد و به محض اینکه احساس خطر کند از بازار بیرون می‌آید، در بازار سرمایه در این مدت عوامل مختلف دست به دست هم دادند که سبب ترس و تردید سرمایه‌گذاران شد و در نتیجه شاهد خارج شدن مقداری از سرمایه برخی از  سرمایه‌گذاران در بازار بورس بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد وضعیت بازار در روزه‌های آینده گفت: بعد از اینکه توقف عرضه اوراق نفتی و تعیین تکلیف آن بازار به یک آرامش نسبی رسید و به نظر  من در روزه‌های آینده شاخص آرام آرام به سمت صعودی حرکت می‌کند. زمانی که عرضه اوراق نفتی  متوقف شد سهامداران با این تحلیل که سرمایه به سمت این اوراق نمی‌رود و همچنان جذب بازار سهام می‌شود، به یک آرامش دست یافتند.

حیدری روند آینده بازار را منوط به دو سیگنال از طرف حاکمیت و بانک مرکزی دانست و اظهار کرد: در حال حاضر تنها بازاری که هم از سوی دولت و هم حاکمیت حمایت می‌شود بازار سرمایه است. عرضه سهام شرکت‌های زیر مجموعه‌های نهاده‌های مختلف مانند بنیاد مستضعفین، ستاد اجرای فرمان امام، آستان‌ها مقدس و غیره که زمزمه حضور آن‌ها هم وجود دارد می‌تواند بر بازار تاثیر قابل توجهی داشته باشد. در مورد بانک مرکزی هم روش‌های کنترل نقدینگی و تصمیمات رئیس بانک از عوامل تاثیرگذار بر بازار سهام است.

بازار تا عرضه کامل دارا دوم مثبت خواهد بود
در ادمه مجتبی عسکری فعال بازار سرمایه در مورد وضعیت روز دوشنبه بورس و روزه‌های آینده آن در گفتگو با بازار گفت: صبر و حوصله لازمه فعالیت در بورس است و همه کسانی که قصد دارند در بازار دوام داشته باشند و ادامه دهند نباید هیجانی عمل کنند و به شایعات گوش دهند و همچنین با آگاهی و صبر سبدشان را بچینند و دیدشان را بلند مدت و میان مدت قرار دهند چرا که در کوتاه مدت دچار هیجان می‌شوند و نتیجه دلخواه به دست نمی‌آورند.

 وی اضافه کرد: با توجه به شفاف سازی که اتفاق افتاد و حمایت حقوقی‌ها بازار سرمایه،  صف فروش بیشتر لیدارها جمع شد و امیدوارم که روند مثبت دوباره ادامه پیدا کند و من پیشبینی می‌کنم تا چند روز روند مثبت ادامه داشته باشد و شاید بعد از ۱۵ اتا ۲۰ درصد صعود دوباره یک مقدار اصلاح داشته باشیم که باعث می‌شود که برخی از سهامداران از بازار خارج شوند ولی در میان مدت و بلند مدت شاخص رشد خود را دارد.  

این فعال بازار سرمایه اظهار داشت: ما در عدد ۲ میلیون ۸۰۰هزار  مقاومت خواهیم داشت که این اصلاح هم رد خواهد شد اما آنچه در این زمان‌ها مهم است رفتار ما است که هیجانی عمل نکینم و در صف فروش یا خرید قرار نگیریم که هم موجب ضرر به خود شخص می‌شود هم دیگران. به نظر بنده تا زمان عرضه صندوق دارا دوم روند بازار همچنان سبز است.

کد خبر: ۳۶٬۲۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha