۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۴
روسیاهیِ سفیدترین صنعت پول ساز در نصف جهان
سهم ناچیز گردشگری در اقتصاد اصفهان

روسیاهیِ سفیدترین صنعت پول ساز در نصف جهان

اصفهان - گردشگری مردمی‌ترین صنعت جهان است و بنا به گفته کارشناسان جهانی این رشته، گردشگری در هزاره سوم سفیدترین صنعت پول ساز جهان محسوب می‌شود که می‌تواند جایگزین صنعت سیاه نفت، خودرو و فولاد شود.

بازار- دریا قدرتی پور: صنعت توریسم بزرگترین صنعت خدماتی جهان است که درآمد حاصل از آن بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار بوده و از اثرات اقتصادی آن در چند دهه اخیر می توان به کسب درآمد ارزی، افزایش درآمد ملی جامعه میزبان، افزایش اشتغال نیروی کار، توسعه صنایع دستی و کالاهای محلی را نام برد. در این بین استان اصفهان یکی از بزرگ‌ترین مراکز تولید انواع مختلف صنایع دستی ایران به شمار می‌رود و از دیرباز گهواره هنرهای زیبا و صنایع دستی بوده است.

اصفهان، به لحاظ غنی بودن از آثار متنوع باستانی و به دلیل وجود امکانات رفاهی مناسب برای گردشگران؛ همه ساله پذیرای تعداد بی شماری از مسافران و تورهای مسافرتی خارجی و داخلی می باشد؛ گفتنی است اصفهان بیش از ۲۰۰ هزار اثر تاریخی دارد.

گردشگری صنعتی کم هزینه

صنعت گردشگری صنعتی خدماتی محسوب می شود و در خدمات، بر خلاف صنایع  مواد اولیه و سوخت های مصرفی جز هزینه های مستمر نبوده و نیروی انسانی و هزینه های حفظ و نگهداری هزینه های دائمی است و برای شکل گیری مجموعه هایی که خدمات مورد نیاز گردشگران را ارائه می کنند مانند: هتل ها، دفاتر خدمات مسافرتی، مجتمع های رفاهی و تفریحی و ... معمولا سرمایه گذاری کلان و هزینه های تجهیزاتی و تکنولوژیکی گران قیمت و پر هزینه را احتیاج نداشته و با مبالغی بسیار کمتر به نسبت صنایعی چون نفت، خودروسازی، فولاد و ... می توان مجموعه های اقتصادی را جهت کسب درآمد در صنعت توریسم راه اندازی نمود. همچنین بسیاری از جاذبه های صنعت گردشگری، به طور طبیعی و یا بر اثر گذشت زمان به عنوان میراث تاریخی فراهم گردیده و از این رو جلب مشتری در این صنعت خصوصا در شهرهایی چون : اصفهان، لندن، پاریس و پکن کم هزینه تر است.

علی صفامهر، کارشناسی ارشد بازاریابی و از فعالان حوزه پژوهش بازار معتقد است: در صنایعی همه چون نفت که ایران بسیار به آن وابسته می باشد ما با سرمایه گذاری های هزار میلیارد دلاری مخازن و چاه های نفت را مورد بهره برداری قرار می دهیم اما در صنعت گردشگری می توان با سرمایه هایی بسیار کمتر  سهم بیشتری را در بازارهای جهانی بدست آورد زیرا در صنایع دیگر مواد اولیه و انرژی های گران قیمت باعث پیشرفت و حرکت بوده اما در صنعت گردشگری ، انسان محور توسعه است.

شایان ذکر است سازمان جهانی گردشگری چندی پیش اعلام کرد:« ایران از نظر دارا بودن جاذبه‌های گردشگری در ردیف ۱۰ کشور اول جهان قرار دارد اما از نظر درآمدزدایی از این صنعت دارای رتبۀ ۷۸ جهان می‌باشد.» در حالی که ایران تا پایان سال ۹۰ پیش بینی ۵ میلیون گردشگر را کرده بود ،در همسایگی‌اش کشوری به نام ترکیه برای شهری چون آنتالیا سالانه ۵ میلیون نفر و برای قونیه( آرامگاه مولانا) ۲ میلیون نفر را جذب می‌کند.

جاذبه های کم نظیر گردشگری اصفهان

شهر اصفهان از روزگاران کهن تا کنون به نامهایی چون: آپادانا، آصف‌هان، اسباهان، اسپاتنا، اسفاهان، نصف جهان ، یهودیه و... مشهور بوده است.عمارت عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام ، کلیسای وانک، منار جنبان، کاخ چهل ستون، کاخ هشت بهشت، چهار باغ، آتشگاه،گورستان قدیمی تخته فولاد،بازار تاریخی اصفهان، میدان نقش جهان، پل خواجو، سی و سه پل (پل الله وردی خان) از مهمترین نقاط دیدنی و تاریخی شهر اصفهان است.

علاوه بر این آثارتاریخی ارزشمند؛ اصفهان از مناظر طبیعی بکری همچون کوه صفه، کوه آتشگاه، آبشار سمیرم، قمصر کاشان، روستای تاریخی ابیانه، منطقه کویرنوردی انارک و خور و بیابانک، مناظر طبیعی چادگان و فریدن و... نیز برخوردار می باشد. گردشگری سلامت نیز در اصفهان با وجود جراحان ممتاز در حوزه چشم پزشکی؛ مراکز باروری و ناباروری و مرکز تحقیقات سلول های بنیادی همگی اصفهان را در زمره استان های موفق جهت جذب توریست سلامت حتی از کشورهای حوزه خلیج فارس نموده است. گردشگری صنعتی نیز با وجود مراکز صنعتی عظیم و موفق همچون مجتمع فولاد مبارکه؛ ذوب آهن؛ پتروشیمی؛ منطقه انارک به عنوان آکواریوم معدنی کشور و ... از شرایط ایده آلی برای بازدید های علمی و صنعتی برخوردار بوده و از دیگر نقاط قوت این استان به عنوان یکی از قطب های صنعتی کشور محسوب می شود. 

سهم صفر درصدی گردشگری در اقتصاد استان

علی جبل عاملی، کارشناس گردشگری اظهار می دارد؛ اصفهان به لحاظ برخورداری از ذخایر فرهنگی درسازمان ملل، یونسکو و بخش های فرهنگی بین المللی جز ۱۰ شهر شناخته شده جهان است اما با این همه در وضعیت کنونی سهم گردشگری دراقتصاد اصفهان نزدیک به صفر است.

وی معتقد است: مشکلات سیاسی، صدور روادید و مسایل هواپیمایی در ورود گردشگر به کشور تاثیرگذار است.

جبل عاملی با اشاره به امکانات ورود گردشگر از نظر استراتژی و سیاست گزاری در کشور اعلام کرد: در حال حاضر حمل پول دیگر رواج چندانی نداشته و گردشگران غیر ایرانی مشکلاتی برای ارتباط با بانک در کشور دارند. از جوانب دیگر تبلیغات تاثیر زیادی بر ورود گردشگر به داخل اصفهان نداشته و انعکاس بد اخبار به نوعی توسط دشمنان از ایران باعث اثرات منفی در سایر کشور ها می شود در حالی که وقتی گردشگر وارد کشور می شود از فضا و امنیت بالای داخلی ایران شگفت زده می شود.

جبل عاملی ضمن اشاره به اینکه شهرداری اصفهان با بیش از ۱۰ شهر جهان خواهر خوانده است و این به تنهایی برای جلب گردشگر کفایت می کند معتقد است برای اروپایی ها علاوه برآثار تاریخی بازارها و ساختمان ها، مردم نیز جذابیت دارند و نیازی به تبلیغ برای اصفهان نداریم مهم این است که گردشگران برای رسیدن به اصفهان باید وارد مرزهای ایران شوند.

این کارشناس گردشگری از عملکرد شهرداری انتقاد و افزود: شهرداری باید تسهیلاتی که جزقرارداد برای شهر های خواهر خوانده است از جمله ایجادمهمانسرا برای گردشگران شهرهای خواهرخوانده را ایجاد کند؛درحالی که من تبلیغ یا تلاشی در این رابطه ندیده ام.

ستاره های کم فروغ هتل های اصفهان

ایجاد هتل هایی با ساختمان هایی زیبا و مقاوم و اهمیت دادن به عوامل پایداری یک هتل، یکی از راهکارهای بهره گیری از پتانسیل های بالقوه استان، جذب گردشگر و رونق صنعت توریسم است.

بیگی، مدیر هتل آسمان با اشاره به کمبود هتل در اصفهان گفت: نبودن انگیزه اصلی هتلداری موجب شده که در استان اصفهان بعد از گذشت حدود ۳۵ سال، هیچ هتل چهار و یا پنج ستاره در این استان ساخته نشود.

هتل ها به خصوص هتلهای پرستاره در این شهر بسیار اندک هستند و همین تعداد نیز از مشکلاتی رنج می برند که رفع این مشکلات می تواند آینده صنعت توریسم این استان را نسبت به آنچه که اکنون وجود دارد، متحول کند.

سعید سید کاظمی، مدیرهتل بین المللی کوثر اصفهان نیز معتقد است: در خصوص صنعت هتلداری باید به دو جنبه نرم افزاری و سخت افزاری توجه داشته باشیم، جنبه نرم افزاری کار یا نیروی انسانی شاغل در این صنعت و این حرفه و برنامه های عملیاتی است که باید به وسیله این نیروی انسانی به مرحله اجرا درآید و جنبه سخت افزاری کارهم، ساختمان، امکانات و تجهیزات هتل است. درحال حاضر واقعیتی که قابل مشاهده بوده و قابل انکار نیست، ضعف قابل توجه صنعت هتلداری در پرورش و به کارگیری نیروی متخصص و آموزش دیده است.

محسن رخشان، مدیر هتل آزادی اصفهان نیز صنعت هتلداری را یکی از ارکان شاخص در مجموعه زیرساختهای صنعت گردشگری کشور دانست و اظهار داشت: صاحبان سرمایه و مدیران فعال در این بخش افرادی با شهامت، دلسوز و عاشق این صنعت و خواستار اعتلای روزافزون آن هستند که تاکنون و بنا به مسائل عدیده ای که این صنعت از سالیان قبل با آنها مواجه بوده تاثیرگذاری منفی بر افکار عمومی و به تبع آن رکود در ورود گردشگران و کل صنعت گردشگری از جمله هتلداری و سرمایه گذاران در این بخش شده است، بنابراین با توجه به شرایط فعلی حاکم بر این بخش؛ می طلبد که دولت به عنوان متولی و سیاستگذار با استفاده از تمامی ابزارها و پتانسیل های موجود خود در جهت عبور از بحران ها و ارتقا صنعت و قرار گرفتن آن در جایگاه واقعی خود اقدامی عاجل و بدون فوت وقت به انجام رساند.

حیرت از آمار جهانی تاسف از آمار داخلی

آمارهای رسمی حاکی از آن است که بیش از ۶۲۰ میلیارد دلار گردش مالی سالیانه صنعت توریسم در جهان است که البته متأسفانه سهم کشور ایران کمتر از یک دهم درصد است.

گفته می‌شود گردش مالی صنعت گردشگری جهان در این سده از گردش مالی بخش صنعت فراتر و در چند سال آینده دست کم به ۲ تریلیون دلار خواهد رسید. این در حالی است که طبق گزارش سازمان جهانی گردشگری ایران تنها در کمتر از یک درصد بازار گردشگری بین الملل سهیم است.

طبق بررسی‌های جهانی هر دلار در صنعت گردشگری در مدت ۲۰ سال ، حدود ۴ هزار دلار درآمد عاید سرمایه‌گذار خواهد کرد اما آمار کنونی اعلام شده  بسیار متناقض بوده و هیچیک از رسانه ها آن را تایید نمی کنند اما آنچه مسلم است ؛ما از اهداف ۲۰ ساله فاصله معناداری داریم. 

پیشنهادهایی برای بهبود

علی صفامهر، برای بهبود وضعیت گردشگری اصفهان، پیشنهاد هایی مانند: راه اندازی شبکه های تلویزیونی جهانی و پایگاه جامع اینترنتی ویژه گردشگری، ، برگزاری مسابقه های هدفمند ، اطلاع رسانی به شیوه های جدید، تحول در نگرش و شیوه های روابط عمومی و گسترش شیوه های تبلیغاتی سازمان های گردشگری، برگزاری نمایشگاه ها ، راه اندازی تلفن گویای «سروش اصفهان گردی»، گسترش تسهیلات و امکانات هدایتی و نصب اتاقک های گردشگری با طراحی جدید، احداث آب نمای «دوستی ملل»، اعطای نشان‌های لیاقت و سایر امتیازات صنفی، ایجاد مجتمع بزرگ تولید و فروش صنایع دستی، تمرکز تسهیلات در ورودی اصفهان – تهران، ارتباط با سیستم بانکی جهانی جهت استفاده از کارت اعتباری، تأسیس باغ وحش بزرگ اصفهان، معرفی هتل نمونه سال، تأسیس رستوران مخصوص غذاهای خارجی، بهبود وضعیت دستشویی‌های عمومی، آگاه سازی گردشگران با هشدارهای ایمنی، راه اندازی قطار هوایی و ناوگان های تاکسیرانی با امکانات ویژه، مدیریت کارآمد سرعت و حجم ترافیک، مطرح می نمایند.

نکتۀ آخر این که باید گفت صنعت توریسم تنها به جاذبه‌های تاریخی گره نخورده است، بلکه نخستین قدم برای جذب یک توریست فراهم کردن شرایط پذیرش اوست، شرایطی که به خوبی می‌تواند با کمک قابل توجه بخش خصوصی در استان و شهر اصفهان شکوفا گردد فراموش نکنیم که اصفهان با توجه به آن که رتبه اول جاذبه های توریستی در ایران را داشته و جز ۲۰ شهر برتر جهان از این منظر می باشد و ظرفیت فراوانی برای سرمایه‌گذاری، کسب درآمد در این صنعت را دارد و می‌تواند در مدتی بسیار کوتاه و با هزینه به مراتب کمتر از سایر صنایع ؛پاسخگو نیازهای شغلی جوانان بوده و صنعتی پاک را بدون هزینه‌های فراوان برای رفع آلودگی‌های زیست محیطی ایجاد کند و علاوه بر این در آمد قابل توجهی را حتی فراتر از نفت و فولاد و خودروسازی برای کشور به ارمغان آورد.

کد خبر: ۳٬۵۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha