۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۲
اقتصاد مقاومتی به سبک محلی؛ کسب‌وکار با حداقل امکانات و بیشترین سود
مزایای پرورش مرغ محلی در مشهد؛

اقتصاد مقاومتی به سبک محلی؛ کسب‌وکار با حداقل امکانات و بیشترین سود

مشهد- توسعه و پرورش مرغ بومی با توجه به هزینه‌های کم و افزایش درآمد خانواده‌های روستایی یکی از راهکارهای مهم توسعه درآمد روستاییان خراسان رضوی و البته تولید فرآورده‌های طبیعی و ارگانیک است.

بازار-گروه استان‌ها : همه ما به یاد داریم که درگذشته نه‌چندان دور، مردم مرغ و تخم‌مرغ را از روستا به شهر می‌بردند و می‌فروختند و با پول آن اقلام موردنیاز خانوار خود را تهیه می‌کردند اما الآن قضیه برعکس شده است، روستائیان به شهر می‌آیند و مرغ و تخم‌مرغ باکیفیت بسیار پایین‌تر را خریداری کرده تا بتوانند بخشی از نیاز غذایی خود را تأمین کنند.

جای بسی سؤال است که روستائیانی که روزی تولیدکننده بودند چه شد که حالا تبدیل به مصرف‌کننده شده‌اند و اگر قرار بر این باشد که مصرف‌گرا باشند در روستاها چه‌کاری انجام می‌دهند؟

البته دلایل زیادی برای این کار وجود دارد که شاید یکی از مهم‌ترین آن‌ها ضعف اراده‌ها و افزایش رفاه‌طلبی مردم باشد.

اما در سال‌های اخیر با تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به توانمندی‌های داخلی و تحقق اقتصاد مقاومتی انگار شوکی بر جامعه واردشده و اکثر افراد به فکر ایجاد فرصت‌های شغلی و اشتغال‌زایی هستند که پرورش مرغ محلی یکی از این فرصت‌های شغلی است که برای روستائیان افزایش درآمد به ارمغان داشته است.

سود سرانگشتی تولید مرغ محلی
در همین راستا امیر حسینی یکی از پرورش‌دهندگان مرغ محلی در خصوص اینکه این کسب‌وکار تا چه حد سود داشته و می‌تواند مقرون‌به‌صرفه باشد با یک حساب سرانگشتی ما را قانع می‌کند که این کسب‌وکار کم‌هزینه و بی‌دردسر تا چه میزان درآمدزا است.

وی در این رابطه به بازار توضیح می‌دهد: هر مرغ در طول یک دوره ۱۴۰ روزه ۱۲ تخم می‌گذارد که می‌توان چهارتخم مرغ را فروخت و هشت تخم دیگر را برای جوجه‌کشی استفاده کرد.

این تولید کننده ادامه می‌دهد: معمولاً ۷۵ درصد تخم‌ها تبدیل به جوجه می‌شوند و شش جوجه از تخم بیرون می‌آید.

حسینی بابیان اینکه ۲۵ درصد جوجه ها قبل از رسیدن به سن شش هفتگی به دلایل مختلف ازجمله شکار یا بیماری ممکن است تلف شوند می‌افزاید: درواقع چهار جوجه موفق می‌شوند به سن ۲۴ هفتگی که سن یک پرنده بالغ است برسند.

وی اظهار می‌کند: بر همین اساس به ازای هر مرغ می‌توانیم در هر دوره تخم‌گذاری تعداد سه پرنده شامل مرغ و خروس بالغ داشته باشیم.

این تولید کننده بابیان اینکه هر مرغ طبیعی با کمترین هزینه می‌تواند در طول سال هشت مرغ بالغ و تعداد ۱۰ تخم‌مرغ تولید داشته باشد، بیان می‌کند: با این احتساب گله مذکور تا پایان سال ۴۰ پرنده و ۵۰ عدد تخم‌مرغ تولید خواهد داشت.

مصونیت در برابر بیماری
یکی دیگر از پرورش‌دهندگان مرغ محلی در روستای ماریان که بخش اعظمی از زمین خود را به این حرفه اختصاص داده است بیان می‌کند: پرورش این نوع از مرغ برای روستاییان در کنار سایر کارها درآمدزایی بسیار خوبی دارد.

مرغ بومی مانند مرغ صنعتی نیازمند انجام واکسیناسیون‌های خاص و تغذیه برنامه‌ریزی‌شده نیست و نیازی هم به سرمایه‌های هنگفت برای احداث سالن‌های پیشرفته و تأسیسات گران‌قیمت صنعتی ندارد

حسین صالحی بیان می‌کند: مرغ بومی مانند مرغ صنعتی نیازمند انجام واکسیناسیون‌های خاص و تغذیه برنامه‌ریزی‌شده نیست و نیازی هم به سرمایه‌های هنگفت برای احداث سالن‌های پیشرفته و تأسیسات گران‌قیمت صنعتی ندارد.

وی بیان می‌کند: خوشبختانه مرغ‌های محلی مانند مرغ‌های صنعتی در برابر بیماری‌ها بسیار قوی‌تر هستند و لذا کمتر مریض می‌شوند و لذا پرورش آن‌ها تلفات و ریسک کمتری دارد.

هزینه کم‌درآمد زیاد
صالحی بابیان اینکه مرغ محلی مانند مرغ‌های صنعتی نیاز به رژیم غذایی خاص ندارد بیان می‌کند: همین موضوع موجب شده تا پرورش آن برای روستاییان هزینه زیادی ایجاد نکند.

وی بابیان اینکه مرغ‌های محلی در مقایسه با مرغ‌های صنعتی تخم‌مرغ بهتر و سالم‌تری هم تولید می‌کنند بیان می‌کند: تخم‌مرغ‌های محلی حداقل سه برابر تخم‌مرغ‌های صنعتی قیمت دارد و همیشه مشتری خودش را داشته است.

وی بیان می‌کند: ازآنجاکه یکی از دغدغه‌های مرغداری‌های صنعتی تأمین نهاده‌های دام  و طیور و هم‌چنین دان مرغ است اما در پرورش مرغ محلی این دغدغه‌ها به این شکل وجود ندارد زیرا  این مرغ در برابر خوراکی که مصرف می‌کند بیشترین بازدهی را داشته و روستاییان می‌توانند از علوفه، سبزیجات محلی و انواع دانه‌ها این‌گونه از مرغ را تغذیه کنند.

وی ادامه می‌دهد: در سوله‌های مرغداری بخش زیادی از هزینه را باید صرف برق برای تهویه‌ها و یا دستگاه‌های صنعتی کرد و نیاز به چندین کارگر و پرداخت دستمزد اما در پرورش مرغ بومی اعضای خانواده می‌توانند در فرصت‌های فراغت به امورات این مرغ‌ها رسیدگی کنند.

کسب‌وکار مقرون‌به‌صرفه
در همین راستا مدیر جهاد کشاورزی مشهد بابیان اینکه پرورش مرغ بومی برخلاف طیور صنعتی از بازده اقتصادی زیادی برخوردار است به بازار گفت: در حال حاضر  سه مرکز دارای مجوز شامل دو مرکز مرغ مادر با ۳۹ هزار قطعه و یک مرکز پرورش با ۱۲ هزار قطعه در شهرستان مشهد در حال فعالیت است.

امید طهماسبی زاده با اشاره به اینکه مرغ بومی یا همان مرغ‌های محلی ایران، نوعی نژاد بسیار مقاوم به شمار می‌آیند افزود:  آن‌ها در مقابل بیماری‌ها، گرما و سرما تحمل بالایی دارند و این مزیت باعث می‌شود که ایجاد یک واحد تولیدی مرغ بومی برای تولیدکنندگان سوددهی داشته باشد.

پرورش مرغ بومی یکی از کسب‌وکارهایی کوچکی است که معمولاً به‌صورت خانگی در روستاها انجام می‌شود و در جهت خودکفایی خانواده‌ها ازلحاظ تأمین گوشت و تخم‌مرغ و همین‌طور به‌عنوان شغل دوم و در صورت استمرار و توسعه، به‌عنوان شغل اولیه اقتصاد خانواده‌های روستایی کمک می‌کند

وی بیان کرد: پرورش مرغ بومی یکی از کسب‌وکارهایی کوچکی است که معمولاً به‌صورت خانگی در روستاها انجام می‌شود و در جهت خودکفایی خانواده‌ها ازلحاظ تأمین گوشت و تخم‌مرغ و همین‌طور به‌عنوان شغل دوم و در صورت استمرار و توسعه، به‌عنوان شغل اولیه اقتصاد خانواده‌های روستایی کمک می‌کند.

مزایای پرورش مرغ بومی
مدیر جهاد کشاورزی مشهد با اشاره به وجود ۹۲ هزار و ۵۰۰ قطعه مرغ بومی در شهرستان مشهد می‌افزاید: این قطعه مرغ بومی موجب شده تا تعداد ۱۱ میلیون عدد تخم‌مرغ با وزن تولیدی ۴۷۰ تن در طول سال تولید شود.

طهماسبی زاده بابیان اینکه مرغ بومی در مقایسه با طیور صنعتی مقاوم‌تر است ادامه داد:  پرورش مرغ محلی نسبت به مرغ صنعتی تلفات کمتری دارد  زیرا مرغ بومی نسبت به بیماری‌ها و گرما و سرما مقاومت بیشتری دارد و این امر باعث سوددهی بیشتر می‌شود.

وی تولید محصولات ارگانیک به دلیل عدم استفاده از داروها و مکمل‌های مرسوم در مرغ‌های صنعتی، بازارپسند بودن تخم‌مرغ بومی و بازار مناسب آن و هم‌چنین  عدم محدودیت به جیره غذایی خاص را از مزایای تولید و پرورش مرغ بومی عنوان کرد و افزود: هرچند تلفات در مرغداری‌ها اجتناب‌ناپذیر است اما در صورت رعایت بهداشت و واکسیناسیون می‌توان مرگ‌ومیر مرغ‌ها را به حداقل رساند

توجیه اقتصادی
مدیر جهاد کشاورزی مشهد بابیان اینکه برای پرورش مرغ محلی نیاز به تجهیزات خاصی نیست ادامه داد: این در حالی است که هرچقدر در پرورش مرغ بومی یا همان مرغ محلی از تجهیزات مدرن استفاده شود، سود بیشتری نصیب پرورش‌دهنده می‌شود.

طهماسبی زاده بابیان اینکه حتی وسایل موردنیاز در این حرفه را مانند آبخوری ، دان خوری ، لانه تخم‌گذاری و دیگر نیازها را با خلاقیت می‌توان با وسایل ساده ساخت افزود: وقتی در یک روستا مردم شروع به پرورش مرغ محلی در خانه می‌کنند و بهترین نژاد مرغ بومی را برای پرورش انتخاب می‌کنند نیاز خود را از وابستگی به تخم‌مرغ و گوشت مرغ را در درج اول قطع می‌کنند.

وی ابراز کرد:  بعد از مدتی که جوجه درآوری اتفاق افتاد، مردم مازاد بر نیاز پیدا می‌کنند؛ بنابراین شروع به فروش جوجه به افرادی می‌کنند که تا قبل از این تمایلی برای پرورش مرغ نداشتند از همین رو افرادی که پرورش مرغ محلی در خانه امتناع کرده بودند، آن‌ها نیز علاقه‌مند شده و به این شغل روی می‌آورند  و لذا بعد از مدتی فراگیری در روستا شکل‌گرفته و شعار هر خانه روستایی یک مرغداری به منصه ظهور می‌رسد.

کد خبر: ۳۵٬۶۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha