۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۶
سئو تکنیکال چیست و چرا باید به آن اهمیت دهیم؟

سئو تکنیکال چیست و چرا باید به آن اهمیت دهیم؟

در سئو تکنیکال شما باید به موارد مختلفی توجه داشته باشید. این موارد از سرعت لود شدن سایت، تا کدنویسی‌ها و نمایش در نسخه تلفن همراه و... را شامل می‌شود.

به گزارش بازار، اگر شما به تازگی با سئو آشنا شده باشید، ممکن است با مفهوم سئو تکنیکال نیز برخورد کرده باشید. در ادامه قصد داریم به طور کامل به این سوال که سئو تکنیکال چیست و چه تاثیری بر سئو سایت دارد پاسخ دهیم. اگر بخواهیم شفاف، صریح و کوتاه به این سوال پاسخ دهیم باید بگوییم که سئو تکنیکال در واقع شرایط وبسایت را برای خزش و ایندکس ربات‌های گوگل مهیا و راحت‌تر می‌کند. همانطور که می‌دانید سئو از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. On Page Seo، off Page Seo و همچنین سئو تکنیکال از مهم‌ترین آن‌ها هستند. On Page Seo در واقع هر استراتژی است که شما برای بهینه‌سازی سایت خود تبیین می‌کنید؛ به طوری که نتیجه آن قابل دیدن توسط کاربر است. مانند طراحی زیبا، استفاده از محتوا و ریچ‌مدیاها (فیلم، عکس، اینفوگرافی و...)، Off Page Seo نیز به استراتژی‌هایی گفته می‌شود که شما برای بهینه کردن وبسایت تبیین کرده‌اید، ‌اما مخاطب آن را در وبسایت شما نخواهد دید. مانند ایجاد بک ‌لینک از طریق رپورتاژ آگهی‌ها. برای دریافت نتیجه‌ی بهتر در موتور جستجوگر گوگل لازم است به هر سه بخش توجه ویژه‌ای شود. اما در این بحث ما به یکی از مهم‌ترین و تخصصی‌ترین بخش‌های سئو یعنی سئو تکنیکال خواهیم پرداخت.

سئو تکنیکال چه اهمیتی دارد؟

در بالا به طور مختصر در پاسخ به این سوال که سئو تکنیکال چیست توضیح دادیم. اما این بخش از سئو به سادگی تعریف آن نیست. در واقع در سئو تکنیکال شما باید به موارد مختلفی توجه داشته باشید. این موارد از سرعت لود شدن سایت، تا کدنویسی‌ها و نمایش در نسخه تلفن همراه و... را شامل می‌شود. در هرحال شما باید سایت را طوری بهینه‌سازی کنید که ربات‌های موتور جستجوگر به راحتی بتوانند در لینک‌ها بخزند و سایت شما را ایندکس کنند. سئو تکنیکال از مهم‌ترین بخش‌های سئو سایت است، زیرا هرچند شما سایتی زیبا طراحی کرده باشید و یا از محتوای قوی استفاده کرده باشید، باز هم اگر ربات‌ها نتوانند در سایت بخزند و آن را ایندکس کنند عملا تمامی زحمات شما به هدر رفته. زیرا گوگل هیچ آرشیوی از اطلاعات سایت برای نمایش آن در صفحه‌ی اول خود نخواهد داشت. برای انجام سئو تکنیکال نیاز دارید که سایت شما از پایه زیرساخت مناسبی داشته باشد. بنابراین اگر تازه شروع به کار کرده‌اید لطفا به نکاتی که در ادامه گفته می‌شود دقت بیشتری کنید و آنها را برای کسب نتیجه‌ی بهتر به کار بگیرید.

مهمترین بخش‌های سئو تکنیکال

همانطور که در بالا گفته شد سئو تکنیکال یکی از مهم‌ترین بخش‌های سئو سایت است و برای انجام آن نیاز دارید که موارد متعددی را مد نظر قرار دهید. در ادامه مهمترین فاکتورهای سئو تکنیکال را آورده‌ایم:

اگر قصد دارید راجب سئو اطلاعات بیشتری کسب کنید میتوانید به سایت تسمینو مراجعه نموده و در این باره اطلاعات بیشتری کسب کنید
مقاله سئو ( https://www.tesmino.com/blog/%D۸%B۳%D۸%A۶%D۹%۸۸%DB%۸C-%D۸%B۳%D۸%A۷%DB%۸C%D۸%AA/ ) در سایت Tesmino

بخش فایل txt

فایل robots.txt در واقع همان راهنمای سایت شما برای ربات‌ها است که بر روی هاست قرار دارد. در این فایل شما می توانید دسترسی ربات‌ها را برای بخش‌های مختلف تعیین کنید. مثلا بخش‌های مربوط به اطلاعات کاربران که مایل نیستید در دسترس  ربات قرار بگیرد و یا دسترسی‌های ادمین و سایر اطلاعات محرمانه که نباید ایندکس شود را می‌توان از طریق فایل robots.txt محدود کرد. اما در بعضی مواقع ممکن است به دلیل خطاهایی سهوی دسترسی بخش‌هایی از سایت برای ربات‌های موتورهای جستجوگر محدود شود. بنابراین هرچندوقت یکبار دسترسی یا عدم‌دسترسی بخش‌های مختلف سایت را چک نمایید. برای چک کردن نقشه سایت در قسمت آدرس مرورگر بعد از آدرس سایت عبارت robots.txt را تایپ کنید. مانند مثال example.com/robots.txt

توجه به بخش ساختار سایت و بهینه سازی آن

از مهمترین مواردی که در سئو تکنیکال لازم است به آن دقت شود بخش مربوط به ساختار سایت است. در بخش ساختار باید به دسته‌بندی‌ها دقت زیادی شود. طوری صفحات را در منو ایجاد کنید که دسترسی‌ها برای کاربر و ربات به راحت‌ترین شکل ممکن ایجاد شوند. البته برای این مورد نباید تمام گزینه‌های خود را در تعداد زیادی از دسته‌بندی‌ها ایجاد کنید. این‌کار یک مورد منفی از نظر سئو محسوب می‌شود. به جای ایجاد یک منوی شلوغ در صفحه اصلی می‌توانید از زیرعنوان‌ها استفاده کنید.   یکی از نمونه‌های خوب استفاده از دسته‌بندی‌ها و زیرعنوان ها سایت دیجی کالا است که با وجود هزاران کالای موجود در فروشگاه خود توانسته دسته‌بندی‌های کاملا استانداری را برای دسترسی راحتتر ایجاد کند.

استفاده از Bread Crump

http://file.tesmino.ir/content/35464769/image_4ee20f23ff854e18fe9d3ad19697dfc371383679.jpg

شاید بارها و بارها برای شما اتفاق افتاده باشد که وارد بخش‌های مختلف از سایت شده باشید، اما دقیقا نمی‌دانید کجای سایت قرار دارید. استفاده از Bread Crump می‌تواند به راحتی این معضل را حل کند. Bread Crump در واقع همان نوار لینک دار بالای سایت است که کمک می‌کند با کلیک بر روی هر قسمت آن به منوی قبل برگردید. اغلب قالب‌های وردپرس این گزینه را دارند اما اگر چنانچه قالب شما دارای گزینه Bread Crump نبود می‌توانید با استفاده از افزونه یواست  (Yoast)آن را ایجاد کنید. استفاده از Bread Crump توسط گوگل به شدت توصیه شده است.

استفاده از structured data یا کدهای اسکیما

استفاده از کدهای اسکیما این امکان را به شما می‌دهد که شما هر بخش از سایت خود را به زبان خود گوگل به آن معرفی کنید. از این طریق گوگل شما را به صورت کاملا متفاوت به کاربران نشان خواهند داد. به طور مثال اگر شما بیوگرافی شهاب حسینی را در جعبه جستجوی گوگل سرچ کرده باشید، علاوه بر آدرس‌های مختلف سایت‌های متفاوت، کادری در گوشه بالای سمت راست صفحه SERP خواهید دید که به طور مختصر سن، سال تولد، اطلاعات مهم از این بازیگر را شرح داده است. مخاطبان در بسیاری از موارد به دنبال اطلاعات مفید و مختصر هستند و structured data ها می‌توانند به راحتی آن را در اختیار کاربران قرار دهند.

به ارورهای ۴۰۴ توجه بیشتری کنید

http://file.tesmino.ir/content/35464769/image_cf272415eb7750b82cf4521e7d56877be1d24852.jpg

همانطور که همه‌ی ما می‌دانیم تمام سختگیری‌های گوگل در قوانین خود برای سایت‌ها در راستای هدف کسب رضایت کاربران است. برای کاربران هیچ چیزی ناگوارتر از این نیست که وارد لینکی شوند و با خطای ۴۰۴ مواجه شوند. توصیه می‌شود که تمامی ارورهای ۴۰۴ سایت را با ابزارهایی چون ahref پیدا کنید و خیلی زود آن‌ها را جایگزین نمایید. همچنین اگر به جای نمایش ارور ۴۰۴ از صفحه‌های از قبل آماده شده استفاده کنید که کاربر را به دیگر قسمت‌های سایت هدایت کند نیز می‌تواند یک قدم مثبت در جهت بهبود سئو تکنیکال سایت شما باشد. ایجاد یک نقشه سایت با فرمت محبوب XML 

نقشه سایت یا همان فایل sitemap.XML می‌تواند آدرس تمامی صفحات سایت شما را برای دسترسی راحت در اختیار ربات‌های گوگل قرار دهد و از این طریق ایندکس صفحات شما بسیار سریع تر انجام خواهد شد.

به سرعت سایت خود توجه ویژه‌ای داشته باشید

سرعت سایت یکی از مهمترین فاکتورهایی است که گوگل به آن توجه می‌کند. بنابراین غافل شدن از این فاکتور می‌تواند بسیار زیان‌بار باشد. طبق آمار، کاربران برای لود شدن یک صفحه از سایت ۲ تا ۳ ثانیه بیشتر منتظر نخواهند ماند. کاربران معمولا کوئری مورد نظر خود را جستجو می‌کنند، چندین آدرس را در تب‌های مختلف باز می‌کنند و در صورت بارگذاری نشدن کامل سایت در این محدوده زمانی صفحه را بسته و به آدرسی دیگر مراجعه می‌کنند و از نظر گوگل این یک امتیاز منفی برای سایت شما خواهد بود. زیرا موتورهای جستجوگر همیشه محبوب‌ترین سایت‌ها برای کاربران را در رتبه‌های اول خود قرار می‌دهند و بسته‌شدن فوری سایت به دلیل کند بودن محبوبیت شما را کاهش خواهد داد.

خاصیت رسپانسیو بودن برای نسخه‌های موبابل و تبلت

این روزها با فراگیری هرچه بیشتر موبایل‌های هوشمند وبگردی‌ها شکل جدیدی به خود گرفته است. طبق آمار گوگل تقریبا نزدیک به ۷۰ درصد وبگردی‌ها در سال‌های اخیر از طریق نسخه موبایل انجام می‌شود. این عدد به‌خوبی اهمیت تطبیق وبسایت شما برای نسخه‌های موبایل را شفاف‌سازی می‌کند. در هنگام کدنویسی یا انتخاب قالب، توجه به قابلیت رسپانسیو به شدت ضروری است به طوری که گوگل اخیرا یک الگوریتم مخصوص برای آن راه‌اندازی کرده است.

http://file.tesmino.ir/content/35464769/image_605798ae34f029d8e3166dfc7167a285235efffa.jpg

کلام آخر

سئو تکنیکال دارای مباحث گسترده‌ای است، مواردی چون بهبود ناوبری سایت، استفاده از SSL‌ها، استفاده از تگ کنونیکال برای صفحات کپی و... که اگر بخواهیم به همه آن‌ها بپردازیم شاید از حوصله‌ی بحث خارج باشد. به همین دلیل در این مطلب علاوه بر پاسخ به این سوال که اصلا سئو تکنیکال چیست، سعی شد مهم‌ترین فاکتورهای موثر بر آن نیز بررسی شود.

منبع: پلتفرم توزیع و انتشار رپورتاژ آگهی tesmino.com

کد خبر: ۳۵٬۶۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha