۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳
تکنولوژی های نوین و کاهش دغدغه های تامین  غذای پایدار
تحولات دنیای کشاورزی در سایه تکنولوژی های جدید

تکنولوژی های نوین و کاهش دغدغه های تامین غذای پایدار

محققان بخش کشاورزی معتقدند تکنولوژی های نوین تمام جوانب زندگی بشر از جمله صنعت کشاورزی را احاطه کرده است که با نفوذ هرچه بیشتر این تکنولوژی ها می توان کشاورزی پایدارتری را ایجاد کرد تا به این ترتیب منابع غذایی پایدار و سالمی در اختیار مصرف کنندگان قرار داد.

بازار؛ گروه کشاورزی: شکی نیست که سرعت رشد و ارتقاء تکنولوژی های نوین تمامی جوانب زندگی بشر را در  تحت شعاع قرار  داده است. به طور حتم  حوزه کشاورزی نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود و بخش های عظیمی از آن به واسطه تکنولوژی های جدید متحول خواهد شد. این در حالی است که دهه ای که در پیش رو داریم یکی از پر رونق ترین عصرهای رشد و توسعه تکنولوژی در صنعت کشاورزی خواهد بود. در حقیقت در این دهه بسیاری از شرکت های بزرگ صنعت کشاورزی و زراعت از  محصولات جدید خود رونمایی خواهند کرد و با به خدمت گرفتن جدیدترین تکنولوژی های مدرن پیام آور کشاورزی سیستماتیک و پایدار خواهند بود.

از سوی دیگر با توجه به اینکه جمعیت جهان در حال رشد روز افزون است و فشار برای منابع غذایی پایدار و سالم از جمله مهم ترین دغدغه ‌های عصر حاضر است به یقین می توان گفت که پیشرفت های تکنولوژیکی و دیجیتالی در حوزه کشاورزی می تواند بخش بزرگی از این دغدغه های بشری را بکاهد. به این بهانه در اینجا نگاهی اجمالی به شش فناوری مهم  در  صنعت کشاورزی آینده خواهیم داشت.

گلخانه های هوشمند و افزایش ۱۵ درصدی کشت های زراعی  تا سال ۲۰۲۳
همانطور که می دانید تمامی جوانب زندگی ما به واسطه  پیشرفت های تکنولوژیکی متحول شده است به طوری که دوربین های مدار بسته، تجهیزات مدرن سمعی بصری  و سایر ابزارهای  هوشمند  محیط زندگی ما را به خانه ای هوشمند تبدیل کرده است. با این حال ارتباط بشر با مادر زمین و طبیعت جزو فطرت انسان است که هنوز در مقابل زندگی مدرن ماشینی اقتدار خود را حفظ کرده است و اینجا است که مدرنیته و تکنولوژی خود را به خدمت سرشت انسان در آورده است.

بر اساس تحلیل های محققان حوزه کشاورزی تا سال ۲۰۲۳ میزان کشت های سالانه زراعی  تا سقف ۱۵.۳۶% افزایش خواهد یافت که گلخانه های هوشمند نقش مهمی در این امر ایفاء خواهند کرد و به طور حتم سرمایه گذاران بیشتری به این حوزه جذب خواهند  شد 

در حقیقت کشاورزی خانگی از گذشته های دور توجه همگان را به خود جلب کرده است  و این مهم با پیشرفت تکنولوژی به مرحله اجرایی در آمده است. به طوری که ایجاد گلخانه های  تمام اتوماتیک با سیستم های مانیتورینگ فوق پیشرفته، نمودی از  محیط زیست را به خانه های ما کشانده است.

جالب است بدانید شرکت  Postscapes، نمونه ای از تکنولوژی جدید را فراهم آورده که پازل گلخانه های  هوشمند را برای همیشه حل کرده است. به عبارتی یک تکنولوژی  تحت عنوان «نمودار دقیق اجزا» دارای حسگرهای دما، رطوبت، آب دهی، نور و دی اکسید کربن  است که به صورت تمام اتوماتیک و دوره ای کنترل می شوند. در این تکنولوژی فوق پیشرفته  ابزار تحلیلی جهت بررسی  محصولات خروجی  تعبیه شده است که آینده فرایند را به سهولت پیش بینی می کند.

از سوی دیگر بر اساس تحلیل های محققان حوزه کشاورزی تا سال ۲۰۲۳ میزان کشت های سالانه زراعی  تا سقف ۱۵.۳۶% افزایش خواهد یافت که گلخانه ها نقش مهمی در این امر ایفاء خواهند کرد و به طور حتم سرمایه گذاران بیشتری به این حوزه جذب خواهند  شد  که این خود نوید بخش آینده روشن کشاورزی از طریق ابر گلخانه های  تمام اتوماتیک است.

پیش بینی شرایط جوی با کمک تکنولوژی IBM Watson
یکی از مهمترین مشکلاتی که همیشه دامنگیر کشاورزان است مسئله پیش بینی اب و هوا و چگونگی  شرایط جوی است. در این راستا شرکت  IBM از محصول جدید خود تحت عنوان  Watson decision platform for agriculture   رو نمایی کرد.

تکنولوژی واتسون در واقع مجموعه ای از کامپیوترها و برنامه های فوق پیشرفته برای صنعت کشاورزی است که قابلیت پیش بینی آب و هوا و ذخیره مجموعه عظیمی از داده را دارا است. گفتنی است تکنولوژی واتسون تمامی داده های دریافتی از ماهواره ها و سایر حسگرها تعبیه شده در مناطق جغرافیایی خاص را تحلیل  و تغییرات جوی  روزهای آینده را پیش بینی می کند.

یکی دیگر از قابلیت های این تکنولوژی بررسی وضعیت خاک و چگونگی شرایط رشد محصولات است. در واقع تکنولوژی واتسون داری یک مدل مدیریتی جامع  برای کمک به کشاورزان و کارشناسان است.

تجهیزات تمام اتوماتیک و انجام فرایند کاشت، کود دهی و حتی برداشت محصول
امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته، ماشین های تمام اتوماتیک جایگاه ویژه ای دارند. اما در حقیقت امر این تکنولوژی تنها به بخش حمل و نقل محدود نشده است و راه خود را به سایر حوزه های زندگی بشری باز کرده است.   بدون شک حوزه کشاورزی نیز از این  ظرفیت بهره مند خواهد شد. به طوری که ربات Bear Flag نسل جدیدی از تکنولوژی های تمام اتوماتیک  است که در سال ۲۰۲۱  به بازار عرضه خواهد شد.

تکنولوژی واتسون در واقع مجموعه ای از کامپیوترها و برنامه های فوق پیشرفته برای صنعت کشاورزی است که قابلیت پیش بینی آب و هوا و ذخیره مجموعه عظیمی از داده را دارا است

جالب است بدانید تراکتور، کمباین و سایر ادوات کشاورزی مجهز به این تکنولوژی، بدون  سرنشین است و دارای سیستم مسیریاب، دوربین و حسگر می باشند که قادرند به صورت تمام اتوماتیک فرایند کاشت، کود دهی و حتی برداشت محصول را  انجام دهند. استفاده از این تکنولوژی نیاز به کارگران فصلی را کاهش داده و پروسه کاشت و برداشت را  به میزان چشمگیری سرعت خواهد بخشید.

نقش آزمایش DNA خاک  در توسعه کشاورزی پایدار

آزمایش DNA یکی از موثرترین بخش های تحقیقات پزشکی است که با استناد به نتایج آنها مسائل زیادی حاصل شده است. این در حالی است که بررسی DNA خاک و محصولات زراعتی  در کشاورزی سیستماتیک و ارگانیک  نیز جایگاه ویژه ای پیدا کرده و در حال حاضر شرکت Pattern یکی از مهمترین ارگان های موثر در بررسی DNA خاک است که برای سالیان متمادی بخش عمده ای از  تحقیقات خود را به بررسی ارتباط DNA خاک در توسعه کشاورزی پایدار، اختصاص داده است.

تکنولوژی آزمایش DNA خاک در واقع الگوهای بدست آمده در مورد دانه های  گیاهی  و غلات  را مورد بررسی  قرار می دهد که در حل مشکلاتی همچون آفات، بیماری‌ها، مشکلات ریشه، حشرات و شته گیاهان موثر خواهند بود. در نتیجه کشاورزان با استفاده از الگوهای بدست آمده از این تحقیقات می توانند تصمیمات بهتری را اتخاذ کنند.

عرضه محصولات سالم تر و پایدارتر با استفاده از بازارهای تولید دیجیتال محصولات کشاورزی
قبل از شیوع ویروس کرونا بسیاری از شرکت های تجاری بزرگ درصدد راه اندازی  فروشگاه‌های جامع برای محصولات و ادوات کشاورزی خود بودند که با شیوع پاندمی ویروس کرونا این موضوع اهمیت مضاعفی  پیدا کرده است.

امروز شرکت Indigo Ag یکی از برجسته ترین کمپانی های فعال در حوزه محصولات کشاورزی است و توانسته کشاورزان، مصرف کنندگان و خریداران را در یک سیستم  تجاری واحد دور هم جمع کند. این شرکت  با تکنولوژی جدید خود بستری فراهم آورده است که کارشناسان و کشاورزان را به هم پیوند داده تا محصولات پایدارتر و سالم تر به دست مصرف کنندگان برسد.

کارشناسان معتقدند با افزایش ۵۰ درصدی تقاضای مصرف کنندگان محصولات زراعی  تا سال ۲۰۵۰، مطمئنا فروشگاه های کشاورزی دیجیتالی جایگاه ویژه تری خواهد یافت.

تکنولوژی آزمایش DNA خاک الگوهای بدست آمده در مورد دانه های  گیاهی  و غلات  را بررسی  می کند که این کار در حل مشکلاتی همچون آفات، بیماری‌ها، مشکلات ریشه، حشرات و شته گیاهان موثر خواهند بود

کنترل میزان آب دهی با کمک تکنولوژی آبیاری خودکار
گیاهان برای رشد و نمو نیازمند آبیاری های منظم و مدون هستند. از طرف دیگر بخش عظیمی از ذخایر آبی کشورها صرف بخش کشاورزی می شود که به طور حتم در کشاورزی به روش سنتی مقدار زیادی از این ذخایر آبی  هدر خواهد رفت. در این راستا استفاده بهینه و مناسب از ذخایر محدود آبی نیازمند برنامه ریزی و مدیریت قوی است.

با نفوذ تکنولوژی های هوشمند به حوزه کشاورزی متخصصین و کارشناسان  شرک  AG smart tech ، تکنولوژی جدیدی را طراحی  کرده اند، که فرایند آبیاری را با کمترین میزان هدر رفت و با بالاترین میزان سرعت انجام می دهد.

درواقع تکنولوژی آبیاری هوشمند  دارای حسگرهای کنترل رطوبت خاک است که نوبت بعدی آبیاری را به کشاورزان یاداوری می کند. علاوه براین، تکنولوژی فوق قابلیت  کنترل میزان واحد  ابیاری به هر بوته را دارد.

از دیگر نکات جالب توجه در خصوص استفاده از این تکنولوژی می توان به  کود دهی گیاهان همزمان با فرایند ابیاری اشاره کرد به طوری که بر اساس نیاز گیاه  و بسته به شرایط خاک، از طریق سیستم های آبیاری هوشمند، کود مایع مورد نیاز به گیاه داده می شود.

کد خبر: ۳۵٬۶۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha