۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳
سهام عدالت؛ شروط رهبری و راهکار فوری به سازمان بورس

سهام عدالت؛ شروط رهبری و راهکار فوری به سازمان بورس

وقتی از ۳ شرط رهبری ۲ شرط مهم بطور کامل محقق نشده است باید فورا روند آزاد سازی سهام عدالت موقتا متوقف شود تا ساز و کار جدید با توجه به شرایط خاص بازار سرمایه تنظیم شود.

به گزارش بازار، در تاریخ ۹۹/۲/۹ رهبری ۳ شرط برای آزاد سازی سهام عدالت مطرح کردند.

شرط اول: امکان انتخاب روش سهامداری مستقیم و غیر مستقیم بود که این شرط توسط سازمان خصوصی سازی انجام شد.

شرط دوم : تدوین مقررات و ساز و کار نقل و انتقال (خر ید و فرو ش) سهام عدالت بود که توسط شورای عالی بورس باید به سازمان بورس ابلاغ میشد که این شرط کامل محقق نشده است! یا روشی که ابلاغ شده است جواب نداده و ایرادات بزرگی در آن نمایان شده است. در ادامه خواهیم گفت چرا و راهکار هم پیشنهاد خواهیم داد.

شرط سوم رهبری هم درج و پذیرش شرکتهای سرمایه گذاری استانی و یک نکته مهم در این شرط اطلاع رسانی و تشویق مردم به فرهنگ سهامداری است که این شرط بعهده سازمان بورس و رسانه ملی و شرکتهای استانی است که این شرط هم همچنان ضعیف دنبال میشود.

وقتی از ۳ شرط رهبری ۲ شرط مهم بطور کامل محقق نشده است باید فورا روند آزاد سازی سهام عدالت موقتا متوقف شود تا ساز و کار جدید با توجه به شرایط خاص بازار سرمایه تنظیم شود.

مشکل کجاست؟
در مرحله آزاد سازی ۳۰ درصد اول سهام عدالت چند مشکل ایجاد شد: نحوه سفارش گذاری کار گزاریها و قیمت و تاریخ فرو ش نمادهای مختلف و زمان واریز وجه به حساب سهامداران شفاف نبود چون تابع هیچ دستورالعملی نبود و کاملا سلیقه ای عمل شد. و اشکال مهمتر تاثیر منفی فرو ش سهام عدالت بر روی کلیت بازار سهام کشور بود که این مورد در تاریخ ۹۹/۵/۲۲ توسط چند کار گزاری به اوج خود رسید.

مسوولان سازمان بورس اعلام کردند که کل فرو ش سهام عدالت در این تاریخ مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان بوده که در قیاس کل ارزش معاملات ۲۱۰۰۰ میلیارد تومان به ۵ درصد کل معاملات هم نمیرسد اما بحث کمیت نیست بلکه کیفیت فرآیند معاملات سهام عدالت است که جو هیجانی منفی برای سرمایه گذاران ایجاد میکند.

راهکار چیست؟
این روش قبل که یک یا چند کار گزاری بصورت شبیخون! به بازار حمله کنند و سهام عدالت بفروشند باید فورا متوقف شود. دستورالعملی بدین شکل پیشنهاد میشود:

الف- تمامی سفارشات فرو ش روی هر نماد تجمیع شود.
ب- سپس روی تابلوی فرعی نماد ها بصورت بلوک به حراج گذاشته شود با قیمت حداقل ۱۰ درصد پایینتر! که خریدار جلو بیاید.
ج- جزییات معاملات بلوکی باید توسط سازمان بورس از قبل اطلاع رسانی شود.

کد خبر: ۳۵٬۶۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha