۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱
متحدین آمریکا هم دیگر با ترامپ همراه نیستند/ سفره مردم را به خارج گره نزنیم
نماینده سابق ایران در اوپک در گفتگو با بازار:

متحدین آمریکا هم دیگر با ترامپ همراه نیستند/ سفره مردم را به خارج گره نزنیم

خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک که عدم تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را به شکست استراتژی آمریکا علیه ایران می‌داند، گفت: حتی بسیاری از اعضای سازمان ملل که در گذشته خود را همراه آمریکا اعلام می‌کردند و جزء شرکای استراتژیک آن هستند هم دیگر با خواسته‌های آمریکا موافق نیستند.

بازار؛ گروه ایران: قطعنامه ضد ایرانی آمریکا با کسب یازده رأی ممتنع، دو رأی مخالف در مقابل تنها دو رأی موافق از تصویب در شورای امنیت بازماند. محمد علی خطیبی نمایند سابق ایران در اوپک در اینباره به بازار می‌گوید: در گذشته آمریکا به دلیل نفوذی که در بین کشورها داشت به راحتی قادر به تصویب درخواست‌های خود می‌شد، اما رای امروز شورای امنیت سازمان ملل نشان داد که آمریکا دیگر قادر به تحمیل نظر خود به دیگران نیست.

این کارشناس انرژی  ادامه داد: با توجه به تلاش‌هایی که دونالد ترامپ برای تصویب این پیشنهاد کرده بود، می‌توان این عدم رای به تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را یکی از ناکامی‌های بزرگ آمریکا دانست.

به گفته او، حتی بسیاری از اعضای سازمان ملل که در گذشته خود را همراه آمریکا اعلام می‌کردند و جزء شرکای استراتژیک آن هستند هم دیگر با خواسته‌های این کشور هم مسیر نیستند. این نشان دهنده این است که این کشور باید هر چه سریع تر در برنامه‌ها و سیاست‌های خصمانه خود تجدید نظر کرده و سیاست منطقی را در پیش بگیرد.

به گفته خطیبی، سیاست‌های یکجانبه گرایانه آمریکا حتی در برابر متحدین خود این کشور هم تاثیر گذار نیست چه برسد به ایران. هیچ گاه حاضر به باج دادن به این کشور نشده و از مواضع درست خود هیچ گاه عقب ننشسته است.

حتی بسیاری از اعضای سازمان ملل که در گذشته خود را همراه آمریکا اعلام می‌کردند و جز شرکای استراتژیک آن هستند هم دیگر با خواسته‌های آمریکا موافق نیستند

سفره‌های مردم را به عوامل خارجی گره نزنیم
هرچند که این کارشناس انرژی عدم تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را به معنی شکست استراتژی واشنگتن علیه ایران می‌داند اما معتقد است که میزان اتکا به توانمندی‌های داخلی و البته دیپلماسی تجاری ایران باید به قدری قوی باشد که حتی تصویب این پیشنهاد هم لطمه‌ای به اقتصاد ما وارد نکند.

او با بیان اینکه ما باید به دنبال یک اقتصاد درون زای برون گرا باشیم، افزود: اشتباهی که در سال‌های گذشته در اقتصاد ایران رخ داد، این بود که سفره‌های مردم را به اتفاقات خارجی که مدیریت آنها از عهده ما خارج بوده، گره زدیم و همین مساله موجب شده که شرایط زندگی مردم از هر گونه تصمیم گیری در خارج از کشور و تغییر رویکرد نسبت به کشور ما تاثیر بپذیرد.

اشتباهی که در سال‌های گذشته در اقتصاد ایران رخ داد، این بود که سفره‌های مردم را به اتفاقات خارجی که مدیریت آنها از عهده ما خارج بوده، گره زدیم و همین مساله موجب شده که شرایط زندگی مردم از هر گونه تصمیم گیری در خارج از کشور و تغییر رویکرد نسبت به کشور ما تاثیر بپذیرد

درآمدهای نفتی دیگر قابل اطمینان نیستند
نماینده سابق ایران در اوپک در پاسخ به این سئوال که عدم تحریم تسلیحاتی علیه ایران چه تاثیری روی فروش نفت می‌گذارد، گفت: اقتصاد ایران نباید خود را به سرنوشت این تصمیم گیری‌ها گره بزند. تجربه امسال بازار نفت به ما نشان داد که بازار نفت و درآمدهای حاصل از آن تا چه اندازه غیر قابل اطمینان است. شاهد بودیم که کشورهایی همچون عربستان و آمریکا که وابستگی زیادی به درآمدهای حاصل از فروش نفت داشتند تا چه اندازه از همه گیری ویروس کرونا آسیب دیدند.

او ادامه داد: پیش از این کسی گمان نمی‌کرد که بهای نفت روزی منفی شود. اما این اتفاق رخ داد. نفت یک کالای پر ریسک است که یک روز ممکن است بهای آن منفی شود و یک روز به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد. با این اوصاف یک درآمد نامطمئن است که نباید در نظام بودجه ریزی کشور خیلی روی آن متمرکز شد. البته معنای این جمله این نیست که توجهی به توسعه صنعت نفت نداشته باشیم، بلکه باید به دنبال روشی برای توسعه اقتصاد از مسیرهای غیر نفتی بود.

کسی گمان نمی‌کرد که بهای نفت روزی منفی شود. اما این اتفاق رخ داد. نفت یک کالای پر ریسک است که یک روز ممکن است بهای آن منفی شود و یک روز به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد. با این اوصاف یک درآمد نامطمئن است که نباید در نظام بودجه ریزی کشور خیلی روی آن متمرکز شد

در شرایطی که طبق آمارهای اعلامی مقامات مسوول اقتصاد ایران در زمینه فروش نفت وضعیت متفاوتی نسبت به گذشته دارد، طبیعتاً باید تکیه به منابع داخلی و تولید بیشتر شود. اما تولید کشور چه شرایطی دارد؟ بر اساس این گزارش آماری، شاخص قیمت تولیدکننده در پایان سال گذشته، با حدود ۳۷ درصد افزایش نسبت به سال ۹۷، در قله ۴۷۴ واحدی ایستاده است.

مرکز آمار ایران اعلام کرده که در زیر بخش صنعت، شاخص قیمت تولیدکننده در سال گذشته، حدود ۴۲ درصد نسبت به سال ۹۷ رشد کرده است. یکی از بالاترین رشدهای قیمتی در مواد اولیه و کالاهای صنعتی مرتبط با تولید محصولات موتوری و تریلر است که در این زمینه بیش از ۷۰ درصد رشد هزینه در طول یک سال وجود داشته است. نمود عینی این افزایش در شاخص قیمت تولیدکننده را در افزایش بهای محصول نهایی خودرویی می‌توان در ماه‌های پایانی سال گذشته و ماه‌های ابتدایی سال ۹۹ دید که بازار مهمی چون خودرو را به اختلال نیز کشاند.

کد خبر: ۳۵٬۶۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha