۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۴
این «پارک‌های» توسعه آفرین...
یادداشت؛

این «پارک‌های» توسعه آفرین...

زنجان -«باید پارک‌های علم و فناوری به عنوان یکی از عوامل افزایش سرعت توسعه پایدار در حوزه‌های مختلف مورد توجه قرار گیرند و با حمایت از شرکت‌های مختلف در جنبه‌های گوناگون، زمینه توسعه پایدار را فراهم کنند» این بخشی از یادداشت سید محمد موسوی سرپرست معاونت پارک علم و فناوری استان زنجان است که برای بازار نوشته است.

سیدمحمد موسوی؛ بازار: فناوری و نوآوری در جامعه امروز موجب تحقق اهداف با سرعت بیشتر شده است. در جامعه امروزی تعدد فارغ‌التحصیلان در حوزه‌های مختلف موجب تخصصی‌سازی جوانان شده که این موضوع به عنوان یکی از پارامترهای کارآمد در بهره‌برداری از فناوری و نوآوری حوزه‌های مختلف است.

تقارن آغاز سال‌جاری با شیوع ویروس کرونا موجب ایجاد بستر ناامیدی در شرایط تحریم‌های ظالمانه شد. تدبیر حکیمانه در انتخاب شعار سال توسط مقام معظم رهبری با عنوان «جهش تولید» موجب تزریق امید در جامعه بود که به وضوح قابل رویت است.

 لزوم بهره‌برداری از دستاوردهای تحقیقاتی در تولید و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان
سال جهش تولید بعد از چهل سالگی انقلاب به عنوان یکی از هوشمندانه‌ترین انتخاب‌ها بود که صنایع تولیدی را امیدوار بر خودکفایی کرد تا بتوان با تکیه بر دانش بومی و بهره‌برداری از پتانسیل جوانان در مسیر جهش تولید قرار گیرند.

در سال‌های اخیر، لزوم بهره‌برداری از دستاوردهای تحقیقاتی در تولید و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از پیش احساس می‌شود که پارک‌های علم و فناوری با ایجاد بستر مناسب در راستای تسهیل امور و حمایت از هسته و واحدهای فناور و دانش‌بنیان حرکت می‌کنند تا علم و تخصص فارغ‌التحصیلان در مسیر تبدیل به ثروت قرار گیرد.

در شرایط کنونی پارک‌های علم و فناوری نیز در سطح کشور با حمایت از کسب و کارهای نوپا در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند که می‌توان با دیدگاه بلندمدت به حضور آن‌ها امیدوار بود

در شرایط کنونی پارک‌های علم و فناوری نیز در سطح کشور با حمایت از کسب و کارهای نوپا در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند که می‌توان با دیدگاه بلندمدت به حضور آن‌ها امیدوار بود. هرچند در هزینه‌های راه‌اندازی کسب و کارهای مختلف قابل توجیه نباشد. در مقایسه هزینه‌های تولید کسب و کارهای صنعتی و کسب و کارهای نوپا با موضوع ایجاد اشتغال می‌توان به پایین بودن هزینه‌های راه‌اندازی کسب و کارهای نوپا اشاره کرد.

خدمات پارک‌های علم و فناوری در حوزه‌های مالی و تسهیلاتی، آموزش، مشاوره، جذب سرمایه، شبکه‌سازی، استقرار و برقراری ارتباط با صنعت و بازار هدف هر واحد تعریف می‌شود. از مهم‌ترین مزایای استقرار در پارک‌های علم و فناوری می‌توان به موضوع معافیت‌های مالیاتی مطروح در قوانین فروش محصولات فناورانه و پایین بودن هزینه خدمات قابل ارائه اشاره کرد.

علاوه بر این، پارک‌های علم و فناوری مسیر تشکیل اکوسیستم نوآوری و فناوری برای حضور هریک از بازیگران اعم از دولتی و خصوصی را تسهیل می کند. تراکم بازیگران این اکوسیستم موجب رونق آن و در نتیجه توسعه و رشد پایدار می‌شود.

آن‌ها مسیر تولید دانش فنی، دفاتر تحقیق و توسعه، فناوری و نوآوری هسته و واحدهای فناوری کوچک را در بدنه صنعت به جریان می‌اندازند و در نهایت آن را به بازار متصل می‌کند که این اقدام همان تکمیل حلقه مفقوده دانشگاه و صنعت است.

 پارک‌های علم و فناوری به عنوان عوامل افزایش سرعت توسعه پایدار در حوزه‌های مختلف
باید پارک‌های علم و فناوری به عنوان یکی از عوامل افزایش سرعت توسعه پایدار در حوزه‌های مختلف مورد توجه  قرار گیرند و با حمایت از شرکت‌های مختلف در جنبه‌های گوناگون، زمینه توسعه پایدار را فراهم کنند.

در مجموع باید از پارک‌های علم و فناوری به عنوان یکی از عوامل افزایش سرعت توسعه پایدار در حوزه‌های مختلف یاد کرد که می‌توانند با حمایت از شرکت‌های مختلف در جنبه‌های گوناگون، زمینه توسعه پایدار را فراهم کنند.

امید است در آینده تفکر دولتی حاکم بر این دست از سازمان‌ها که در مقیاس‌های بین‌المللی به صورت چابک و چالاک می‌شوند و محدودیت بودجه‌ای که مانع از دست‌یابی به اهداف پارک‌ها می‌شود، کاهش یابد تا مسیر توسعه پایدار در حوزه‌های مختلف از مسیر پارک‌های علم و فناوری محقق شود؛ چرا که تولد تا رشد و جذب سرمایه در پارک‌های علم و فناوری در کوتاه‌مدت قابل دسترسی است.

کد خبر: ۳۵٬۵۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha