۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸
دولت به‌جای حمایت کلامی از بورس، سیاستگذاری کند
دبیرکل کانون نهاده‌های سرمایه گذاری ایران:

دولت به‌جای حمایت کلامی از بورس، سیاستگذاری کند

اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهاده‌های سرمایه گذاری ایران گفت: دولت باید از حمایت های کلامی مداوم که انتظار بازار مثبت را ایجاد می کند دست بردارد.

به گزارش بازار، سعید اسلامی بیدگلی دبیرکل کانون نهاده های سرمایه گذاری ایران گفت: بازار بورس در فعالان و مدیران بازار سرمایه و همچنین سیاست گذاران اقتصادی کشور نگرانی هایی به وجود آورده است.

وی افزود: سرمایه گذاران دائما این خبر را می شنوند که ممکن است بورس اضافه ارزش و حتی حباب داشته باشد و سیاست گذاران هم نگرانند که با ورود این حجم از معاملات و نقدینگی ها به دیگر بازارها التهاب و آشوب هایی ایجاد شود.

دبیرکل کانون نهاده های سرمایه گذاری ایران عدم توسعه بازار سرمایه متناسب با رشد و ورود نقدینگی ها، انجام ندادن اقدامات به روز مانند افزایش سرمایه و معرفی اوراق جدید و سواد پایین مالی عموم مردم را از علل اصلی این نگرانی ها برشمرد و گفت: البته توجه یکباره به بازار سرمایه هم باعث شد که سازمان بورس و اوراق بهادار و وزارت اقتصاد و رسانه ها فرصت چندانی برای ارتقای سواد مالی مردم نداشته باشند و همین منجر به ورود مستقیم مردم به این بازار شد.

اسلامی در رابطه با نقش حمایتی دولت از بازار بورس در روند حرکت این بازار اظهار کرد: البته که حمایتهای کلامی و سیاست گذاری دولت هم از دلایل رشد این بازار محسوب می شود اما ورود حجم بالایی از نقدینگی به بازار سرمایه باعث رشدهای آنچنانی در برخی سهامها شد که لزوماً متناسب با سودآوری آن ها هم نبود.

دبیرکل کانون نهاده های سرمایه گذاری ایران مطرح کرد: دولت باید از حمایت های کلامی مداوم که انتظار بازار مثبت را ایجاد می کند دست بردارد و اگر هم قصد حمایت دارد بهتر است در حوزه سیاست گذاری اقدام کند.

همچنین در ادامه این گفتگوی اقتصادی، دکتر احسان عامری مدیر آموزش کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار درباره ضرورت ارائه آموزشهای لازم به شرکتهای بورسی گفت: ما در حوزه بازار سرمایه باید به هر سه ضلع از افرادی که در بازار بورس حاضر می شوند آموزش دهیم.

وی افزود: اخیراً به دلیل افزایش استقبال مردم و سرمایه گذاران از این بازار توجه افکار عمومی و رسانه ها بر دو ضلع مردم و سرمایه گذاران معطوف شده اما در کنار آن باید به شرکتها هم توجه ویژه ای داشت تا با شرایط و قوانین بازار سرمایه و حق و حقوق خودشان آشنا شوند.

مدیر آموزش کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار همچنین ضرورت ارائه آموزش به پرسنل و شاغلان نهادهای مالی و کارگزاری ها را نیز یادآور شد و گفت: این قشر هم باید از قوانین و رویه های کاری در این حوزه آگاهی داشته باشند.

عامری با بیان اینکه ما برای جذب سهامداران به بازار سرمایه و تأمین زیرساختها و ارائه آموزشهای لازم شاید حدود یک سال و نیم فرصت لازم داشتیم افزود: بر اساس اقتضائات اقتصادی کشور و همچنین آزادسازی سهام عدالت مردم جلو افتادند و این موضوع همه بخشها را به صورت فشرده با مشکل مواجه کرد.

وی تأکید کرد: علاوه بر سازمان بورس، وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی باید صدا و سیما و جراید هم ورود کنند تا در مدت کوتاه هم بتوان افکار عمومی را نسبت به مسائل و مشکلات بازار سرمایه اقناع کرد و هم سواد مالی مردم را ارتقا بخشید.

کد خبر: ۳۵٬۵۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha