۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸
عراق پول گاز را می‌دهد، ما نمی توانیم برداشت کنیم
رییس اتاق مشترک ایران و عراق در گفتگو با بازار:

عراق پول گاز را می‌دهد، ما نمی توانیم برداشت کنیم

رییس اتاق مشترک ایران و عراق می‌گوید: عراقی‌ها پول صادرات گاز را به موقع پرداخت و به حساب بانک مرکزی در تی پی عراق می‌ریزند، اما از آنجایی که در تحریم‌های اقتصادی به سر می‌بریم، امکان برداشت برای بانک مرکزی وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری بازار، صادرات گاز به یکی از مهم ترین بازار صادراتی ایران این روزها با چالش جدی مواجه شده است. آنگونه که وزیر نفت اعلام کرده به دلیل مسائل فنی میزان صادرات گاز به این کشور کاهش پیدا کرده است. البته این تمامی مشکل نیست و به گفته بیژن زنگنه ایران پولی بابت صادرات گاز از این کشور دریافت نکرده است. هرچند که زنگنه توضیح بیشتری در رابطه با بدحسابی عراقی‌ها نداده است اما حمید حسینی رییس اتاق مشترک ایران و عراق به خبرگزاری بازار می‌گوید: عراقی‌ها پول صادرات گاز را به موقع پرداخت و به حساب بانک مرکزی در تی پی عراق می‌ریزند. اما از آنجاییکه در تحریم‌های اقتصادی به سر می‌بریم، امکان برداشت برای بانک مرکزی وجود ندارد.

به گفته او، قرار بود که برای حل این مشکل درآمد حاصل از صادرات گاز به عراق در چرخه ارزی با و واردات کالا تسویه شود که هنوز این اتفاق رخ نداده است.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، با بیان اینکه اطلاع دقیقی در رابطه با میزان صادرات گاز به عراق ندارم، گفت: بیشتر صادرات ما به این کشور مربوط به نیمه اول سال است که میزان مصرف برق به طرز وحشتناکی افزایش می‌یابد و دولت عراق برای جبران کسری برق گاز وارد می‌کند.

حسینی گفت: در تابستان روزانه ۴۵ میلیون مترمکعب گاز به قیمت حدود ۲۰ سنت به این کشور صادر می‌کردیم که این میزان در نیمه دوم سال کاهش پیدا کرده است.

توافق‌های جدید گازی در راه است؟

بر اساس گزارش بررسی آماری سالانه شرکت بریتیش پترولیوم (BP )در پایان سال ۲۰۱۷ میلادی، ایران از لحاظ حجم ذخایر گاز با دارا بودن ۳۳,۲۰۰ تریلیون مترمکعب گاز پس از روسیه در مقام دوم جهان قرار دارد و سهمی معادل ۱۷.۲ درصد از ذخایر گازی را به خود اختصاص داده است. ایران با تولید سالانه ۲۲۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب گاز پس از آمریکا و روسیه در رتبه سوم کشورهای تولیدکننده گاز جهان قرار دارد و در این زمینه سهم ۶,۱ درصدی را از آن خود کرده است.

آنگونه که آمارها نشان می‌دهد در حال حاضر روزانه حدود ۸۰۰ میلیون مترمکعب گاز در ایران تولید می‌شود که حدود ۶۰۰ میلیونش تنها در بخش خانگی و اداری سوخت می‌شود. البته آنگونه که وزیر نفت اعلام کرده میزان تولید روزانه در آینده‌ای که به گفته او نزدیک است، به یک میلیارد مترمکعب افزایش خواهد یافت. سخنگوی شرکت ملی گاز در پاسخ به این سوال که این اضافه تولید قرار است به بازار کدام کشورها صادر شود، گفت: تلویحا اعلام کرد که توافق‌های جدیدی برای صادرات گاز خواهیم داشت. به گفته او، وقتی برای افزایش تولید برنامه ریزی می‌شود حتما در رابطه نحوه مصرف آن نیز تصمیم گیری شده است.  

کد خبر: ۳٬۵۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha