۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
الموت توسعه همه جانبه را می‌طلبد؛ آشیانه عقاب‌ها نیازمند رسیدگی مسئولان
بازار گزارش می‌دهد؛

الموت توسعه همه جانبه را می‌طلبد؛ آشیانه عقاب‌ها نیازمند رسیدگی مسئولان

قزوین- الموت منطقه‌ای کوهستانی در شمال شرق قزوین و در دامنه کوه‌های رشته کوه البرز با جمعیتی بیش از ۳۵ هزار نفری توسعه همه جانبه را می‌طلبد.

مریم کشاورز مسعودیان؛ بازار، اگرچه تعریف گیلاس الموت، فندق و محصولات کشاورزی و دامداری این خطه به گوش هر کسی رسیده است اما معمولا الموت را با نام «اوان» این دریاچه بی نظیر و قلعه الموت می شناسند. جاذبه های طبیعی، تاریخی و گردشگری که نتوانسته محرومیت این بخش را کاهش دهد.

اگرچه در طی سالیان گذشته مسئولین استانی و شهرستانی در بازه های زمانی مختلف در سفر به این منطقه تلاش کردند تا ابعاد محرومیت و فقر را چه از نظر خدمات رفاهی و چه از نظر بعد اقتصادی خانوار کاهش دهند اما هنوز بخش الموت با راه های صعب العبور و شالیزارهای مرغوبش جزو مناطق محروم و کمتر توسعه یافته استان قزوین است.

برگزاری جلسه شورای اداری استان قزوین در شهرستان رازمیان الموت از اقداماتی بود که شامگاه پنج شنبه به منظور رسیدگی به مشکلات بخش الموت انجام شد. جلسه ای که با حضور هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین، لطف الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی و فاطمه خمسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین و جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی برگزار شد.

رسیدگی به مشکلات مردم الموت در دستور کار
هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین در این جلسه با اشاره به برخی از مشکلات مردم ساکن در الموت قزوین بیان کرد: مسئله راه های صعب العبور، مسکن فرسوده، کم آبی برای زمین های کشاورزی ومشکلات اقتصادی موجود در منطقه موجب شده است تا مطالبات متعددی از سوی مردم این بخش از مسئولین استانی وجود داشته باشد که کاملا به حق است و انتظار ما از مسئولین استانی رسیدگی سریع و همه جانبه به مشکلات منطقه الموت است.

وی بیان کرد: در دوره ای شاهد این بوده ایم که خدمت رسانی به روستاها بسیار کمرنگ بوده است و نتایج آن را نیز دیدیم که روستاها خالی از جمعیت شد و کارکردهای اقتصادی و فرهنگی خود را از دست داد.

توسعه خدمات رفاهی لازمه حفظ کارکردهای اقتصادی و فرهنگی 
استاندار قزوین بیان کرد: به دلیل بی توجهی هایی که در مقطعی از زمان به مسئله روستاها صورت گرفته شاهد این بودیم که بخش قابل توجهی از جمعیت روستاها روانه شهرهایی شدند که آمادگی میزبانی از این تعداد جمعیت را نداشت. این در حالی است که حاشیه نشینی، افزایش بی کاری و بسیاری از آسیب های اجتماعی دیگر را نیز به دنبال خود در شهرها و روستاها رقم زد.

جمالی پور بیان کرد: اما خوشحالیم که امروز مسیر خدمت رسانی به روستاها هموار شده ست و در تلاشیم ا با جدیت خدمات مورد نیاز برای زندگی سالم و آسان را در اختیار مردم روستاهای قزوین قرار دهیم.

وی گفت: امروز بیش از ۷۰ درصد از روستاهای استان قزوین گازرسانی و بیش از ۹۰ درصد از روستاهای استان برق رسانی شده اند و همچنان در تلاشیم تا باقی روستاها را نیز به شبکه برق و گاز متصل کنیم.

تشکیل کمیته پیگیری مصوبات توسعه الموت در قزوین
استاندار قزوین عنوان کرد: با مشارکت اهالی منطقه در تلاشیم تا کمیته پیگیری مصوبات توسعه الموت در قزوین تشکیل شود و با مشارکت بخش خصوصی و دولتی بتوانیم مسیر توسعه و رشد را در این منطقه هموار کنیم.

جمالی پور گفت: الموت نگین درخشنده جاذبه های طبیعی و گردشگری در قزوین است از این رو با توسعه خدمات رفاهی و گردشگری میتوان بیشترین بهره وری را از از این بخش داشت.

الموت تشنه از شاهرود سهمی ندارد
لطف الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی نیز در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به مشکلات کشاورزان منطقه الموت گفت: این منطقی نیست که الموت تشنه ما سهمی از شاهرود خروشان نداشته باشد و با وجود کم آبی های زیاد این منطقه آب شاهرود با شتاب از استان خارج و به دریا سرریز شود.

وی بیان کرد: استان قزوین امروز دچار مشکلات در مدیریت منابع آبی است و به نظر می رسد نتوانسته ایم از دارایی های خود بهره وری مناسب داشته باشیم، امروز شاهرود از دل منطقه الموت می گذرد و با وجود خشکسالی که مزارع و باغات این منطقه را تهدید میکند ما نتوانسته ایم از این شاهرود سهمی برای خود در نظر بگیریم.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: منطقه الموت اگرچه صعب العبور و کوهستانی است اما بخش قابل توجهی از محصولات کشاورزی و باغی ما در کشور توسط مردم شریف این منطقه تولید می شود و قطعا با مدیریت درست می توانیم ۲۰ روستای این منطقه را با تجهیز به استخر های آبیاری در خصوص تامین آب ایمن کنیم.

سیاهکلی افزود: همچنین آسیب شناسی در خصوص مشکلات کشاورزان این بخش بسیار ضروری است چرا که سیلاب های هر ساله این منطقه خسارات زیادی را به شالیزارها و مزارع کشاورزی وارد کرده است که با تخصیص اعتبار مناسب و دیوار کشی میتوان این خسارات را به حداقل رسانید.

مسکن روستایی متناسب با نیاز و اقلیم روستاها طراحی و ساخته شود
نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: اگرچه نوسازی و مقاوم سازی با هدف حمایت از مردم مناطق محروم انجام شده است اما باید دقت کرد که نوع ساخت مسکن روستایی باید متناسب با اقلیم و ماهیت روستا باشد، چرا که نوع خاص کشاورزی ودام پروری در روستاها عدمتا با نوسازی واحدهی مسکونی دچار آسیب می شود و این مسئله خود میتواند اقتصاد روستا را با مشکل مواجه کند.

سیاهکلی عنوان کرد: روستائیان باید بتوانند با کمترین میزان بروکراسی اداری و مراحل سخت مجوز ساخت و ساز بگیرند، واحدهی خود را نوسازی کنند و شرایط زندگی مطلوب تری داشته باشند

راه‌های الموت مرمت و اصلاح شود
سیاهکلی همچنین با انتقاد جدی از راه های روستایی منطقه الموت قزوین گفت: کشاورزان در این مناطق حتی توان رسانده محصولات خود به شهرها را ندارند و در برخی از روستاهی این منطقه شاهد این هستیم که خدمات زیرساختی و رفاهی حداقلی به مردم نمی رسد.

وی بیان کرد: اصلاح و مرمت راه های روستایی امروز یک چالش جدی محسوب می شود نیاز است تا مسئولین استانی و کشوری برای این بخش تصمیمی قاطع بیاندیشند.

۱۰۰ کیلومتر لوله گذاری انتقال آب کشاورزی در الموت اجرایی شده است
فاطمه خمسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به تلاش جهاد کشاورزی استان قزوین جهت تامین آب کشاورزان این منطقه بیان کرد: استفاده از روش های نوین آبیاری به منظور کاهش مشکلات ناشی از کم آبی از مهم ترین اولویت های ما طی چند سال گذشته در استان بوده است که به تبع منطقه الموت به عنوان یکی از مناطق فعال ما در بخش کشاورزی و باغداری نیز در این حوزه به خوبی وارد شده است.

وی گفت: تا کنون بیش از ۱۰۰ کیلومتر لوله گذاری انتقال آب کشاورزی در منطقه الموت اجرایی شده است که بخش قابل توجهی از آن طی چند سال گذشته اتفاق افتاده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خاطرنشان کرد: در حال حاضر دو استخر ذخیره آب در روستهای فلار و ورتوان در منطقه الموت اجرایی شده است ودر صورت تامین اعتبار آمادگی احداث استخرهای دیگر در این منطقه را داریم.

خمسه بیان کرد: در حال حاضر طرح های بزرگ آبرسانی در این منطقه در حال اجراست و امیدواریم هرچه زودتر با بهره برداری از این طرح ها شاهد رفع مشکلات مردم در این بخش باشیم.

کد خبر: ۳۵٬۴۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha