۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
اما و اگرهای افت ۱۰ درصدی ارزش دلار طی ۵ ماه
تحلیل رسانه ای؛

اما و اگرهای افت ۱۰ درصدی ارزش دلار طی ۵ ماه

از ماه مارس تا کنون ارزش دلار در بازار جهانی ۱۰ درصد کاهش یافت که به عنوان فاکتوری منفی برای اقتصاد امریکا در میان مدت و دراز مدت محسوب می شود. هرچه اثرات مثبتی در کوتاه مدت برای اقتصاد این کشور دارد، اما مساله مهم این است که این ارز همچنان ارز رایج و مهم دنیا است و این جایگاه را حفظ خواهد کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: از ماه مارس سال جاری تا کنون ارزش دلار در بازار جهانی بالغ بر ۱۰ درصد کاهش یافت و باعث شد تا بازار پیش بینی ها در مورد تاثیر این تحول روی اقتصاد امریکا و اقتصاد دنیا داغ شود. بررسی ها نشان می دهد افت ارزش دلار در ماه های اخیر باعث شد تا نیمی از رشد ارزش آن طی ۱۰ سال اخیر از بین برود و تصویری که از این ارز در بازار جهانی ایجاد شده بود تخریب شود.

 گاردین در مورد تاثیر کوتاه مدت افت ارزش دلار نوشت: «افت ارزش دلار در کوتاه مدت روی اقتصاد امریکا و بازار این کشور اثر دارد. از طرف دیگر در درازمدت تزلزل بازار دلار و غیرقابل اعتماد بودن آن می تواند روی تصمیم گیری سران اقتصادی در نگهداری ذخایر ارزی تاثیر بگذارد و افت میزان استفاده از این ارز را به همراه بیاورد.»حال سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که دلیل افت ارزش دلار در ماه های اخیر چه بود و آیا می توان منتظر جایگزین شدن دلار با ارز دیگری به عنوان ارز مرجع در دنیا بود؟

سیاستهای فدرال رزرو تاثیر گذار است
اولین و اصلی ترین عاملی که باعث افت ارزش دلار شده است، تسهیل سیاستهای مالی  توسط فدرال رزرو است. کاهش نرخ بهره بانکی و تسهیل شرایط وام گیری در این کشور در پاسخ به بحران اقتصادی ایجاد شده در نتیجه همه گیری کرونا باعث شد تا ارزش دلار در بازار کاهش یابد و تقاضا برای دلار و اوراق قرضه دولتی به عنوان منبعی برای حفظ ارزش دارایی ها در دنیا کمتر شود.

از طرف دیگر کاهش ورود سرمایه های خارجی به بازار امریکا که باز هم به دلیل کاهش جذابیت بازارهای امریکایی بود به افت ارزش دلار دامن زد. بلومبرگ  نوشت:« در سال جاری فروش خانه توسط خارجی ها در امریکا کاهش پیدا کرد. همچنین استفاده ابزاری دولت امریکا از تجارت برای پیشبرد اهداف سیاسی و آغاز جنگ تجاری بین امریکا با دیگر کشورهای دنیا هم وجهه این کشور به عنوان یک ابر قدرت اقتصادی را از بین برد.»

این رسانه امریکایی از نقاط ضعف مهم امریکا در این ماه ها، استفاده زیاد امریکا از ابزار تحریم اشاره کرد. بلومبرگ  نوشت:« تحریم های امریکا علیه ایران و چین و روسیه و بسیاری از کشورهای دیگر نشان داد که این کشور راهکاری اصولی برای استفاده از این ابزار ندارد و تحریم راهی است که برای اعمال قدرت و تحمیل خواسته هایش به دنیال از آنها استفاده می کند.»

کشورهای صنعتی نگران هستند
افت ارزش دلار باعث شد تا ارزش پول  کشورهای در حال توسعه در برابر دلار افزایش یابد ولی کشورهای صنعتی از این وضعیت ابراز نگرانی کرده اند.ژاپن و کشورهای عضو اتحادیه اروپا نگران هستند که افزایش ارزش پول آنها در برابر دلار قدرت رقابتشان در بازارهای صادراتی را کاهش دهد و در نتیجه تاثیر مخربی روی روند احیای اقتصادی آنها بعد از پایان بحران کرونا داشته باشد.

اما مقامات اقتصادی امریکا از وضعیت ایجاد شده در بازار ارز، خرسند هستند. افت ارزش دلار  باعث شد تا کالاهای تولید امریکا بازار بزرگتری در سطح جهانی داشته باشد. اقتصاد امریکا برای سرمایه گذاران خارجی جذاب تر شود و سفر به این کشور بعد از پایان بحران کرونا  از نظر اقتصادی به صرفه تر باشد که همه این فاکتورها می تواند در تسریع روند احیای اقتصاد این کشور بعد از پایان بحران کرونا اثر گذار باشد.

اما تاثیر این سیاست در دراز مدت در اقتصاد این کشور چندان مطلوب نخواهد بود. کوین کایت یکی از تحلیل گران بازار ارز به سی ان ان گفت:« اگر ارزش دلار برای دوره ای طولانی پایین باقی بماند یا روند کاهشی داشته باشد، جایگاه این ارز در بازار جهانی از بین می رود.جایگاهی که در چهار سال اخیر و بعد از آغاز دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در امریکا به دلیل سیاستهای وی تضعیف شده است.»

افت ارزش دلارچالش بزرگی برای اقتصاد  امریکا ایجاد می کند
گاردین  نوشت:« هرچه اعتبار دلار در بازار جهانی بیشتر تضعیف شود، خطر از بین رفتن جایگاه امریکا در سطح جهانی و از بین رفتن جایگاه دلار به عنوان منبعی برای حفظ ارزش بیشتر می شود و هر دو عامل می تواند مانند چرخه ای، تضعیف دیگری را به همراه بیاورد.اغلب کشورها در این شرایط چاره ای جز چاپ اسکناس  برای تامین هزینه های خود ندارند و این سیاست هم به تضعیف زیر ساختهای مالی خواهد انجامید.»

 سی ان ان بر این باور است  افت ارزش دلار در این ماه ها و راهکارهایی که امریکا در اختیار دارد، همه باعث می شود تا اوضاع اقتصادی کشور سخت تر از امروز شود. از طرف دیگر باید توجه داشت که بحران کرونا و تعطیلی های گسترده ناشی از آن ، آسیب بزرگی به اقتصاد وارد کرده است و در این شرایط برخی از سیاستهای سازنده تر قابل اجرا نیست.

رسانه های آسیایی از این وضعیت با نام پایان سلطه دلار بر اقتصاد دنیا نام می برند و بر این باورند که در شرایط کنونی اقتصاد امریکا قدرت احیای این بازار را ندارد و دنیا هم به تدریج به سمت استفاده از ارزهای قوی تر یا ارز متعلق به اقتصادهای آینده مانند چین حرکت می کند.گاردین در پاسخ به این دیدگاه نوشت:« البته نمی توان با اطمینان در مورد درستی این نظریه صحبت کرد زیرا هنوز هیچ کشوری در دنیا نتوانسته است اقتصادی به بزرگی امریکا و قدرت نفوذی به اندازه امریکا در دنیا داشته باشد و تا زمانیکه چنین کشوری ظهور پیدا نکند، همچنان دلار ارز رایج دنیا باقی می ماند و هیچ فراز و فرودی در این بازار نمی تواند زمینه را برای حذف آن فراهم کند.»

کد خبر: ۳۵٬۴۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha