۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۰
نوسان قیمت نفت خام در بازارهای جهانی

نوسان قیمت نفت خام در بازارهای جهانی

بهای نفت خام سبک ‌برنت دریای شمال، سبد نفتی اروپا، در معاملات روز پنجشنبه کاهش یافت.

به گزارش بازار به نقل از صدا و سیما، در پایان معاملات روز کاری لندن، بهای نفت خام سبک ‌برنت دریای شمال‌ برای تحویل در ماه اکتبر با ۱۱ صدم درصد کاهش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین‌ به ۴۵ دلار و ۳۸ سنت رسید.

در معاملات الکترونیک بازار نیویورک هم بهای هر بشکه نفت خام سبک وست تگزاس اینترمدییت، ‌برای تحویل ‌در ماه سپتامبر با هفت صدم درصد کاهش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین‌ به ۴۲ دلار و ۶۴ سنت رسید.

بهای دو شاخص عمده نفتی جهان یعنی ‌نفت ‌خام سبک ‌برنت دریای شمال و ‌نفت خام سبک ‌نیویورک در معاملات روز کاری پیشین به ترتیب دو و نیم درصد و دو و یک دهم درصد افزایش یافته بود.

براساس اعلام آژانس اطلاع رسانی انرژی آمریکا میزان نفت خام ذخیره سازی شده آمریکا تا هفته گذشته یعنی هفته منتهی به هفتم ماه اوت چهار و نیم میلیون بشکه کاهش یافت. میزان نفت خام ذخیره سازی شده آمریکا در دو هفته گذشته نیز ۱۸ میلیون بشکه کاهش یافته بود.

ایپک اوزکاردسکایا Ipek Ozkardeskaya، تحلیلگر بازار بورس و امور مالی بانک سوئیسی Swissquote Bank در این باره گفت کاهش میزان نفت خام ذخیره سازی شده آمریکا برای افزایش قیمت نفت در بازار جهانی تشویق کننده است، اما برای برانگیختن اشتهای کارگزاران و سرمایه گذاران بازار نفتی کافی نیست.

برخی دیگر از کارشناسان معتقدند این آمار و ارقامی که منتشر شده است نشان می‌دهد تقاضا برای نفت در سطح جهان با وجود شیوع بیماری کرونا در حال افزایش است.

این در حالی است که سازمان کشورهای صادر کننده نفت اوپک و شرکای غیر اوپکی آن نیز تصمیم گرفته اند تولید خود را افزایش دهند.

در همین راستا تولید نفت سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در ماه ژویه افزایش یافت. نقش اصلی این افزایش را نیز عربستان سعودی برعهده گرفته است.

براساس گزارشی که اوپک منتشر کرده است تقاضا برای نفت در سطح جهان در سال ۲۰۲۰ به علت کاهش فعالیت‌های اقتصادی‌ و مالی در کشورهای خارج از سازمان همکاری و توسعه اقتصادی کاهش خواهد یافت.

نیل ویلسون کارشناس مارکتس دات کام (Markets.com) در تحلیل اوضاع حاکم بر بازار گفت درست است اوپک در این گزارش به مسئله کاهش تقاضا برای نفت در سطح جهان اشاره کرده است، اما از آن طرف تلاش کرده است تا نگرانی‌هایی مبنی بر اینکه مبادا کشورهای تولید کننده نفت گروه اوپک پلاس {OPEC+} در افزایش تولید خود خیلی سریع اقدام کنند آرام کند.

در این گزارش تاکید شده است کشورهای تولید کننده نفت گروه اوپک پلاس {OPEC+} به تلاش‌های خود برای حفظ توازن در عرضه و تقاضا ادامه خواهند داد.

در پایان آژانس بین المللی انرژی نیز روز پنجشنبه در گزارشی پیش بینی‌های خود درباره تقاضا برای نفت در سطح جهان در سال ۲۰۲۰‌ی و ۲۰۲۱ را به علت ضعف مستمر بخش حمل و نقل به ویژه حمل و نقل هوایی و بحران بهداشتی ناشی از شیوع بیماری کرونا کاهش داد.

کد خبر: ۳۵٬۳۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha