۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۱
درآمد طرح فروش نفت نباید صرف هزینه‌های جاری دولت شود
سخنگوی اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی:

درآمد طرح فروش نفت نباید صرف هزینه‌های جاری دولت شود

حسینی، سخنگوی اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت:طرح فروش نفت به مردم به شرط آن که تعهدی برای دولت آینده نداشته باشد و درآمدهای آن صرف هزینه‌های جاری نشود، طرح خوبی است.

به گزارش بازار به نقل از صدا و سیما، حمید حسینی افزود: اگر درآمدهای عاید شده از این طرح در صنایع پایین دستی نفت، گاز و پتروشیمی سرمایه گذاری شود، می‌تواند هم نقدینگی را مهار کند و هم باعث رونق اقتصادی شود.

وی اضافه کرد: براساس آنچه در این طرح آمده، ۸ میلیارد دلار از فروش نفت به مردم حاصل خواهد شد که اگر این درآمد را صرف تأمین مالی طرح‌های صنعت کنیم ۴۰۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت خام و ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه به ظرفیت تولیدات پالایشی کشور اضافه خواهد شد.

این فعال صنعت نفت گفت: با این کار هم پیمانکاران فعال می‌شوند، هم سازندگان تجهیزات و زنجیره‌ای از ارزش و خدمات ایجاد می‌شود که می‌تواند برای کشور ایجاد اشتغال کند.

حسینی با بیان این که اجرای این طرح باعث هدایت نقدینگی از بازارهایی نظیر ارز و سکه و طلا به فعالیت‌های مولد خواهد شد، در این طرح مردم می‌توانند دلارهای خود را به ریال تبدیل کنند و با آن اوراق نفتی بخرند و در آینده هم سود ناشی از افزایش ارزش دلار و هم افزایش قیمت نفت را نصیب خود کنند.

وی با بیان این که این طرح برای مردم و سرمایه گذاران جذابیت‌های خوبی دارد، ادامه داد: البته این که دولت گفته می‌خواهد به سرمایه گذاری‌ها ۱۸ درصد سود پرداخت کند درست نیست بلکه باید دولت فقط کف سود را تضمین کند به این معنی که اگر امروز کسی نفت را ۳۵ دلار خرید و در پایان مهلت سررسید نفت از رقم ۳۵ دلار پایین‌تر بود در این شرایط دولت ورود کند و نفت را با همان قیمت ۳۵ دلار از مردم بخرد.

سخنگوی اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان این که درآمد حاصل از این طرح برای مردم معاف از مالیات است، گفت: این مسئله باعث جذابیت بیشتر برای سرمایه گذاران خواهد شد.

حسینی با بیان این که امروز در بسیاری از بورس‌های نفتی جهان معاملات به صورت کاغذی انجام می‌شود و اینگونه معاملات چندین برابر معاملات فیزیکی است، افزود: البته باید دولت تضمین دهد که درآمدهای حاصل از این طرح را صرف هزینه‌های جاری نکند و این درآمدها برای تأمین مالی طرح‌ها صرف شود تا بدین وسیله طرح‌هایی که قرار است دو سال آینده شروع شوند با ایجاد درآمدهای آتی همین امروز آغاز شوند و تا دو سال آینده به بهره برداری برسند.

این کارشناس نفتی با بیان اینکه این طرح می‌تواند برای سال‌های متمادی ادامه پیدا کند گفت: با این کار موضوع ایجاد تعهد دولت فعلی برای دولت آینده نیز منتفی می‌شود ودولت بعد نیز می‌تواند از همین سازوکار برای کسب درآمد استفاده کند مضاف بر اینکه اگر درآمد حاصل از اجرای این طرح در طرح‌های عمرانی و زیر ساختی کشور سرمایه گذاری شود عایدات آن به دولت آینده نیز می‌رسد.

وی افزود: دولت برای کسری بودجه، راهکارهای دیگری دارد که می‌تواند با فروش بخشی از اموال خود یا عرضه اوراق قرضه و یا برداشت از صندوق توسعه ملی این کسری را جبران کند.

این کارشناس نفتی اضافه کرد: اگر این طرح با اصلاحات کارشناسی اجرایی شود طرح بسیار خوبی است و من نام آن را بردن نان بر سر سفره مردم گذاشتم چرا که همه مردم در صنعت نفت و توسعه کشور شریک می‌شوند.

کد خبر: ۳۵٬۳۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha