۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶
کاهش التهاب بازار اجاره مسکن در تابستان
تب ۳۸ درصدی تورم اجاره بها در بهار

کاهش التهاب بازار اجاره مسکن در تابستان

در حالیکه این روزها شاهد اجرای برنامه های ویژه از سوی دولت برای بازار اجاره هستیم اما متوسط اجاره بهای هر مترمربع مسکن در بهار امسال به ۵۵ هزار و ۷۰۰ تومان رسید که در مقایسه با بهار سال گذشته، ۳۸ درصد افزایش پیدا کرده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: آغاز اجرای برنامه های ویژه دولت و حتی مجلس برای کاهش التهاب بازار مسکن و اجاره بها نشان می دهد که روند صعودی نرخ اجاره بها در فصل نقل و انتقالات تا حدودی متوقف شد و تا حدودی مناسب جلوه کرد.

تصویب تعیین سقف برای اجاره بهای مسکن در پایتخت و سایر شهرها، آغاز پرداخت تسهیلات مسکن به مستاجران و تحویل واحدهای مسکن مهر و طرح اقدام ملی باعث شد تا این روزها شاهد کاهش التهاب بازار مسکن و شیب نسبتا آرام رشد قیمتها در بازار اجاره مسکن باشیم.

در حالیکه این روزها شاهد اجرای برنامه های ویژه از سوی دولت برای بازار اجاره و آرام بودن بازار مسکن هستیم اما گزارش مرکز آمار نشان می دهد که متوسط اجاره بهای هر مترمربع مسکن در بهار امسال به ۵۵ هزار و ۷۰۰ تومان رسید که در مقایسه با بهار سال گذشته، ۳۸ درصد افزایش پیدا کرده است.

این آمار را اگر با وضعیت کنونی بازار مسکن مقایسه کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که شیب تند رشد قیمت ها در بازار اجاره که در فصل بهار آغاز شده بود در تابستان و در اوج نقل و انتقالات تا حدودی متوقف شده است. این کاهش شیب رشد قیمت و نرخ اجاره بهای مسکن را می توان ناشی از آغاز برخی برنامه های وعده داده شده از سوی دولت و مجلس برشمرد.

بر اساس گزارش‌های روزانه، تاکنون آژانس‌های املاک در همه مناطق از این مصوبه تبعیت کرده اند و طبق رصدهای انجام گرفته معاملاتی که در آژانس‌ها ثبت شده، نشان دهنده کنترل و ایجاد ثبات در این بازار است

یکی از برنامه هایی که توانست میزان رشد نرخ اجاره بها را کنترل کند تعیین سقف برای اجاره بها و آغاز اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه برشمرد.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی درباره تصویب مصوبه ستاد ملی مقابه با کرونا بابت کنترل بازار اجاره، تصریح کرد: این مصوبه بازار پرالتهاب اجاره مسکن را کنترل کرده است. در همین زمینه و بر اساس گزارش‌های روزانه، تاکنون آژانس‌های املاک در همه مناطق از این مصوبه تبعیت کرده اند و طبق رصدهای انجام گرفته معاملاتی که در آژانس‌ها ثبت شده، نشان دهنده کنترل و ایجاد ثبات در این بازار است.

وی افزود: سازمان امور مالیاتی در خصوص اخذ مالیات از خانه‌های خالی سامانه را بارگذاری کرده تا با شناسایی این واحدها برای مالکان برگه مالیاتی ارسال کند. این مالیات برای ایجاد بازدارندگی است تا مالکان این واحدها هرچه سریع‌تر این واحدهای خالی را به بازار عرضه کنند.

این اقدامات که وزیر راه و شهرسازی نیز به آن اشاره کرده نشان می دهد که تا حدودی دولت با دخالت در بازار مسکن در کاهش التهاب موفق بوده است.

بازار مسکن در طول یک‌سال گذشته روزهای پرالتهاب و کم‌سابقه‌ای را تجربه کرده است. جهش شدید قیمت مسکن به ویژه در کلانشهرها بر اثر نوسانات ارزی و هجوم نقدینگی به سمت این بازار باعث شده تا نگرانی‌ها نسبت به تامین نیاز مسکن جامعه بیشتر از هر زمان دیگری دامن زده شود. این نگرانی بیشتر از این بابت است که رشد قیمت مسکن موجب رشد نرخ اجاره بهای مسکن می شود. 

پس لزوم نظارت و کنترل بر بازار مسکن که با دخالت دولت همراه شد این روزها خود را در کاهش التهاب بازار اجاره مسکن نشان می دهد.

کد خبر: ۳۵٬۳۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha