۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۷
خراسان شمالی در جذب سرمایه موفق نبوده است؛ احوال ناخوش بازار سرمایه گذاری
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

خراسان شمالی در جذب سرمایه موفق نبوده است؛ احوال ناخوش بازار سرمایه گذاری

بجنورد- ۱۶ سال از تفکیک خراسان شمالی از خراسان بزرگ می‌گذرد اما تغییرات و عدم ثبات مدیریتی موجب عدم توسعه مطلوب این استان شده و کارشناسان معتقد هستند که ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری این استان بسیارند و باید بر روی آن‌ها برنامه‌ریزی بهتری شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: ظرفیت‌های خراسان شمالی در حوزه‌های کشاورزی، گردشگری، صنعت و معدن بسیار عظیم است که می‌توان از این ظرفیت‌ها در راستای اجرای طرح‌های توسعه‌ای در حوزه‌های مختلف بهره گرفت، ولی متأسفانه آن‌گونه که بایدوشاید این استان نتوانسته شاخص‌های خود را ارتقا دهد.

استانی که دارای کشاورزی، دامداری، سدهای متعدد، آب، معدن، صنایع دستی و گردشگری و ده‌ها مزیت دیگر است، همواره در زمینه جذب سرمایه‌گذار ناکام بوده و نتوانسته آن‌طور که باید و شاید توسعه اقتصادی را از زمینه سرمایه‌گذاری مشاهده کند

برخی صاحب نظران معتقد هستند که خراسان شمالی با دارا بودن پتانسیل های متعدد باید در زمره استان های برتر حوزه جذب سرمایه گذاری می بود اما فقدان تیم های مذاکره کننده سرمایه گذاری که بتوانند پکیج های مختلف سرمایه گذاری را برای سرمایه گذاران و ایجاد ترغیب در بین انها فراهم کنند، به این موضوع ضربه زده است.

در این راستا با محمد وحیدی نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم و رازوجرگلان در مجلس شورای اسلامی به گفتگو نشستیم.

* وضعیت سرمایه‌گذاری در خراسان شمالی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
خراسان شمالی دارای منابع و پتانسیل‌های بسیار خوبی در منطقه است و این استان با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی مناسب، وجود معادن و برخورداری از ظرفیت خوب در حوزه دامی و باغات به‌نوعی بهشت سرمایه‌گذاری بوده اما نتوانسته‌ایم به‌خوبی برای آن سرمایه‌گذار جذب کنیم.

در بخش سرمایه‌گذاری قوانینی وجود که استان‌های محروم به علت وجود ثبات مدیریتی از آن خیلی بهره‌مند نمی‌شوند و استان‌های برخوردار، از کمک‌های موردی موجود در قانون استفاده کرده و بر توسعه خود می‌افزایند.

با توجه به اینکه ۱۶ سال از تقسیم استان خراسان شمالی از استان خراسان بزرگ می‌گذرد ولی متأسفانه به دلیل عدم ثبات مدیریتی و تغییرات مکرر مسئولان در خراسان شمالی سبب شده تا افراد از تصمیم‌گیری در درازمدت و برنامه‌ریزی بازبمانند و در حال حاضر احوال بازار سرمایه‌گذاری در خراسان شمالی موردقبول نیست و باید با انسجام مردم و مسئولان، موانع را از پیش رو برداریم.

مقام معظم رهبری در سفر خود در سال ۹۱ به خراسان شمالی تأکید کردند که این استان می‌تواند جزو ۱۰ استان برتر کشور باشد و این مسئله نشان‌دهنده وجود ظرفیت‌های مختلف است. در این زمینه‌ مطالعات بسیاری انجام‌شده و این قابلیت وجود دارد و این امر با انسجام و همراهی مردم و مسئولان محقق خواهد شد.

* علت عدم استقبال سرمایه‌گذاران در سرمایه‌گذاری چیست؟
در حال حاضر سرمایه‌گذاران بخش خصوصی همیشه به دنبال این هستند که در استان‌های مرکزی سرمایه‌گذاری کنند زیرا به‌یقین به دنبال سود و مکانی با مزیت‌های فراوان هستند که در این زمینه باید دولت بسته‌های تشویقی مانند معاف از مالیات، پرداخت تسهیلات با کارمزد پایین و... برای این سرمایه‌گذاران در نظر بگیرد.

اگر خراسان شمالی را با دیگر استان‌های هم‌تراز خود مقایسه کنیم متأسفانه هنوز به جایگاه مطلوب نرسیده و در بسیاری از شاخص‌ها توسعه‌نیافته است.

همچنین خراسان شمالی جایگاه خوبی در سطح ملی نیز ندارد، به‌رغم وجود ظرفیت‌های مناسب اما نیروی چندانی در وزارتخانه‌های کشور از خراسان شمالی وجود نداشته و از مدیران خراسان شمالی درشان این استان طراحی و به‌کارگیری نشده‌اند.

* وضعیت راه‌های روستایی و ابنیه‌ها چگونه است؟
سه محور اقتصادی استان (اشتغال‌زایی و رفع بیکاری، درآمد استان و مسکن روستایی) نیاز به توجه ویژه دارد و در حال حاضر وضعیت فعلی استان در مسائل مهم راه روستایی و ابنیه فنی، آب شرب،گازرسانی روستاها و مناطق عشایری و.. ۲۹ کشوری است. 

همچنین کمک به ناوگان روستاها در حمل‌ونقل با تسهیلات ارزان و کم کارمزد ( مینی‌بوس، ون و سواری) و تقویت زنجیره تولید در طرح‌های حمایتی دام، اسب، نوغانداری، گلخانه‌ها، انگور و زعفران یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت در استان است.

اکنون توجه ویژه به سرمایه‌گذاری لازم درراه‌های روستایی استان و تأمین آب شرب سالم روستایی بخصوص در مجتمع‌های آب‌رسانی بخش‌های مانه، جر گلان، غلامان، مرکزی بجنورد، حصارگرمخان، شوقان، سنخوات و روستاهای دارای تنش آبی در ۳۰۰روستای استان مهم هستند.

* در راستای حمایت از تولیدکننده‌های دام سنگین چه اقداماتی صورت گرفته است؟
در چند روز گذشته دیداری با مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور در راستای حمایت از تولیدکننده‌های دام سنگین خراسان شمالی داشتیم که در این دیدار در خصوص عدم‌حمایت دولت در خرید دام تولیدی سنگین دامداران داخلی و واردات بی‌رویه گوشت خارجی و بلاتکلیفی دامداران و گرانی نهاده‌های دامی، صحبت‌هایی شد و مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور طی بخشنامه‌ای به مدیران و سرپرستان پشتیبانی امور دام استان‌ها خرید گوشت گوساله از محل مازاد تولید را ابلاغ کرد.

این مهم با همکاری وزیر معاونت امور دام جهاد کشاورزی کشور، معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت و دبیر کارگروه کنترل بازار صورت گرفت و سهم استان خراسان شمالی در مرحله اول ۱۰۰ تن تعیین شد و قیمت پایه پنج تکه‌ای آن هر کیلو ۷۰۰ هزار ریال تعیین‌شده است.  در همین راستا اتحادیه دامداران نیز به ازای هر کیلو گوشت، حدود سه کیلو جو به نرخ تعاونی دولتی تحویل می‌دهد.

* پیرامون اقدامات صورت گرفته در خصوص تجهیز آتش‌نشانی مرکز استان بگویید؟
با توجه به روند ساخت مجتمع‌های ساختمانی بلندمرتبه در خراسان شمالی وجود نردبان مخصوص این دست از ساختمان‌ها در آتش‌نشانی مرکز استان ضروری است.

با ارائه درخواستی به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و اعلام وضعیت موجود، روند پیگیری اختصاص نردبان آتش‌نشانی با ارجاع موضوع به معاونت همیاری شهرداری‌های وزارت کشور آغاز شد و این نردبان که ارزش ریالی آن‌هم اکنون حدود ۱۷۰ میلیارد ریال است به‌زودی در اختیار استان قرار خواهد گرفت.

شهرستان بجنورد تنها مرکز استانی است که فاقد تجهیزات اطفاء حریق و نردبان خاص آتش‌نشانی برای ساختمان‌های بلندمرتبه است و این موضوع چندین سال است در استان مورد بی‌توجهی مسئولین بوده که وقتی شهر در ارتفاع توسعه می‌یابد، باید به مؤلفه‌های شهری که در ارتفاع ساخته می‌شود هم توجه شود.

کد خبر: ۳۵٬۳۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha