۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵
ریزش چهارشنبه بازار بورس عمدی بود؟!
نظر کارشناسان در مورد بازار روز گذشته

ریزش چهارشنبه بازار بورس عمدی بود؟!

بر اساس اظهارات کارشناسان، هنگ کردن سیستم معاملات، عدم رای اعتماد به وزیر صمت، عرضه سهام عدالت از عوامل اصلی ریزش شاخص در روز چهارشنبه است.

پژمان مرادی؛ بازار: در طول هفته‌ای که گذشت بازار بورس بیشتر تحلیل‌گران و سهامداران بازار را حیرت زده کرد به گونه‌ای در طول یک روز  بازار  در مدت دو تا سه ساعت با یک خبر قرمز و با تکذیب همان خبر سبز شد.

سابقه بازار نشان می‌دهد تا کنون بازار به این میزان از حساسیت نرسیده بود که با اعلام خبرهای مختلف دچار نوسانات سنگین شود. این حساسیت که بیشتر آن ناشی از ورود افراد کم تجربه به این بازار هست سبب شده بازار روند تحلیلی خود را از دست بدهد و بیشتر بر جو روانی اداره شود.

بازار در آخرین روز معاملاتی خود با ۲۴ هزار واحد ریزش بر روی یک میلیون ۹۷۵ هزار واحد ایستاد این فقط شاخص کل نبود که ریزش کرد بلکه شاخص هم وزن هم ریزشی مشابه شاخص کل داشت که نشان می‌دهد نه تنها سهم‌های اثر گذار بر شاخص کل ریزش داشتند بلکه بیشتر نمادهای کوچک هم ریزش داشتند.

در بیشتر نمادها روز چهارشنبه و سه شنبه صف فروش رونق گرفته بود و کمتر نمادی را پیدا می‌کردید که صف خرید داشته باشد. اکثر کارشناسان بر این اعتقادند بازار از مسیر اصلی خود که بر اساس تحلیل‌های مردم جلو می‌رفت خارج شده است.

سه دلیل ریزش بازار در روز چهارشنبه
در رابطه با بازار این هفته به خصوص در روز سه شنبه و چهارشنبه قاسم صادقی کارشناس بورس در گفتگو با بازار گفت: در مورد بازار چهارشنبه روی مرز دو میلیون واحد ما حمایت روانی و تکنیکالی داشتیم و قرار بود در مرز حمایت صورت بگیرد که در ابتدای روز هم مثبت بود اما رفته رفته عرضه زیاد شد و یکی از دلایل عرضه، تنگی برخی سیستم های معاملاتی بود که در واقع نمی‌شود گفت تنها دلیلش این است.

صادقی افزود: ما دیدم سفارشات به مشکل  خورد و  چنین  اتفاقی افتاد؛ دلیل دیگر می‌تواند بی اعتمادی افرادی باشد که تازه وارد هستند که با داستان دارا دوم و تکذیب آن یک مقدار بی احتیاطی کردند و در مثبت ها خالی کردند و وقتی ثبات ایجاد شد وارد شوند.

این کارشناس بازار سرمایه هنگی سیستم معاملاتی را مشکوک عنوان کرد و گفت: هنگ شدن سیستم معاملات یک مقداری مشکوک بود چرا که دیروز که بازار کاملا منفی بود ما هیچ گونه مشکلی در ارسال سفارشات نمی‌دیدیم اما امروز وقتی مثبت شده بود این موضوع دیده شد.

وی اضافه کرد: مشکل کارگزاری نبوده و خود سازمان بورس ظاهرا چنین کاری کرده است. روز سه شنبه که حجم معاملات بالا بود چنین  اتفاقی نیفتاد اما یک روز که بازار می‌خواهد مثبت شود این حرکت‌ها را  می‌بینیم در حالی که بازار باید خودش حرکت کند و دانش مردم آن را حرکت دهند، حتی اگر سهامداران در حال اشتباه هستند کسی نباید با این روش دخالت کند ولی شک داریم که بالاخره درصد زیادی از این مسئله مربوط به دستوری شدن بازار بر می‌گردد و همان طور که دیدید روز چهارشنبه عرضه‌های یکسری از حقوقی‌ها آبشاری بود در نتیجه نباید انتظار مثبت شدن بازار را داشت.

صادقی با این فرض که بازار از سوی دولت دستوری شده دلیل این کار دولت را این گونه بیان کرد: دلیلش می‌تواند بحث کنترل بازار باشد به همین خاطر اجازه ندادند این موج صعودی ایجاد شود و احتمالا می‌خواهند نزدیک به هفته شهریور ماه و همزمان با عرضه دارا دوم این موج شروع شود  و بنده به غیر از این موضوع انگیزه دیگری نمی‌بینم.

عرضه یکباره سهام عدالت علت ریزش شاخص 
عسگری یکی از فعالان بازار سرمایه در همین رابطه در گفتگو با بازار گفت: ما روز چهارشنبه تاثیر خبر دارا دوم را صبح با مثبت شدن بازار مشاهده کردیم اما منفی شدن بازار ناشی از فروش یکباره سهام عدالت در بازار بود.

وی اضافه کرد: بانک‌های و یا متولیان فروش سهام مردم در بانک‌ها سهام عدالت را با قیمت پایین به صورت گسترده عرضه کردند این در حالی است که قرار بود دولت فروش سهام عدالت را به صورت مرحله‌ای در بازار اجرا کند.

این فعال بازار بورس در این قسمت هم عقیده با آقای صادقی است که عنوان کرد: بخشی از سهامداران به خصوص سهامداران تازه وارد با این هدف که بازار فعلا ریزشی است سهام خود را فروختند و همچنین بازار از تحلیل به خاطر دستوری شدن آن خارج شده است.

به گفته عسگری با توجه به بررسی تابلوی بورس و نمادهای مختلف به نظر می‌رسد که بازار از شنبه روند صعودی داشته باشد.

عدم رای اعتماد به وزیر صمت علت ریزش بازار
نوید خاندوزی کارشناس بازار سرمایه هم می‌گوید: به نظر من آنچه درباره علت افت معاملات چهارشنبه مانند عدم رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی صمت یا اختلال در هسته معاملات گفته می‌شود بهانه‌ای برای افت شاخص است اما در اصل بازار مایل به اصلاح قیمت هاست.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: آزادسازی سهام عدالت از اصلی ترین دلایل ریزش شاخص در معاملات امروز بود و بخشی از صف فروش سنگین امروز را سهام عدالت تشکیل می‌داد. اثرگذاری منفی سهام عدالت بر شاخص از دیگر مسائل حاشیه‌ای امروز مانند هسته معاملات یا توقف عرضه دارا دوم مؤثرتر بوده است. همه این اقدامات به معنی تشدید سمت عرضه است و نباید با اقداماتی از این دست، تعادل موجود در عرضه و تقاضا را بر هم زد.

وزیر صمت و سهام عدالت دو علت ریزش شاخص کل بازار
صوفیان کارشناس بازار سرمایه در همین رابطه به بازار گفت: متولی عرضه دارا دوم در بازار بورس وزارت صمت است که با عدم رای اعتماد نمایندگان مجلس، این احساس در بازار ایجاد شد که ممکن است که این صندوق به دلیل وجود چنین اتفاقاتی دیرتر به بازار عرضه شود.

این کارشناس اضافه کرد: هم زمان فروش سهام عدالت در بازار سرمایه و تقلای بانک‌های برای خلاصی از سهام عدالت آن را به صورت گسترده عرضه کردند که یکی از عوامل اصلی ریزش بازار بود. مشخص نیست با این اوضاعی که دولت در پیش گرفته هفته آینده بازار مثبت باشد یا منفی چرا که بورس از حالت تحلیل خارج شده است.

مجموع کارشناسان دو علت عمده را دلیل ریزش بازار در روز چهارشنبه عنوان کردند یکی عدم رای اعتماد مجلس به وزیر صمت و دیگری عرضه سهام عدالت در بازار بورس است. گفته می‌شود.  

کد خبر: ۳۵٬۲۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
      1 0
      برکسی پوشیده نماند