۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۶
نقش کمرنگ شرکت‌های دانش بنیان در حوزه گردشگری؛ وقتی از فرصت‌ها استفاده نمی‌شود
بازار گزارش می‌دهد؛

نقش کمرنگ شرکت‌های دانش بنیان در حوزه گردشگری؛ وقتی از فرصت‌ها استفاده نمی‌شود

تبریز- استارت آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان در حوزه گردشگری می‌توانند با ماهیت خلاقیت‌محور خود، ظرفیت بالقوه گردشگری را شکوفا کنند ولی متاسفانه چندان استفاده ای از دانش روز این شرکت ها در جهت رونق صنعت گردشگری آذربایجان شرقی نمی شود.

بازار؛ گروه استان ها: طی سالیان اخیر و با رشد استفاده از اینترنت، فرصت‌های جدید در فضای آنلاین برای ایجاد کسب و کارهای جدید و صدالبته استفاده از امکانات جدیدتر برای کسب و کارهای سنتی بوجود آمد. یکی از حوزه‌هایی که به شدت مورد توجه کارآفرینان قرار گرفت و به دنبال آن، با استقبال بسیار مناسب کاربران نیز مواجه شد، صنعت گردشگری بود.

شرکت‌های استارتاپی و دانش بنیان جدید با طراحی نرم افزارهای مورد نیاز خود در بستر آنلاین و تولید محتوا شامل متن و عکس و ویدئو در اینترنت به معرفی محصول خود می‌پردازند، خلاقیت و ایده‌های نو در تور گردانی ارائه می‌دهند، خدمات حمل و نقل و خانه‌های محلی و بوم گردی را مطرح می‌کنند، کارهایی از قبیل معرفی جاذبه‌ها، ارزیابی غذا و یا سرویس سفر برای افراد کم‌توان و معلول و یا توسعه روستایی و خلاقیت در ورود توریست‌ها از جمله کارهایی است که این شرکت‌ها می‌توانند انجام دهند و با استقبال کاربران رو به رو شوند.

شرکت‌های دانش بنیان گردشگری در ایران نیز طی چند سال اخیر هم از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت رشد بالایی تجربه کرده اند. امروز شاهد سایت‌ها و نرم افزارهای موبایلی مختلفی هستیم که خدمات مسافرتی آنلاین شامل رزرو هتل، پرواز، تور و اطلاعات سفر و سایر خدمات را به صورت اینترنتی و آنلاین انجام می‌دهد که یک تیم فنی و برنامه‌نویس و مدیران تحصیل کرده و با دانش در آن فعالیت می‌کنند.

رونق فعالیت‌های آنلاین در زمینه گردشگری
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شرکت‌های دانش بنیان این است که خدمات قابل توجه و جدیدی ارائه می‌دهند که هیچ کس قبل از این انجام نداده باشد و بسیاری بر این باورند که این فعالیت‌های آنلاین در زمینه گردشگری با آغاز فعالیت چنین شرکت‌های جرقه خورده و به جایگاهی که امروز دارد رسیده است.

البته لازم به ذکر است که با وجود تمام ظرفیت‌های گردشگری موجود در ایران و تلاش‌های صورت گرفته برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه، هنوز فاصله زیادی با حد مطلوب خدمات گردشگری و نیز جذب گردشگر چه داخلی و چه خارجی وجود دارد. ایران در حوزه منابع گردشگری با توجه به تاریخ غنی و موقعیت خاص جغرافیایی، جزو برترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود اما سهم بسیار ناچیزی از درآمدهای صنعت گردشگری دارد.

توجه روزافزون به شرکت‌های دانش بنیان در حوزه گردشگری و حمایت از ایده‌های جدید برای ارائه خدمات و جذب گردشگر، شاید یکی از اصلی ترین راهکارها برای حل مشکلات این حوزه باشد. استان‌های مختلف در کشور، به ویژه استان‌های مرزی نیز بدون شک می‌توانند باتوجه به شناخت و قرابت فرهنگی با کشورهای همسایه، به طور مستقل این راه را پیش برده و از ظرفیت‌های خود برای ارزآوری و رشد اقتصاد استان و کشور بهره لازم را ببرند.

استفاده از ایده‌های نوین شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای توسعه گردشگری و صنایع‌دستی
در همین زمینه، احمد حمزه زاده، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار بازار، استفاده از ایده‌های نوین شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای توسعه گردشگری و صنایع‌دستی را از مهم‌ترین اولویت‌های این اداره کل عنوان کرده و می‌گوید: آذربایجان شرقی دارای نیروهای جوان و خلاقی در حوزه استارت آپی است که همواره در این حوزه با نوآوری‌های ویژه و کارآمد رویدادهای مهمی را در تبریز رقم‌زده‌اند، لذا این اداره کل نیز به عنوان متولی اصلی گردشگری و صنایع‌دستی همواره از فعالیت‌های این گروه خلاق حمایت کرده و در راستای توسعه گردشگری استان از این ظرفیت بهره خواهد برد.

حمزه زاده ادامه می‌دهد: یکی از اقدامات اخیر ما در حوزه دیجیتال مارکتینگ، اقدام به تهیه ویدئو کلیپ‌های متعدد از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری استان و همچنین راه‌اندازی بازار مجازی صنایع‌دستی با محوریت معرفی، آموزشی و عرضه مستقیم آثار هنری با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان استان بوده است.

صنعت گردشگری ایران عقب مانده است
مهیار نعمتی، از فعالان حوزه گردشگری استان آذربایجان شرقی در خصوص وضعیت این صنعت و نیز لزوم فعالیت بیش از پیش شرکت‌های دانش بنیان در حوزه گردشگری به خبرنگار بازار می‌گوید: باید توجه کنیم که با وجود تحریم‌های بین المللی، یکی از سیاست‌های اصلی دولت، حمایت از شرکت‌های داخلی و به ویژه شرکت‌های دانش بنیان در همه حوزه‌ها از جمله حوزه گردشگری است و به دنبال این است تا با رشد و پا گرفتن این شرکت‌ها، تحول بزرگی در اقتصاد کشور ایجاد شود.

وی ادامه می‌دهد: صنعت گردشگری ایران نسبت به پتانسیل‌هایی که دارد، بسیار عقب مانده است و در مقایسه با سایر کشورها، اقدامات بسیار اندکی در این حوزه صورت گرفته است. بنابراین امروز فرصت‌های بسیاری برای افراد خوش فکر و صاحب ایده وجود دارد تا قدم در این مسیر گذاشته و خلاء های موجود را پر کنند. بدون شک استفاده از فرصت‌های موجود می‌تواند در آینده سودهای کلانی نصیب این شرکت‌ها کند.

تجربه نشان داده که رشد خیلی از کشورها در زمینه‌ی گردشگری از زمانی اوج گرفته است که ارزش پول ملی شأن پایین آمده، امروز برای ایران دقیقاً همان روز است. اتفاقی که طی چند ماه اخیر افتاد در تاریخ ایران و شاید جهان کم سابقه است، اینکه در کمتر از فقط چند ماه ارزش پول ملی یک پنجم شود در اقتصاد آن کشور بسیار مهم است. به دور از تبعات منفی که حاصل شده می‌توان به نیمه پر لیوان نگاه کرد.

افت پول ملی با تمام معایب و مشکلاتی که همراه خود دارد، از یک نکته مثبت نیز برخوردار است و آن ایجاد مزیت رقابتی روی قیمت برای جذب مشتریان خارجی در تمامی صنایع به ویژه در زمینه گردشگری است.

به عنوان نمونه، امروزه در شهرهایی مثل تبریز که هنوز بستر آن طور که باید و شاید برای حضور و تفریح راحت و آسوده گردشگران خارجی فراهم نیست، حوزه گردشگری سلامت می‌تواند نقطعه عطفی در جذب گردشگران جدید به این شهر باشد.

طی سالیان گذاشته بیماران از کشورهای ترکیه، آذربایجان، عراق و ارمنستان برای مداوای خود راهی تبریز می‌شدند که متأسفانه با عدم آشنایی شهروندان تبریزی و ارائه دهندگان خدمات همچون رانندگان تاکسی، پزشکان و پرستاران با فرهنگ میزبانی از گردشگر، این فرصت امروز تا حد زیادی از دست رفته است. شاید استفاده از ایده‌های جدید شرکت‌های دانش بنیان هم بتواند فرهنگ میزبانی شهروندان را بالاتر ببرد و هم به جذب دوباره گردشگران کمک کند.

کد خبر: ۳۵٬۲۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha