۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۵
درآمد بورس نباید فقط برای کسری بودجه دولت هزینه شود/ توصیه به سرمایه‌گذاران
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس:

درآمد بورس نباید فقط برای کسری بودجه دولت هزینه شود/ توصیه به سرمایه‌گذاران

قم - رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، بورس را راهی برای مبارزه با فساد و سالم سازی اقتصاد دانست و گفت: پولی که از بورس حاصل می‌شود صرفاً نباید خرج کسری بودجه دولت شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: طی روزهای اخیر گزارش وضعیت بورس و بالا رفتن ارزش آن خوراک بسیاری از رسانه‌ها شده است و دولتی‌ها هم برای ورود به بازار بورس مردم را تشویق می‌کنند؛ بورسی که این روزها در وضعیت مناسبی قرار گرفته است.

 اما ممکن است در هر زمان ممکنی این حباب بشکند و بر اثر ترکیدن حباب ارزش بورس مردم که در این روزهای کرونایی و سخت اقتصادی امید به بازار بورس داده و سرمایه و دار و ندار خود را به این بازار سپرده‌اند بیش از خود بازار بورس شکسته و آسیب جدی به آن‌ها وارد شود.

هرچند در کشور ورود به بازار بورس کار آسانی است و تنها با دریافت یک کد بورسی می‌توان سهام‌دار شد و با ثبت نام در یک کارگزاری معتبر سرمایه‌گذاری کرد، اما با توجه به التهاباتی که در این بازار وجود دارد باید به جای ایجاد این فضای تبلیغی و تشویقی برای مردم برای ورود به بازار بورس به آن‌ها آموزش‌های لازم را داد چون مردم سرمایه مازاد خود را در بورس سرمایه گذاری نمی‌کنند لذا احتمال شکست و ورشکستی بالا است.

به باور برخی کارشناسان این روزها بازار بورس به دلیل هیجانات مردم به عنوان سرمایه‌گذاران تازه وارد و هم‌چنین ورود دولت به این بازار، احتمال دارد که بورس کشور با ریزش همراه باشد و با توجه به عدم آمادگی مردم از ریزش حباب بازار بورس آسیب‌های جدی به آن‌ها وارد شود.

بورس مانعی بر راه فساد و سالم سازی اقتصاد کشور
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار بازار معتقد است که پولی را که از بورس حاصل می‌شود صرفاً نباید خرج کسری بودجه دولت شود به مردم هم توصیه می‌کند سرمایه مازاد در معرض ریسک را وارد بازار کنند.

فروش اموال دولت یا بخش خصوصی از طریق بورس بسیاری از زمینه‌های فساد را از بین می‌برد

حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری در ادامه سخنان خود گفت: فروش اموال دولت یا بخش خصوصی از طریق بورس بسیاری از زمینه‌های فساد را از بین می‌برد، مثلاً خصوصی‌سازی که در مورد شرکت هپکو یا بعضی مراکز دیگر در گذشته اتفاق افتاد، بسیاری از صنایع ما را تحت عنوان خصوصی‌سازی به نورچشمی‌ها واگذار کردند.

وی عنوان کرد: این موضوع، در واقع آتش زدن اموال عمومی بوده و فساد در آن خیلی زیاد بود لذا اگر واگذاری‌ها از طریق بورس باشد جلوی بسیاری از فسادها را گرفته و این می‌تواند در سالم‌سازی اقتصاد کشور، جلوگیری از رانت‌خواری و ویژه خواری بسیار مؤثر باشد.

به گفته رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، بازار بورس یک سیاست دائمی و بسیار اساسی در کشور بوده که در رونق و تقویت اقتصاد کشور و موضوع خصوصی‌سازی بسیار مؤثر و بنیادی است.

مردم سرمایه مازاد را وارد بورس کنند
وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن توصیه به مردم برای استفاده از سرمایه مازاد خود برای حضور در بازار بورس، گفت: بورس بازان دنیا این‌طور نیست که زندگی و هستی خود را وارد بورس کنند بلکه سرمایه مازاد خود را در معرض ریسک و وارد بازار بورس می‌کنند.

حجت الاسلام ذوالنوری افزود: خانه، خودرو و زندگی شخصی سرمایه در معرض ریسک نیست و سرمایه‌ای است که هیچ ریسکی را نمی‌پذیرد و باید با آن زندگی کرد، ولی گاهی یک کسی سرمایه‌ای برای کاسبی کنار گذاشته و حتی امرار معاشش هم از آن طریق نیست که در صورت ضرر معاش وی دچار مشکل شود لذا مردم باید سرمایه مازاد در معرض ریسک را وارد بازار کنند.

وی اظهار کرد: الآن متأسفانه یک فضای غلطی در کشور ایجاد شده که بسیاری از مردم همه هستی خود را وارد بازار می‌کنند، آن‌ وقت اگر خدای‌ نکرده بورس فردا مشکلی پیدا کند از زندگی ساقط می‌شوند و قابل‌ جمع کردن نیست.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: کسی که زندگی‌اش را وارد بورس می‌کند باید از سود تولید چیزی عایدش شود و سهمش افزایش پیدا کند؛ در حالی‌ که وقتی چیزی خودش زیانده است چگونه می‌تواند بالا برود؟ پس با این سروصدا، تورم و التهاب بازار که وجود دارد متأسفانه یک حباب در بازار ایجاد می‌شود که اگر فردا سوددهی لازم را نداشته باشد سرمایه‌گذاری در سهام ضرر خواهد کرد و دچار مشکل می‌شود.

الآن متأسفانه یک فضای غلطی در کشور ایجاد شده که بسیاری از مردم همه هستی خود را وارد بازار می‌کنند

وی با اشاره به نقش بازار بورس در جبران کسری بودجه دولت در وقت کنونی، بیان کرد: دولت با توجه به کمبود بودجه‌ای که دارد از طریق فروش اموال به‌واسطه بورس می‌تواند بخشی از کمبود بودجه خود را جبران کند، این‌ها همه خوب و مفید است اما باید آنچه مورد توجه قرار گیرد این است که سرمایه در معرض ریسک باید وارد بورس شود.

حجت الاسلام ذوالنوری عنوان کرد: این پول باید چرخه تولید را به حرکت درآورد که هم مملکت از وضعیت موجود نجات پیدا کند و هم سود نصیب سرمایه‌گذار شود و اگر قرار است این سرمایه کسری بودجه دولت را تأمین کند و تولید نباشد چیزی عاید سرمایه‌گذار در بورس نمی‌شود، لذا حتماً باید این را مراقبت کرد.

به گفته رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، باید با دقت، مشورت و مراقبت کسانی که هم بورس را می‌شناسند، هم اجناس، اقلام و کالاهایی که به بازار عرضه می‌شود را می‌شناسند و قدرت تشخیص و قیمت‌گذاری دارند وارد این بازار شد.

کد خبر: ۳۵٬۲۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha