۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۲
ذرت‌های وارداتی به بازار نرسید؛ دپو ۵۰۰ هزار تنی در انبار بنادر
بازار از مازندران گزارش می‌دهد؛

ذرت‌های وارداتی به بازار نرسید؛ دپو ۵۰۰ هزار تنی در انبار بنادر

ساری- امسال بیش از ۸۰ میلیون دلار صرف واردات نهاده‌های دامی از جمله ذرت به مازندران شد و این وضعیت درحالی است که هنوز ۵۰۰ هزار تن ذرت و جو دامی در انبارهای بنادر و گمرک دپو شده و ترخیص نشده است.

بازار؛ گروه استان ها: از ابتدای امسال تاکنون کمتر از ۱۰۰ هزار تن نهاده های دامی در استان مازندران توزیع شد و کمبود نهاده ها و افزایش قیمت ها در بازار آزاد، عرصه فعالیت را برای تولیدکنندگان به ویژه صنعت دام و طیور تنگ کرده است.

درحالی که فعالان صنعت دام و طیور با کمبود نهاده های دامی مواجه هستند، بیش از ۵۰۰ هزار تن از انواع نهاده ها در انبارهای بنادر استان خاک می خورد. دولتی ها و گمرک می گویند بخش خصوصی معلوم نیست چرا نهاده ها را از انبار گمرک خارج نمی کند و تولیدکنندگان نیز خواهان واگذاری توزیع نهاده ها به تشکل ها هستند.

یک روز دپوی ماشین و روزی دیگر خاک خوردن ۵۰۰ هزار تن تا نهاده های دام و طیور در انبار گمرک و بنادر،همه و همه دست به دست هم داده اند تا تولید را در مازندران زمینگیر کنند.

عبدالله مهاجر متولی بخش خصوصی و رئیس اتاق بازرگانی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به نابسامانی و هرج و مرج در امر توزیع نهاده ها اظهار داشت: در حال حاضر سامانه ای به نام بازارگاه برای حل این مشکل راه اندازی شده است.

وی با تاکید براینکه اگر مشکل توزیع نهاده ها را ساماندهی نکنیم با هرج و مرج در این حوزه مواجه می شویم، شمار شرکت های این بخش را ۵۰ واحد اعلام کرد و گفت: توزیع نهاده ها به تشکل ها سبب از بین رفتن توزیع خام می شود.

همچنین ساماندهی و توزیع نهاده ها به تشکل ها سبب افزایش کیفیت و بهره وری نهاده ها می شود و محصولات نیز به تولیدکنندگان واقعی تحویل داده می شود

وی ادامه داد: همچنین ساماندهی و توزیع نهاده ها به تشکل ها سبب افزایش کیفیت و بهره وری نهاده ها می شود و محصولات نیز به تولیدکنندگان واقعی تحویل داده می شود.

این اظهار نظر نماینده بخش خصوصی در حالی است که علی کیهانی مدیرعامل شرکت تأمین نیاز کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه سامانه اطلاعات صنعتی طیور فعالیت دارد، خواستار واگذاری پلکانی توزیع نهاده ها به تشکل ها و کارخانه ها شد.

وی با عنوان اینکه باید نهاده ها براساس سهم تولید هرکارخانه تووزیع شود، یادآور شد:همچنین برای ساماندهی وضعیت توزیع نهاده ها باید سامانه بازارگاه به تشکیل های دام و طیور واگذار شود.

صنعت مرغداری بیشترین ضربه را از کمبود نهاده های دامی و نابسامانی در بازار توزیع خورده است و عطااله حسن زاده مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران در این زمینه در گفتگو با خبرنگار بازار، مخالفت خود را با واگذاری توزیع نهاده ها به تشکل ها اعلام کرد.

وی کمبود ارز و نبود نهاده ها را دلیل مشکلات کنونی بیان کرد و گفت: توزیع نهاده ها از طریق سامانه بازراگاه بهترین شیوه است.

وی با اشاره به فعالیت بیش از دو هزار و ۴۰۰ واحد مرغداری در استان اظهار داشت: ماهانه بیش از ۵۰ هزار تن نهاده ها در این بخش نیاز است.

محمد جعفری مدیرکل پشتیبانی امور دام مازندران نیز مخالفت خود را برای واگذاری توزیع نهاده ها از سوی تشکل ها اعلام کرد و گفت: امسال بیش از ۹۰ هزار تن نهاده های دام و طیور در استان توزیع شده است.

وی ایجاد هماهنگی برای واگذاری نهاده ها از سوی تشکل ها را امری مهم برشمرد و درباره انبارماندن بیش از ۵۰۰ هزار تن نهاده ها در گمرک نیز گفت: در حال حاضر ۲۱۶ هزار تن ذرت در انبارهای گمرک وجود دارد.

وی با بیان اینکه همچنین ۲۰۰ هزار تن جو مربوط به بخش خصوصی و دولتی در انبارهای بنادر وجود دارد، خواستار برنامه ریزی برای ترخیص این نهاده ها برای رفع مشکل توزیع آن شد.

آمارهای گمرک مازندران نشان می دهد که میزان دپوی نهاده های دامی موجود در انبارها بیش از ۵۰۰ هزار تن به شمار می رود و متولیان گمرک بااشاره به انجام آزمون های لازم واستاندارد خواهان ترخیص و خروج نهاده ها از گمرک هستند

آمارهای گمرک مازندران نشان می دهد که میزان دپوی نهاده های دامی موجود در انبارها بیش از ۵۰۰ هزار تن به شمار می رود و متولیان گمرک بااشاره به انجام آزمون های لازم واستاندارد خواهان ترخیص و خروج نهاده ها از گمرک هستند. مازندران بخش مهمی از فراورده های دام و طیور و نیازهای پروتئینی کشور را تامین می کند، از اینرو، افزایش سهمیه استان از بازار توزیع نهاده ها امری مهم به شمار می رود.

حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه برای خروج نهاده ها از انبار گمرک هماهنگی هایی با جهاد کشاورزی و پشتیبانی امور دام شده است، افزود: از بخش خصوصی نیز خواسته شد تا پیگیر خروج و ترخیص نهاده ها باشند.

وی درباره واگذاری توزیع نهاده ها به تشکل ها نیز گفت: باید اجماعی بین اتحادیه های دام و طیور و شرکت تامین نیاز کارخانجات خوراک دام و طیور صورت گیرد و به عنوان مصوبه مطرح شود.

 مازندران ظرفیت های بالایی در توزیع انواع محصولات دام و طیور دارد و تامین نهاده ها و کمبود آن در بازار از یک سو و گرانی قیمت ها از سوی دیگر همواره از دغدغه های تولیدکنندگان به شمار می رود.

بررسی ها نشان می دهد میزان سهمیه تخصیص داده شده متناسب با ظرفیت دام و طیور در استان نیست و کمبود نهاده ها، مشکلات فراروی این صنایع را تشدید کرده است.

دپوی ۵۰۰ هزار تن نهاده های دام و طیور در حالی است که هفته گذشته نیز دپوی دو هزار دستگاه خودرو به دلیل کمبود قطعات در بنادر مازندران حاشیه ساز شد و آن را به سرخط خبرها کشاند. 

درحالی ۵۰۰ هزار تن نهاده دامی در انبارهای گمرک معطل مانده که امسال ۸۱ میلیون دلار شامل ۲۷ درصد از ارزش واردات کالاها به مازندران مربوط به ذرت دامی است و ارز و سرمایه در انبارها در حال پوسیدن و ازبین رفتن است.

کد خبر: ۳۵٬۱۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha