۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
کسی که به طرح اقتصادی دولت ایراد می‌گیرد، بگوید راه حل چیست
رئیس جمهور:

کسی که به طرح اقتصادی دولت ایراد می‌گیرد، بگوید راه حل چیست

حجت الاسلام روحانی، رئیس جمهور، کنترل نقدینگی، مقابله با تحریم شدید نفتی و تضمین سرمایه گذاری مطمئن برای مردم را از آثار اجرای طرح گشایش اقتصادی برشمرد.

به گزارش بازار، روحانی امروز چهارشنبه در جلسه هیات دولت، با گرامیداشت سالگرد بازگشت آزادگان به میهن اسلامی، گفت: به مناسبت امروز می‌خواهم به نکته مهمی اشاره کنم که دشمنان در این روز با تبلیغات می‌خواهند ما را از این موضوع غافل کنند در داخل نیز متاسفانه گاهی وقت‌ها بی توجهی می‌شود.
رئیس جمهور افزود: در شرایط سخت‌ترین تحریم‌های اقتصادی تاریخ، در حال اداره کردن کشور هستیم، شرایط عادی نیست و شرایط سختی است، دشمنان ما فکر می‌کردند که چند ماه بیشتر قدرت تاب آوری نخواهیم داشت، امروز دو سال و نیم برابر این فشار، تحریم و تهدید و فشار تروریستی ملت ایران دولت و ملت در کنار هم پابرجا ایستاده و مسیر راه خود را ادامه می‌دهند.

روحانی با تاکید بر اینکه میدان جنگ زخمی شدن هم دارد، افزود: در میدان جنگ، شهادت هم وجود دارد، میدان جنگ ویژگی‌های خودش را دارد، در قرآن مجید نیز این واقعیت را برای ما بیان می‌کند که در میدان جنگ فراز و نشیب فراوانی وجود دارد، باید توجه کنیم در پیشگاه خداوند قرار گرفته ایم و در برابر همه این فراز و نشیب‌ها خداوند می‌تواند دست ما را بگیرد و ما را به موفقیت برساند.

رئیس جمهور ادامه داد: آمریکایی ها، صهیونیست‌ها و ارتجاع فکر کرده بودند با تحریم سال ۹۷ از لحاظ اقتصادی کشور را دچار بحران می‌کنند و این بحران اقتصادی تبدیل به بحران اجتماعی و این بحران اجتماعی تبدیل به بحران امنیتی می‌شود و در هر سه مرحله ناموفق بوده اند.

روحانی همچنین گفت: بحران اقتصادی، بحران اجتماعی و بحران امنیتی ایجاد نشد، البته در شرایط تحریم، زندگی مردم با سختی و فشار توام بود و مردم ما این واقعیت را به خوبی حس و لمس می‌کنند و به خوبی هم مقاومت و ایستادگی می‌کنند.

رئیس جمهور با مقایسه شرایط جنگ با شرایط صلح، افزود: این مقایسه خطا و اشتباه است، اگر آمار رشد اقتصادی دولت، با نفت را در سال ۹۳، ۹۴، ۹۵ و ۹۶ با هم مقایسه کنیم در یکی از سال‌ها ما رشد ۴ درصد هم داشته ایم.

روحانی در ادامه گفت: به طور متوسط ۵ درصد هم رشد اقتصادی با نفت داشته ایم، زمانی که رشد اقتصادی با نفت سخن می‌گوییم و نفت تحریم می‌شود، رشد اقتصادی تبدیل به رشد منفی می‌شود و مخلوط کردن این سال‌ها و در کنار هم قرار دادن و اگر موسسه و روزنامه‌ای و فردی این‌ها را در کنار هم قرار می‌دهد و می‌گوید دولت رشد مثبت اقتصادی نداشته، این دولت کشور را در شرایط رشد منفی ۷/۴ تحویل گرفته و تا سال ۹۷ که این تحریم شدید نبوده با رشد مثبت ۵ درصد کشور را اداره کرده است.

رئیس جمهور افزود: در یکی از سال‌ها رشد ما ۱۴ درصد بوده است، اگر نفت را کنار بگذاریم، وقتی ما رشد اقتصادی بدون نفت اقتصادی حساب می‌کنیم، علی رغم فشارها سال ۹۸ هم رشد اقتصادی بدون نفت مثبت بود به طوری که یک ممیز یک (۱/۱) بوده است.

روحانی همچنین گفت: باید توجه داشته باشیم در زمین دشمن بازی نکنیم.

روحانی در ادامه اظهاراتش در جلسه هیات دولت افزود: دشمن می‌خواهد به مردم ما القا کند که از نظر اقتصادی سیاسی و اجتماعی به پیروزی و موفقیت رسیده است و ما نیز در عمل می‌خواهیم اثبات کنیم که دشمن شکست خورده است.

رئیس جمهور گفت: بنابراین دولت در عرصه اقتصادی همه توانش را به کار گرفته است تا نقدینگی را کنترل و با تحریم نفتی شدیداً مقابله کند و بتواند نفت را با چارچوبی که در حال نهایی شدن است به فروش برساند.

روحانی افزود: دولت می‌خواهد در بخش بودجه‌ای میان منابع و مخارجش تعادل ایجاد کند و برای مردمی که به آینده نگاه می‌کنند سرمایه مطمئنی در اختیار ‌آنان باشد، حداقل را دولت تضمین می‌کند و حداکثری هم است که مردم می‌توانند بر مبنای آن برنامه خود را تنظیم کنند و جان تازه‌ای هم به بورس داده شود.

رئیس جمهور گفت: این مجموعه طرحی است که ستاد اقتصادی دولت در هفته‌های گذشته بحث کرده و به تصویب رسانده است و موضوع را به جلسه سران قوا برده و دو جلسه با حضور سران قوا بحث کرده و کلیات آن را به تصویب رسانده است و پس از مراحل نهایی این مصوبه، دولت نیز آیین نامه‌های اجرایی اش را خواهد نوشت که حتما در زندگی مردم تاثیرگذار خواهد بود.

روحانی تصریح کرد: کاری که هفته‌ها و ماه‌ها دولت زحمت کشیده و دو قوه دیگر نیز تلاش کردند، برخی افراد پیدا می‌شوند که نمی‌دانم مبانی شان برای اینکه مردم را دلسرد کنند چیست، به مردم می‌گویند دولت طرحی دارد که ممکن است در دولت آینده زحمتی برای پرداخت ایجاد کند و دولت می‌خواهد خودش را از فشار خلاص و فشار را به دولت آینده منتقل کند که حرفی دروغ و بی اساس است. رئیس جمهور گفت: ما امروز این همه طرح پتروشیمی افتتاح می‌کنیم به نحوی که فقط امسال ۱۷ پتروشیمی بزرگ به بهره برداری میرسد حالا کسی بگوید این دولت مدام به نفع دولت بعدی کار می‌کند سال اخر این دولت است، اما مدام پتروشیمی‌ها را افتتاح و درآمد دولت بعدی را اضافه می‌کند یا مدام با اجرای طرح‌های مختلف در پارس جنوبی یا طرح‌های روستایی، ثمره اش به دولت‌های بعدی می‌رسد. این حرفی کودکانه است این دولت یا آن دولت یعنی چه؟ ما همه خادم و منتخب مردم هستیم.

روحانی تاکید کرد: ما باید کشور را در شدیدترین شرایط تحریم اداره کنیم با کسی شوخی نداریم.

تحویل ۲ میلیون واحد مسکونی تا پایان دولت
روحانی در ادامه سخنانش در جلسه هیات دولت با بیان اینکه کار بزرگ و خوبی در طول هشت سال در زمینه مسکن در این دولت انجام شده است افزود:‌ یک میلیون و ۳۰۰ هزار مسکن ناقصی را که هیچ چیز نداشته، تکمیل کرده و تحویل داده ایم که باید با دولت‌های قبل مقایسه شود.

رئیس جمهور با اشاره به نهایی کردن ۵۰۰ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی تا پایان دولت دوازدهم گفت: ۱۷۰ هزار واحد مسکونی را در سیل و زلزله سال‌های اخیر تکمیل کرده و تحویل دادیم و این غیر از مواردی است که مرمت شده است.

روحانی افزود: بحث این دولت و آن دولت یکی از حرف‌های بسیار زشت، بی منطق و کودکانه است چرا که این دولت و آن دولت نداریم و همه یکی هستیم و ما کشور را در چارچوب قانون اداره می‌کنیم.

رئیس جمهور گفت: ‌اگر پولی خرج می‌کنیم در چارچوب بودجه‌ای است که مجلس تصویب کرده است و سال آینده اگر پولی خرج می‌کنیم در قالب بودجه خواهد بود.

روحانی با بیان اینکه دولت در سال پایانی عمر خود در تلاش است به اجرای طرح‌های عمرانی تحرک فوق العاده‌ای ببخشد افزود: در طول مدت امسال که پنج ماه ازآن می‌گذرد ۴۰ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی تخصیص داده شده که این کار بسیار بزرگی است که در این شرایط کرونا و سختی پیش می‌رود.

رئیس جمهور گفت: برای اینکه به مردم در این شرایط کمک شود، طرحی که ما در ستاد ملی کرونا به عنوان تسهیلات ودیعه مسکن تصویب کردیم، با بررسی‌هایی که شده حدود ۷۰ هزار نفر مشمول این طرح می‌شوند و این تسهیلات به آن‌ها پرداخت می‌شود.

روحانی افزود:‌ این اقدام کمک بزرگی به افرادی است که امروز به علت مستاجر بودن دچار مشکل هستند.

رئیس جمهور گفت: این مصوبات مربوط به سال ۹۳ است و برای اجرای آن‌ها از همان سال تلاش شده و این محصولی که مشاهده و افتتاح می‌کنیم از سال ۹۳ تا کنون است.

وی افزود: اگر قدم‌های قبلی را لحاظ کنیم، مربوط به سال ۸۲ است که نخستین اقدامات و طرح‌ها را در شورای امنیت ملی طراحی کردیم.

تسلیم شرایط تحریم نمی‌شویم
روحانی در ادامه اظهارات در جلسه هیات دولت، با بیان اینکه افرادی از طرح دولت ایراد می‌گیرند، لطفا بگوید راه حلش چیست؟ تصریح کرد: با فحاشی کار درست نمی‌شود، با ردیف کردن جملات درشت که مشکلی از کشور حل نمی‌شود.

رئیس جمهور افزود: ما به مردم عزیزمان قول داده ایم که در شرایط تحریم تسلیم نمی‌شویم، به این قول مان عمل کرده ایم.

روحانی در ادامه گفت: ما به مردم مان قول داده ایم که آمریکا در طرح شکست ملت در بخش اقتصادی ناموفق خواهد بود و داریم این کار را می‌کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: ما حقوق کارمند و کارگران، حقوق بازنشستگان، اوراق، یارانه‌ها و بسته‌های حمایتی را سر موقع پرداخت کرده ایم.

روحانی افزود: چطور این کار را کرده ایم؟ معلوم است که این دولت برنامه ریزی و حساب کرده یک روز تاخیر نداشته است، ما نگذاشتیم در پرداخت حقوق کارمند یک روز تاخیر شود.

رئیس جمهور افزود: اینکه یک آدمی بیاید همین جوری یک چیزی را بگوید و بعد برود یک جایی حرف بزند، پشت یک تریبونی حرفی بزند و یا مقاله‌ای در یک جریده‌ای یک روزنامه‌ای بنویسد، این طور نمی‌شود، ما همه یک ملت هستیم و در برابر یک دشمن ایستاده و در حال مقاومت هستیم.

روحانی گفت: ما هر هفته طرح‌هایی را افتتاح می‌کنیم، کسی این حرف را می‌زند که این افتتاح به نفع دولت بعدی می‌شود این چقدر کودکانه است، حتما به نفع دولت بعدی می‌شود و باید بشود.

روحانی تصریح کرد: مگر دولت بعدی، دولت خارجی است، دولت بعدی هم از آن این ملت است و ملت انتخاب می‌کند، چه فرقی می‌کند، بله این دولت، آن دولت و یا دولت بعدی فرقی ندارند.

رئیس جمهور افزود: همین پنجشنبه (فردا) ۲۳ هزار هکتار زمین کشاورزی و آماده شده با برنامه ریزی مدرن آبیاری را افتتاح می‌کنیم.

روحانی در ادامه گفت: اگر ما ۲۳ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی آماده کرده ایم، حدود ۳۷ کیلومتر تونل حفر شده برای این طرح، حدود ۵۰۰ کیلومتر کانال و لوله کشی ایجاد شده، یک سرمایه گذاری عظیمی در منطقه غرب کشور و در مناطق مرزی منطقه انجام گرفته است.

رئیس جمهور افزود: ۸ میلیارد دلار با اذن رهبر معظم انقلاب اسلامی برای تامین آب در منطقه مرزی هزینه شده است.

کد خبر: ۳۵٬۱۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha