۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
چابک سازی سامانه جدید هیأت داوری سازمان بورس
دبیر هیأت داوری سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد

چابک سازی سامانه جدید هیأت داوری سازمان بورس

شبانی، مسئول دبیرخانه و دبیر هیأت داوری سازمان بورس و اوراق بهادار، از افزایش سرعت و بهبود عملکرد سامانه جدید در این بخش خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، محمدصادق شبانی اظهار داشت:  از آنجا که استقرار این هیأت و دبیرخانه آن در شهر تهران دشواری هایی در رسیدگی به دعاوی مالی ناشی از فعالیت حرفه ای در بازار سرمایه برای ساکنان دیگر مناطق کشور  ایجاد کرده بود، ایده راه اندازی سامانه جدید مطرح شد.

وی توضیح داد: استقرار این هیأت و دبیرخانه آن در شهر تهران که پیگیری ثبت دادخواست ها، ابلاغ زمان جلسات رسیدگی، انجام استعلامات لازم، ابلاغ دادنامه های صادره و کلیه امور مربوط به دعاوی را تا زمان ختم رسیدگی به عهده دارد، باعث دشواری ثبت دادخواست برای اشخاص ساکن در اقصی نقاط کشور شده بود؛ همچنین عدم قابلیت سامانه سابق این هیأت جهت پیگیری الکترونیکی پرونده توسط اصحاب دعوا موجب شد ایده راه اندازی سامانه ای جدید برای هیأت داوری بر اساس تجربیات سال های اخیر اجرایی شود.

شبانی افزود:  ایده جدید، کاهش موارد نیاز به مراجعه حضوری به محل دبیرخانه هیات داوری و هزینه های تردد، شفافیت فرآیند و مراحل رسیدگی، الکترونیکی شدن پرداخت هزینه ها، تسریع در ابلاغ اوراق و آراء، قابلیت پیگیری و مشاهده وضعیت پرونده در مراحل مختلف، حذف بخش عمده مکاتبات و ابلاغ های کاغذی و نهایتاً دسترسی آسان و عادلانه افراد به حق دادرسی عادلانه را نیز در دستور کار دارد.

مسئول دبیرخانه و دبیر هیأت داوری سازمان بورس و اوراق بهادار، خاطر نشان کرد: با در دسترس قرار گرفتن این سامانه که تلاش شده است به ساده ترین شکل ممکن و با کاربری آسان طراحی شود،   افراد می توانند از ابتدا دادخواست خود را در سامانه ثبت کرده، کلیه مدارک و مستندات را در سامانه بارگذاری و با شماره پیگیری دریافتی، مراحل بعدی دعوای خود را بدون مراجعه حضوری به محل دبیرخانه هیأت و از طریق ارسال مستندات لازم و کارتابل الکترونیکی، پیگیری کنند.

وی اظهار داشت: بر این اساس، صرفاً در روز جلسه رسیدگی و در صورت تمایل اصحاب دعوا، نیاز به مراجعه حضوری به محل دبیرخانه هیات وجود خواهد داشت.

شبانی گفت: این پروژه از مرداد ماه ۱۳۹۷ با استفاده از توان کارشناسی همکاران دبیرخانه هیأت داوری و مدیریت فناوری اطلاعات سازمان با صرف زمانی افزون بر ۱۵۰۰ نفر ساعت، تدوین، نهایی و اجرا شد.

وی با بیان اینکه این پروژه به صورت آزمایشی از اول آبان ۹۸ روی سرور اصلی، عملیاتی شده و جهت بهره‌برداری عموم در دسترس قرار گرفت، افزود: در فاز دوم با تمرکز بر رفع ایرادات و کاستی های سامانه، تلاش لازم در راستای افزایش سرعت و بهبود عملکرد آن صورت پذیرفت.

شبانی ادامه داد: همچنین در کنار موارد مذکور توسعه سامانه شامل : ایجاد بستر ارسال مدارک و مستندات برای طرفین دعوی، ایجاد آرشیو الکترونیک پرونده‌ها، افزایش قابلیت‌های سامانه در بخش گزارش دهی، ارتباط با سایر سامانه‌های سازمان نظیر کدال،  در دستور کار دبیرخانه هیأت داوری، قرار گرفته است.

اطلاع رسانی به کلیه اشخاص در قالب ارتباط پیامکی و ایمیلی، بهره‌گیری از بانک های اطلاعاتی و سرویس اطلاعات پایه کشوری نظیر سازمان ثبت احوال و اسناد کشور جهت اطلاع‌رسانی طرح دعوا به اشخاص مجهول المکان،  ایجاد بستر ارتباطی با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در راستای تسریع و تسهیل فرآیند اجرای دادنامه بدون نیاز به مراجعه حضوری محکومین لهم آراء، از دیگر مواردی است که دبیرخانه هیأت داوری در دستور کار دارد.

خاطرنشان می شود: هیأت داوری قانون بازار اوراق بهادار بر اساس ماده ۳۶ این قانون تشکیل شده  و دارای صلاحیت ذاتی و ملی در رسیدگی به دعاوی مالی ناشی از فعالیت حرفه ای در بازار سرمایه است؛ به این معنا که این هیأت، تنها مرجع دارای صلاحیت رسیدگی به دعاوی مزبور بین اشخاص (اعم از حقیقی و حقوقی) در بازار سرمایه کشور تلقی می شود.

کد خبر: ۳۵٬۰۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha