۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴
همه گیری کرونا به نابرابری اقتصادی دامن می‌زند

همه گیری کرونا به نابرابری اقتصادی دامن می‌زند

همه گیری ویروس کرونا دارد به نابرابری در دنیا دامن می‌زند و همچون هر بحران دیگری، ثروتمندان را ثروتمندتر و فقرا را فقیرتر می‌کند.

به گزارش بازار ، بررسی‌های موسسه‌ی مطالعات سیاستگذاری در آمریکا نشان می‌دهد بین ماه‌های مارس و ژوئن سال جاری میلادی، مجموع ثروت و دارایی‌های میلیاردهای آمریکایی به تنهایی رشدی ۲۰ درصدی را تجربه کرده و نزدیک به ۶۰۰ میلیارد دلار افزایش یافته است. این در حالی است که در همین دوره‌ی زمانی نزدیک به ۴۳ میلیون نفر در آمریکا شغل شان را از دست دادند. این رقم برابر است با یک چهارم مجموع نیروی کار در آمریکا.

یک درصد برخوردار، هم اکنون ۴۵ درصد کل ثروت دنیا را در اختیار دارند
این قصه تنها به آمریکا ختم نمی‌شود. موسسه‌ی اعتباری کردیت سوئیس در گزارشی اعلام کرد نابرابری در سطح جهان در طول یک دهه‌ی گذشته به گونه‌ای افزایش یافته است که یک درصد برخوردار هم اکنون ۴۵ درصد کل ثروت دنیا را در اختیار دارند.

شهروندان نیویورک در پاسخ به این پرسش که همه گیری ویروس کرونا چگونه بر زندگی شان اثرگذار بوده و آیا با افزایش مالیات ثروتمندان موافق هستند پاسخ‌های متفاوتی داده اند.
خانم ساکن نیویورک گفت: «نتوانسته ام سر کارم بروم، دارم با بیمه‌ی بیکاری زندگی می‌کنم، اما هیچ کس نمی‌داند این وضعیت تا کی قرار است طول بکشد!»
مرد جوانی گفت: «کارم تعطیل شده، در بیمارستان کار می‌کردم و مدتی طولانی است در هتل زندگی می‌کنم. بیمه‌ی بیکاری می‌گیرم؛ اما تاریخ دقیقی پیش رو نداریم.»
مردی میانسال هم گفت: «من اینجا در میدان تایم (نیویورک) جواهرفروشی دارم، ما به شدت تاثیر پذیرفتیم، هیچ گردشگری نمی‌بینیم؛ هر روز ۱۲ تا ۱۳ هزار نفر از روبروی جواهرفروشی رفت و آمد می‌کردند این رقم هم اکنون به ۵۰ تا ۱۰۰ نفر کاهش پیدا کرده است.»
خانم جوان در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش مالیات ثروتمندان در کاهش نابرابری اثرگذار است، گفت: «بله البته که افزایش مالیات بر ثروتمندان اثربخش است. فکر می‌کنم آن‌ها راه‌هایی پیدا می‌کنند که مالیات کمتری بپردازند و در این میان این ما هستیم که آسیب می‌بینیم.»
مرد میانسال گفت: «فکر می‌کنم این کار، شدنی و توجیه پذیر باشد. تا همین چند سال پیش همه‌ی مردم از جمله اقلیت‌ها و خانواده‌های کم درآمد سر کار می‌رفتند، اما اکنون به علت گسترش همه گیری ویروس کرونا بسیاری از مردم شغل شان را از دست داده اند.»
مرد جوان هم در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش مالیات ثروتمندان می‌تواند اثرگذار باشد، گفت به تناسب بله اثرگذار است. طبقه‌ی کارگری همواره مالیات بیشتری می‌داده اند، اما هیچ چیز یک شبه تغییر نمی‌کند و من پیش بینی نمی‌کنم با افزایش مالیات ثروتمندان، تغییر چندانی اتفاق بیافتد.»
برای بحث و تبادل نظر بیشتر درباره‌ی افزایش نابرابری و فقر در دنیا گفتگو می‌کنیم با بسازبفروش میلیونر جعفر شالچی از شهر پیزا در شمال ایتالیا؛ او گروهی را به اسم میلیونرهای بشردوست راه اندازی کرده که از دولت‌ها می‌خواهند مالیات بیشتری از ثروتمندان بگیرند تا نابرابری را برطرف سازند. از شهر نیویورک هم الیسون شراگر، اقتصاددان و پژوهشگر ارشد عضو موسسه‌ی افکارسنجی منهتن در زمینه‌ی بازار آزاد با ما همراه است.

ثروتمندان بخش بیشتری از بازار بورس را در مالکیت خود دارند
شراگر در پاسخ به این پرسش که ثروتمندان چگونه در شرایط همه گیری ویروس کرونا و بیکار شدن میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا ثروتمندتر می‌شوند، گفت: «چندین عامل می‌تواند موثر باشد؛ نمی‌توان گفت ثروتمندان از ماه مارس به این سو ثروتمندتر شده اند، زیرا آن‌ها در ابتدای ماه مارس بخش گسترده‌ای از ثروت شان را از دست دادند. از این رو فکر می‌کنم برای سنجش بهتر این میزان باید از ژانویه محاسبه کنیم، بازار بورس هم تقریبا از همان موقع متلاطم شد. اما این ایده که ثروتمندان ثروتمندتر می‌شوند واقعیت دارد، زیرا در واقع در دوره‌هایی که بحران‌های مالی و رکود بزرگ اتفاق می‌افتد و بخشی از آن به این علت است که بازار بورس به شاخصی تعیین کننده تبدیل می‌شود و آینده‌ی پیش روی اقتصاد را منعکس می‌کند؛ ثروتمندان بخش بیشتری از بازار بورس را در مالکیت خود دارند و از آنجا که ابتدا بهبود در بازار بورس اتفاق می‌افتد آن‌ها نیز ثروتمندتر می‌شوند. همچنین به نظر می‌رسد در اقتصاد روندی وجود دارد که کسب و کارهای کوچک را در تنگنا قرار می‌دهد و کسب و کارهای بزرگتر را رونق می‌بخشد و بدین ترتیب به ثروتمندان بیش از دیگران کمک می‌شود.»

ثروت ثروتمندان افزایش یافته
جعفر شالچی بنیانگذار گروه میلیونرهای بشردوست در پاسخ به این پرسش که آیا ثروت و دارایی شما از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون افزایش یافته یا خیر گفت: «بله البته که افزایش یافته و تقریبا هرگز با ضرر و زیان همراه نبوده است. علت آن هم این است که ثروتمندان بسیار باهوش هستند و لابی‌های فراوانی دور و برشان وجود دارد و می‌توانند با دولت‌ها زد و بند داشته باشند. علت اصلی افزایش ثروت شان نیز همین است.»

با اخذ مالیات از ثروتمندان می‌توان عدالت را در جهان اجرا کرد
جعفر شالچی میلیونری خودساخته است که موفق شده بیش از ۸۰ میلیونر دیگر و چندین میلیاردر را با خود همراه سازد و آن‌ها را به عضویت پویش افزایش مالیات بر ثروتمندان در آورد. وی در پاسخ به این پرسش که پیشنهاد شما برای افزایش مالیات بر ثروتمندان چیست و چه کسی این مالیات را پرداخت می‌کند، گفت: «ما شرکای قدرتمندی همچون آکسفام اینترنشنال و میلیونرهای وطن دوست آمریکایی داریم و گروه میلیونرهای بشردوست را در کپنهاگ (دانمارک) پایه گذاری کردیم چرا که انسانیت بسیار مهم‌تر و ارزشمندتر از پول ماست و از دولت‌ها می‌خواهیم مالیات بر دارایی ما را افزایش بدهند، زیرا دادن مالیات، اقدامی پسندیده و درست و پایدار است. ایده‌ی ما این نیست که برای نمونه ۲۰ درصد یا ۳۰ درصد یا ۴۰ درصد از ما مالیات بگیرند، زیرا در واقع اگر تنها یک درصد مالیات بر دارایی ثروتمندان تحمیل شود، کفایت می‌کند. باید این را به خاطر داشته باشیم که میزان ثروت و دارایی در دنیا رقمی نزدیک به ۴۰۰ تریلیون دلار برآورد می‌شود. حالا تصورش را بکنید اگر یک درصد مالیات بر دارایی یک درصد برخوردار در دنیا تحمیل شود، رقمی سرسام آور نزدیک به دو تریلیون دلار بدست می‌آید که می‌توان با استفاده از آن دنیایی پر از عدالت و پایدار ایجاد کرد.»

مردم ثروتشان را پنهان می‌کنند باعث نابرابری می‌شوند
الیسون شراگر درباره‌ی ایده‌ی مالیات بر دارایی ثروتمندان گفت: «بحث مالیات در دنیا، پیشینه‌ی چندان درخشانی ندارد. سال‌ها پیش ۱۲ کشور عضو اتحادیه اروپایی عملکرد خوبی نداشتند و مالیاتی هم در کار نبود.

از این رو اعمال مالیات بر دارایی کاری بس دشوار است و میلیونرها و میلیاردرها را تشویق می‌کند تا دارایی‌های خود را به خارج از کشورهایشان منتقل کنند؛ آن‌ها درآمد چندانی از ثروت شان بدست نمی‌آورند. در حقیقت چنین پیشنهادی سبب خواهد شد تحریف فراگیر شود؛ برای نمونه بسیاری از افراد ثروت شان را از بخش خصوصی به دست می‌آورند و خیلی برایش ارزش قائل می‌شوند؛ از این رو چنین پیشنهادی، آنان را به سوی تحریف رهنمون می‌شود و نیز سبب خواهد شد کارآفرینان شرکت‌های خود را زودهنگام به فروش برسانند. همچنین هیچ سند و شاهدی وجود ندارد که این پیشنهاد بیش از پیش به نابرابری دامن نزند، زیرا مردم دست به تحریف می‌زنند و ثروت شان را پنهان می‌سازند.»

امروز شش میلیون کودک زیر شش سال هر ساله در دنیا به علت فقر می‌میرند
جعفر شالچی گفت مشکل مهم آنجاست که ثروتمندان سهم منصفانه‌ای از مالیات خود را پرداخت نمی‌کنند. وی افزود: «امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که ثروت تنها ۲۶ نفر برابر با دارایی ۳.۵ میلیارد انسان است؛ و یا دو هزار میلیاردری که ثروت شان به ۱۰ تریلیون دلار بالغ می‌شود. امروز شش میلیون کودک زیر شش سال هر ساله در دنیا به علت فقر می‌میرند. دو میلیارد انسان درآمدی کمتر از دو دلار در هر روز دارند؛ لذا سخن ما این است که فقر مطلق باید ریشه کن شود.»
کد خبر: ۳۵٬۰۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha