۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۸
ذائقه اصفهانی‌ها به مصرف مرغ گرم بیشتر است/ ارتباط مستقیم قیمت مرغ با خنک شدن هوا
رئیس انجمن صنفی کشتارگاه‌های صنعتی مرغ اصفهان:

ذائقه اصفهانی‌ها به مصرف مرغ گرم بیشتر است/ ارتباط مستقیم قیمت مرغ با خنک شدن هوا

اصفهان - رئیس انجمن صنفی کشتارگاه‌های صنعتی مرغ اصفهان با اشاره به اینکه ذائقه اصفهانی‌ها به مصرف مرغ گرم بیشتر است، گفت: با توجه به افزایش قیمت مرغ گرم در ماه‌های اخیر، توزیع مرغ‌های منجمد آغاز شد که اگر این روند به صورت مستمر انجام شود قطعا در کاهش قیمت مرغ گرم تاثیرگذار است.‌

حمیدرضا شیخان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در ارتباط با افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر، اظهار داشت: کارگروه تنظیم بازار قیمت مرغ را ۱۵ هزار تومان با تلورانس ۵ درصد و همچنین قیمت مرغ زنده را ۱۰ هزار تومان اعلام کرد، اما به دلیل گران بودن نهاده‌ها مثل سویا و ذرت که با نرخ مصوب به دست تولیدکنندگان نرسید و افزایش هزینه تولید را به همراه داشت، قیمت مرغ زنده در بازار به ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان رسید و در نهایت قیمت مرغ گرم در بازار افزایش پیدا کرد.

حداکثر افزایش قیمت هم برای مغازه‌دار ۷.۵ درصد تعیین شده است
وی با بیان اینکه مرغ زنده پس از تبدیل به گوشت به دلیل جدا شدن ضایعات آن از جمله سر، پا، دل و جگر و سنگدان، امعا و احشا، روده و پر حدود ۳۰ درصد کسری دارد، ادامه داد: قیمت مرغ پَر کنده در درب کشتارگاه پس از قرارگیری قیمت مرغ زنده در فرمول مصوب شده از سوی جهاد کشاورزی استان که در اختیار کشتارگاه قرار گرفته است به‌ دست می‌آید. حداکثر افزایش قیمت هم برای مغازه‌دار ۷.۵ درصد تعیین شده است که می‌تواند به قیمت مرغ زنده اضافه کند.

رئیس انجمن صنفی کشتارگاه‌های صنعتی مرغ استان اصفهان با اشاره به رتبه‌بندی کشتارگاه‌های مرغ از سال گذشته توسط سازمان دامپزشکی کل کشور به سه رتبه B، A و A+، تصریح کرد: قیمت مرغ B، قیمت فعلی مرغ گرم در بازار است. قیمت مرغ A، ۵ درصد بیشتر از مرغ B و قیمت مرغ A+ نیز ۱۰ درصد بیشتر از قیمت مرغ B است. این رتبه‌بندی بر اساس فرآیند فرآوری مرغ است که به وسیله دستگاه‌های تمام اتوماتیک، امعا و احشاء مرغ تخلیه می‌شود و به این ترتیب شش، نای، مری و مقعد مرغ جدا می‌شود و گوشت خالص در اختیار مصرف‌کنندگان گذاشته می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت ۱۸ کشتارگاه مرغ در استان اصفهان، اضافه کرد: از مجموع این کشتارگاه‌ها، یک کشتارگاه رتبه A+ دارد که در کوهپایه واقع است. پنج کشتارگاه دارای رتبه A بوده و ۱۲ کشتارگاه دیگر در رتبه B قرار دارند.

شیخان در پاسخ به این سوال که آیا تولیدکنندگان اجازه افزایش خودسرانه قیمت را دارند یا خیر، افزود: ستاد تنظیم بازار کشور هر ساله قیمت مشخصی برای مرغ  و سایر فرآورده‌های پروتئینی و لبنی تعیین می‌کند تا از این مبلغ مشخص بالاتر نرود، اما این در صورتی است که وزارت جهاد کشاورزی هم بتواند به تعهدات خود عمل کند.

تاثیر نهاده‌ها در نوسانات قیمت مرغ
رئیس انجمن صنفی کشتارگاه‌های صنعتی مرغ استان اصفهان با تاکید بر اینکه قیمت نهاده‌های ذرت و سویا یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایی است که تاثیر مستقیمی در تولید دارد، تصریح کرد: قرار است این نهاده‌ها با قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی (دولتی) در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد، اما این اتفاق نمی‌افتد که البته این موضوع به سیاست‌های دولت بستگی دارد و همین عوامل باعث افزایش ناگهانی قیمت مرغ می‌شود.

وی با اشاره به اینکه گرمای هوا نیز یکی از مؤلفه‌های افزایش قیمت مرغ است، افزود: تلفات مرغ در گرمای هوا افزایش می‌یابد همچنین یکی از عوامل وزن نگرفتن مرغ‌ها، افزایش دمای هوا است و مرغدار مجبور می‌شود کشتار مرغ را زودتر از موعد مقرر شروع کند؛ با کاهش دمای هوا قیمت مرغ نیز تا حدودی کاهش می‌یابد.

شیخان در خصوص صادرات مرغ گفت: در حال حاضر صادرات مرغ در حال انجام است. در زمان ورود کرونا به کشور و تعطیلی مراکز گردشگری و رستوران‌ها، قیمت مرغ کاهش چشمگیری داشت و با پایین آمدن مصرف، قیمت مرغ زنده به شش هزار تومان هم رسید.

اصفهانی ها راغب به مصرف مرغ گرم هستند
رئیس انجمن صنفی کشتارگاه‌های صنعتی مرغ استان اصفهان در رابطه با اینکه آیا توزیع مرغ منجمد تاثیری در کاهش قیمت مرغ گرم دارد یا خیر، اظهار کرد: اگر این روند به صورت مستمر انجام شود قطعا تاثیرگذار خواهد بود  اما یکی از مشکلات مصرف مرغ در استان اصفهان این است که مردم بیشتر راغب به مصرف مرغ گرم هستند و در اصل ذائقه آن‌ها بیشتر به سمت مصرف مرغ گرم رفته است و اکثر مردم ترجیح می‌دهند هزینه بیشتری برای خرید مرغ گرم بپردازند تا اینکه مرغ منجمد خریداری کنند.

کد خبر: ۳۴٬۹۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha