۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷
۸ میلیارد دلار ارز صادراتی به کشور بازنگشت
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

۸ میلیارد دلار ارز صادراتی به کشور بازنگشت

قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: ۸ میلیارد دلار مربوط به اشخاص حقیقی است که واحد تولیدی ندارند و با وجود داشتن کارت بازرگانی و صادرات کالا اما ارز حاصل را به کشور بازنگردانده اند.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در مصاحبه تلفنی با برنامه "گفتگوی اقتصادی" درباره اختلاف فاحش بین آمار بانک مرکزی و وزارت صمت درباره ارز بازنگشته به کشور گفت: تا جایی که اطلاع دارم وزارت صمت ۲۷ میلیارد دلار اعلامی از سوی بانک مرکزی را قبول دارد.

وی افزود: ۸ میلیارد دلار مربوط به آن اشخاص حقیقی است که واحد تولیدی ندارند اما کارت بازرگانی گرفتند و با وجود صادرات کالا ارز حاصل را به کشور بازنگردانده اند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: استدلال بانک مرکزی در جلسات با مجلس این است که با صادرکنندگانی که تولیدکننده هستند مدارا می کند و اگر اسامی آنها را به قوه قضائیه نداده هم دقیقاً به همین دلیل است.

نماینده مجلس گفت: بالاخره این اعداد و ارقام را که از روی هوا اعلام نکردند اما بانک مرکزی اهرم و ابزارهای قوه قضائیه را فقط برای کارتهای صادرشده برای افراد حقیقی که واحد تولیدی نداشتند استفاده می کند تا آنها را به برگرداندن ارز به داخل کشور وادار کند.

قادری همچنین درباره دلالان به ظاهر تولیدکننده گفت: واقعیت این است که به دلیل بی در و پیکری که در اتاق بازرگانی وجود داشته یک سری کارت بازرگانی به عده ای داده شد که تولیدکننده نبودند و این افراد هم به دو دلیل کارت گرفتند یعنی افرادی که به اینها کارت دادند می خواستند در انتخابات اتاق از رأی خود استفاده کنند و برخی تولیدکنندگان هم از رانت این افراد استفاده کردند تا معافیت برگرداندن ارز داشته باشند.

وی ادامه داد: طبق گزارش دکتر همتی به مجلس بخشی از این افراد از امکان معافیت برای صادرات زیر یک میلیون دلاری و تعداد کارتهای اضافی صادر شده سوء استفاده کردند و ارزها را برنگرداندند و بخشی هم افرادی بودند که اصلاً تولیدکننده نبودند که این موارد حتماً باید از طریق قوه قضائیه پیگیری و در این شرایط سخت، به کشور برگشت داده شوند.

نماینده مجلس اظهار کرد: صادرات زمانی ارزش پیدا می کند که ارز حاصل از آن به داخل کشور برگردد در غیر این صورت هم بازار داخلی با تورم و افزایش قیمت ها مواجه می شود و هم اینکه امکان بهره برداری از منابع ارزی هم وجود نخواهد داشت. این موضوع باید تعیین تکلیف شود و مجلس هم پیگیر این قضیه است.

کد خبر: ۳۴٬۹۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha