۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱
معرفی لاین مرغ بومی کوثر ۷ و احیای لاین مرغ آرین
فن بدل به تحریم صنعت مرغداری کشور

معرفی لاین مرغ بومی کوثر ۷ و احیای لاین مرغ آرین

اسکندری، مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر از فن بدل جوانان پژوهشگر در مقابل تلاش غربی ها برای تحریم صنعت مرغداری کشور خبرداد و گفت: بالاخره پس از ۱۰ سال تحقیق و پژوهش لاین جدید بومی تولید شد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی سازمان اقتصادی کوثر نشست خبری امسال مدیرعامل محترم سازمان، با رونمایی از سه دستاورد مهم جوانان متخصص سازمان اقتصادی کوثر در عرصه تحریم شکنی همراه بود. این سازمان طی سال‌های گذشته و با اوج گرفتن تحریم‌های کشورهای متخاصم علیه ایران، در کنار مأموریت‌های اصلی خود در عرصه تولید کشور، اتاق فکری متشکل از نمایندگان تولیدکنندگان، متخصصین و اساتید دانشگاه، جوانان دغدغه‌مند و مسئولین فعلی و سابق هر بخش اقتصادی بر روی شبکه مسائل حوزه تحریم با تأکید بر حوزه غذا مطالعات کارشناسی انجام داده و امروز در حاشیه نشست خبری مدیر عامل محترم سازمان، در حالیکه حاصل چند صد نفر کار پژوهشی پیوسته این سازمان، به صورت مجموعه کتبی تحت عنوان «راهکارهای مقابله با تحریم ها» رونمایی می‌شد، محمد رضا اسکندری دو خبر خوش در عرصه تحریم شکنی غذایی کشور را نیز اعلام کرد.

تولید و معرفی لاین بومی جدید مرغ تحت عنوان «لاین مرغ کوثر۷ » و احیای لاین بومی مرغ آرین خبرهای خوشی بودند که مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر در سال جهش تولید عنوان کرد! بنا به گفته محمدرضا اسکندری، با این دو دستاورد جوانان کشورمان، دیگر صنعت طیور ایران در حوزه تأمین مرغ اجداد خودکفا خواهد شد و حتی می توانیم به سمت صادرات مرغ اجداد هم پیش برویم.

محمدرضا اسکندری در حاشیه این نشست خبری، سازمان اقتصادی کوثر را تجلی عینی جوان گرایی و کار با مردم عنوان کرد و در این باره گفت: ما در چهل سال بعد از انقلاب جهادهای متعدّدی داشته‌ایم؛ در همه‌ی این جهادها، جوانان جلودار بوده‌اند، جوان‌ها راهگشا بوده‌اند، جوان‌ها نوک پیکان بوده‌اند. ما با جوان‌ها انقلاب کردیم، با جوان‌ها در دوران جنگ تحمیلی از کیان خودمان دفاع کردیم و امروز هم که عرصه جنگ اقتصادی است، با جوان‌ها می‌توانیم پیروز عرصه باشیم و دشمنان خودمان را در این زمینه هم نا امید بکنیم.

ما در این مدتی که در سازمان بوده‌ایم سعی کردیم این مطالبه حضرت آقا را عملی کنیم و امروز به جرئت می‌توانم عرض کنم که سازمان اقتصادی کوثر یکی از نهادهایی است که به بیانیه گام دوم انقلاب در مورد میدان دادن به جوانان ارزشی و دغدغه مند، عینیت بخشیده است. ما طی چند سالی که اینجا بوده‌ایم متوسط سنی مدیران عامل شرکت‌های تابعه را از ۶۰ سال به ۳۹ سال کاهش دادیم! و امروز اثرات این تصمیم را هم در ارتقای شاخص‌های عملکردی، سوددهی و موفقیت شرکت‌ها می‌بینیم.

با جوانان کارها دشوار نیست
مدیر عامل محترم سازمان پیرامون اهمیت میدان دادن به جوانان در عرصه‌های اجرایی و نتیجه آن گفت: ما در سازمان اقتصادی کوثر اعتقاد داریم که «با جوانان کارها دشوار نیست» چراکه طی سال‌های گذشته با اعتماد به جوان‌ها، فعل «ما توانستیم» را در تمامی حوزه‌های مأموریتی سازمان صرف کرده‌ایم! اگر تا دیروز ادعا داشتیم «ما می توانیم» امروز با تکیه بر توان جوانان مؤمن و انقلابی سازمان، با افتخار می‌گوییم «ما توانستیم».

رونمایی از لاین بومی مرغ کوثر ۷
اسکندری با اشاره به حربه تحریم‌های اروپا در صنعت طیور کشور و با بیان اینکه بالاخره پس از ۱۰ سال تحقیق و پژوهش لاین جدید بومی تولید شد بیان داشت: در سال‌های اخیر بارها کشورهای اروپایی تهدید و در مواردی اقدام به تحریم تحویل مرغ اجداد به کشور شدند که این اقدام نوعی تروریسم اقتصادی و غذایی محسوب می‌شود و از آنجا که کشور ما وابسته به واردات مرغ اجداد از خارج کشور بود، این موضوع می‌توانست کشور را با خطر کمبود مرغ مادر و در نتیجه، کمبود مواد پروتئینی و مرغ در بازار مواجه کند. در نتیجه تصمیم گرفتیم که مرغ لاین مرغ بومی جدیدی را در کشور تولید کنیم. پژوهشگران این سازمان پس از ۱۰ سال تحقیق و پژوهش بالاخره موفق به تولید و معرفی سویه لاینی به نام «لاین کوثر ۷» در کشور شدند.

مدیرعامل محترم و عضو هیئت مدیره سازمان افزود: هم اکنون این ظرفیت در کشور ایجاد شده که مرغ لاین، که مرغ اجداد و مرغ مادر از آن بدست می‌آید در داخل کشور تکثیر شود و زنجیره تولید گوشت سفید از ابتدا تا انتها بدون وابستگی به خارج، در کشور تولید شود.

تا سال ۱۴۰۰ بخش عمده‌ای از نیاز مرغ اجداد از لاین آرین و لاین کوثر ۷ تأمین خواهد شد

وی بیان کرد: امروز مرغ مادر سویه آرین در ۱۰ واحد عرضه می‌شود که ۶ واحد آن متعلق به بخش خصوصی هست و پیش بینی می‌شود این طرح بتواند در سال ۱۳۹۹ یا ۱۴۰۰ بخش عمده‌ای از نیاز کشور به مرغ اجداد و مادر را برآورده کند. همچنین جوجه گوشتی سویه آرین از خرداد ۱۴۰۰ به بازار عرضه می‌شود. محمدرضا اسکندری با اشاره به روند دستیابی به لاین مرغ کوثر ۷ ادامه داد: در حال حاضر، هر کشوری از برنامه‌های پرورشی متفاوتی در پرندگان مولد که بر اساس نیازهای آن کشور باشد، استفاده می‌نماید. ممکن است در یک کشور تعداد جوجه‌های گوشتی بیشتر مد نظر باشد و در کشوری دیگر تُناژ گوشت تولید شده. متخصصان ما تلاش نموده اند تا ترکیبی از هر دو برنامه پرورشی را داشته باشند. ضمن اینکه، چون در تولید مرغ لاین کوثر ۷ از پرندگان بومی استفاده شده است، بنابراین بدیهی است که مقاومت نسبت به بیماری‌های اپیدمیک کمتر از پرندگان وارداتی نخواهد بود و در نتیجه این لاین بومی ما در مقایسه با نژادهای مشابه وارداتی مقاومت بیشتری در برابر بیماری‌ها دارد. مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر اظهار امیدواری کرد که از این پس با توجه به تولید و بومی سازی مرغ لاین، نیازی به واردات مرغ اجداد وجود نداشته باشد.

احیای مرغ لاین بومی آرین و توجه به ظرفیت های مغفول تولید غذا
به گفته مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر، این سازمان همچنین برای احیای مرغ لاین بومی آرین نیز اقدامات گسترده‌ای در سال‌های اخیر انجام داده است و از جمله با ایجاد یک مزرعه در استان خراسان رضوی، اقدام به توسعه این نژاد نیز کرده است که در نوع خود، اقدام مؤثر و ارزشمندی محسوب می‌شود. به گفته اسکندری شرکت مرغ مادر دیزباد روی ارتقای صفات بازار پسندی سویه آرین کارهای ارزنده‌ای انجام داده و امروز توانسته است با نگهداری و پرورش بیش از ۱۱۰.۰۰۰ قطعه مرغ اجداد سویه آرین، پشتوانه ژنتیکی گرانبهایی را برای صنعت طیور کشور تأمین کند و از سوی دیگر با تولید جوجه مادر و تخم مرغ نطفه دار قادر خواهند بود بیش از ۵۰ درصد از نیاز کشورمان به جوجه گوشتی یک روزه را تأمین نمایند.

مزایای لاین بومی آرین
بنا به اظهارات مدیرعامل و عضو هیئت مدیره سازمان اقتصادی کوثر تنها دارنده لاین مرغ در خاورمیانه است و امروز ورود لاین آرین به زنجیره طیور مزایای متعددی دارد. از جمله: تحقق شعار خودکفایی، کاهش هزینه‌های واکسیناسیون و کنترل بیماری‌ها به واسطه مقاومت بالای مرغ آرین به بیماری‌های واگیردار، طول دوره رشد کوتاه تا رسیدن به وزن استاندارد و در نتیجه افزایش ۳۰ درصدی جوجه ریزی و افزایش سود مرغداران و ...

وی ضمن تشکر از همکاری وزارت جهاد کشاورزی برای تکمیل فرآیند احیای کامل لاین مرغ آرین افزود: در همین راستا وزارت جهاد کشاورزی نیز با ارائه بسته‌های حمایتی از پرورش دهندگان مرغ آرین حمایت خواهد کرد و امیدواریم با عرضه لاین آرین و دادن سهم بازاری به آن، سیکل اصلاح نژادی این سویه بومی مرغ تکمیل شده و شاهد حضور دوباره این نژاد بومی در بازار کشور و منطقه باشیم.

کد خبر: ۳۴٬۸۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha