۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
ریزش وزیرانه؛ ۶۵ هزار واحد منفی بی هیچ دلیل اقتصادی
بازار بررسی می کند؛

ریزش وزیرانه؛ ۶۵ هزار واحد منفی بی هیچ دلیل اقتصادی

بازار بورس امروز هم ریزش شدیدی را تجربه کرد در حالی که هیچ دلیل اقتصادی برای این ریزش وجود ندارد.

وحید بلالی؛ بازار: ابتدای صبح دیروز خبری از رئیس سازمان خصوصی سازی منتشر شد که از لغو پذیره نویسی پالایشی ها در صندوق های دارا دوم خبر داده بود، بازار به محض این خبر ریزش شدیدی را تجربه کرد که تاثیر آن در بازار امروز بسیار بیشتر از دیروز است، شاخص کل در لحظه تنظیم گزارش بیش از ۶۵ هزار واحد ریزش کرده و به زیر ۲ میلیون واحد رسیده و حالا که حمایت ۲میلیون واحد را شکست بازار باید منتظر خبر جدیدی باشد تا بتواند خود را احیا کند.

اما چرا بازار باید به یک خبر به این میزان حساس باشد، اولا اینکه پذیره نویسی در دارا دوم برای پالایشی ها لغو شد در صورتی که اصل ماجرا کماکان پابرجاست و دولت قصد دارد به صورت بلوکی فروش را عرضه کند، برای سرمایه گذار چه تفاوتی در اصل ماجرا می کند، دولت قرار است سهام خود در پالایشی ها را عرضه کند و هیچ تفاوتی در اصل ماجرا نکرده است.

دعوای دو وزیر در رسانه ها و تکذیب و تائیدهای مداوم در رسانه های رسمی اقدام  ناپسندی است و منشا این اختلاف هر چه باشد درست نیست، اگر این دعوا زرگری هم باشد باز هم تفاوتی در اصل ماجرا نمی کند، مشکل مهم اما دعوای دو وزیر و رسانه ای شدن آن نیست. مشکل ورود عده ای زیادی از مردم است که با الفبای سرمایه گذاری به هیچ وجه آشنا نیستند و با هر ماجرایی در این سطح و حتی سطوح پایین تر،  دست به انتخابی هیجانی می زنند و همین موضوع، روی کلیت بازار اثر می گذارد.

مردمی که هزینه کردن برای آموزش و حتی هزینه دادن برای مشاوره های تخصصی افراد آگاه و متخصص بورس را هم دنبال نمی کنند و تنها به دنبال سیگنال های رایگان از هر طرف هستند، سیگنال هایی از دوست، آشنا، کانال های تلگرامی و مهمتر از همه دولت. دولت این روزها بزرگترین سیگنال را با ارائه صندوق های دارا به مردم داده و اکنون که این سیگنال رایگان از بین رفته است مردم سرگردان نمی دانند چه کنند و تصمیم بر خروج از سرمایه گذاری گرفته اند.

نکته بدتری که این روزها در بین مردم مشاهده می کنیم، کارشناس شدن بیشتر تازه واردان است در صورتی که الفبای تحلیل را هم بلد نیستند خود را در جایگاه کارشناس بازار دانسته و این نکته را مدام به حرفه ای های بازار می گویند که بورس ایران تنها تابع خبر و رانت است و وقت خود را بیهوده صرف بررسی های بنیادی و تکنیکال نکنید، اما این روزها عیار این کارشناسان خود ساخته مشخص می شود که هیچ حرفی برای گفتن نداشته و به دنبال همان افراد قدیمی بورس می گردند که یک روزی به آنان می گفتند ما به تحلیل  شما نیاز نداریم و از فضای مجازی و از دوستان خود بهترین سیگنال ها را دریافت می کنیم.

در گزارش های قبل مدام بر روانشناسی معامله گری، آموزش تحلیل بنیادی و تکنیکال تاکید کرده بودیم و اگر امروز مردم تازه وارد این اصول سرمایه گذاری را فراگرفته بودند با یک خبر که آن هم منفی نبودند به این میزان هیجانی نمی شدند.

در پایان باید به این نکته مهم تاکید کرد که برای ماندن در بورس برای تازه واردان تنها دو چاره کار وجود دارد: ابتدا اینکه اصول سرمایه گذاری، روانشناسی معاملات، تحلیل بنیادی و تکنیکال را آموزش ببینند و دوم اینکه اگر به هر دلیل نمی توانند این اصول را یاد بگیرند به کارشناسان مراجعه کرده و در برابر نظرات کارشناسی تسلیم باشند و به نوعی برای خود اجتهاد بدون علم نکنند.

کد خبر: ۳۴٬۸۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha