۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵
طرح هاب شتر ظرفیتی برای اشتغال زایی در خراسان‌جنوبی/زنجیره تولید تکمیل می شود
مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه‌گذاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره):

طرح هاب شتر ظرفیتی برای اشتغال زایی در خراسان‌جنوبی/زنجیره تولید تکمیل می شود

بیرجند- مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه‌گذاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) از اجرای طرح هاب منطقه ای شتر در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: تا پایان سال ۱۴۰۰ برای تکمیل زنجیره شتر، ۱۰ هزار نفر شتر مولد به این استان وارد می شود.

به گزارش بازار مقداد همتی دوشنبه شب در نشست خبری با خبرنگاران خراسان‌جنوبی  که در سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی برگزار شد، اظهارکرد: شرایط دریافت تسهیلات برای علاقمندان به پرورش شتر در خراسان‌جنوبی با مراجعه به ستاد اجرایی فرمان امام فراهم است.

مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه‌گذاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با بیان اینکه اولویت پرداخت تسهیلات با افراد بیکار فاقد بیمه است، بیان‌کرد: این امکان وجود دارد که در هر خانواده ۲ متقاضی و هر متقاضی ۲ نفر شتر (هر نفر ۴۰ میلیون تومان) تسهیلات قرض‌الحسنه دریافت کنند.

همتی با تأکید بر اینکه برنامه‌های مفصلی برای سال جهش تولید توسط ستاد در نظر گرفته شده است، ادامه‌داد: راهبری تلفیق تولید و اشتغال با بحث امنیت غذایی در ستاد اجرایی آن با شرکت پردیس است که در استان‌های مختلف با توجه به مزیت‌های نسبی آن مناطق انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از مزیت‌های خراسان‌جنوبی موضوع پرورش شتر است، گفت: سال گذشته انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین استانداری خراسان جنوبی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای طرح هاب شتر در استان صورت گرفت و کار را شروع کردیم.

در نظر گرفتن ۲۵۲ میلیارد تومان اعتبار برای طرح هاب شتر
همتی با اشاره به اینکه نقشه راه طرح هاب شتر از مردادماه جنبه عملیاتی پیدا کرد و ۲۵۲ میلیارد تومان اعتبار در قالب خدمات زیربنایی، زیرساختی و تسهیلاتی برای خراسان جنوبی در نظر گرفته شد، افزود: در این طرح تصمیم گرفته شد از این میزان حدود ۳۰ میلیارد تومان در قالب ارائه خدمات زیرساختی و ۲۲۰ میلیارد تومان  در قالب تسهیلات قرار شد به متقاضیان پرداخت شود.

وی بیان‌کرد: تاکنون ۷۵۰ نفر شتر مولد وارد خراسان جنوبی شده و ۲ هزار و ۲۵۰ نفر دیگر نیز در چند ماه آینده وارد استان می‌شود.

مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه‌گذاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با بیان اینکه تا پایان سال ۱۴۰۰ باید به جمعیت شتر استان به ۱۰ هزار نفر برسد، گفت: برای تهیه علوفه مورد نیاز شتر نیز تصمیم گرفته شده با کمک استانداری و منابع طبیعی دو هزار و ۵۰۰ هکتار بیابان برای کشت علوفه واگذار شود.

همتی افزود: بزرگترین مزرعه دست کاشت خارستر کشور در حیدرآباد نهبندان به زودی افتتاح می شود.

وی ادامه‌داد: برای این مزرعه در حیدآباد نهبندان تاکنون هزار و ۵۰۰ هکتار بیابان در اختیار ما قرار گرفته است که در ۴۰۰ هکتار گیاهان مرتعی و خارشتر کاشت شده است و در بندان نهبندان نیز در هزار هکتار زمین بنا داریم با شیوه‌های نوین مراتع دشت کاشت ایجاد کنیم.

تامین نیاز علوفه‌ای در داخل خراسان‌جنوبی
مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه‌گذاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با اشاره به اینکه کاشت ذرت علوفه ای  به صورت پایلوت در ۵۰ هکتار از اراضی پایین دست سد رزه آغاز شده است، اظهارکرد: تلاش ما بر این است که تا پایان سال ۱۴۰۰ نیازمندی‌های علوفه‌ای را منطقه را در خود استان تأمین کنیم.

همتی با بیان اینکه فاز اول مرکز به‌نژادی و تکثیر شتر پرمحصول در بجد شهرستان بیرجند نیز ماه آینده افتتاح می‌شود، بیان‌کرد: زیرساخت‌های خراسان‌جنوبی برای طرح هاب شتر را نیز در دستور کار قرار داده و اکنون  بزرگترین مرکز قرنطینه شرق کشور به مساحت هفت هکتار در حیدرآباد نهبندان آماده افتتاح است.

وی  با اشاره به اینکه شتر مولد روزانه قادر به تولید پنج تا ۱۰ لیتر شیر است، افزود: اعلام آمادگی کرده‌ایم که از یک لیتر تا یک تن شیر شتر را در صورتی‌که با استانداردهای اعلام شده تهیه شده باشد را خریداری کنیم.

مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه‌گذاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) گفت: آخرین حلقه زنجیره پرورش شتر فروش محصولات و بازاریابی آن است که در این زمینه نیز  اقدامات لازم در دستور کار قرار دارد.

همتی با بیان اینکه در حال حاضر از خریداری ۱۰۰ کیلو شیر روزانه شروع کردیم و اکنون به ۷۰۰ لیتر رسیده است، بیان‌کرد: تاکنون ۱۴ تن شیر شتر در استان خریداری شده است.

وی ادامه داد: همچنین از طرف دیگر ۱.۷ دهم تن شیرخشک نیز در استان تولید شده که اگر این میزان توسعه یابد خراسان‌جنوبی می‌تواند به عنوان اولین کار حرفه‌ای شیر خشک شتر در کشور مطرح شود.

مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه‌گذاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره)  از ایجاد کارخانه فرآوری شیر شتر در آینده نزدیک در استان خراسان جنوبی خبر داد و گفت: ایجاد کارگاه‌های ریسندگی پشم شتر نیز از دیگر اقدامات در طرح هاب شتر در خراسان‌جنوبی است.

همتی  با اشاره به اینکه اولویت طرح هاب شتر در خراسان‌جنوبی با تولید محصولات شیر، دوغ و شیرخشک شتر است، افزود: در زمینه تولید مواد آرایشی و بهداشتی و روغن فرآوری شده کوهان شتر أخد مجوزها در حال پیگیری است.

وی  با تأکید بر اینکه شتر یک کالای سرمایه‌ای و نه مصرفی است، گفت: در حال حاضر ۱۷۵ هزار نفر شتر در کشور وجود دارد.

کد خبر: ۳۴٬۸۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha